FIA-presidenten ønsker å bevare langdistansene i Rally-VM

Med et stadig større press om kortere og kompakte løp, tar FIA-sjef Jean Todt til orde.

Publisert

Det er Autosport som denne uken uken, i kjølvannet av Rally Korsika, melder at flere arrangører føler at FIA lar seg presse av flere team og vil etterhvert gi grønt lys for å gi pålegg om å korte ned fartsprøvene i Rally-VM.

(Foto: Red Bull Content Pool)
(Foto: Red Bull Content Pool)

Det er Autosport som denne uken uken, i kjølvannet av Rally Korsika, melder at flere arrangører føler at FIA lar seg presse av flere team og vil etterhvert gi grønt lys for å gi pålegg om å korte ned fartsprøvene i Rally-VM.

I desember kunne vi også skrive om FIAs rallysjef Jarmo Mahonen som da ga uttrykk for å gjøre rallyløp mer kompakte med blant annet en idé om en viss standardisert lengde på etappene, av hensyn til publikumsvennligheten.

https://parcferme.no/rally/forslagene-standardisere-framtidens-vm-lop-rally/

Ønsker flere nattetapper

FIAs president Jean Todt er klar på hva i hvert fall han personlig mener om hvordan Rally-VM skal gjennomføres.

(Foto: Red Bull Content Pool)
(Foto: Red Bull Content Pool)

– For meg så er ikke rally noe sprint. Rally skal gå over lengre distanser. Det skal være et eventyr. Personlig ville jeg hatt flere nattetapper og se publikum ute på prøvene om natta, og jeg skulle gjerne sett flere serviceplasser, sier Todt til Autosport.

En arrangør skal ha sagt til motorsportavisen at de får tvetydige meldinger om hvordan framtiden til rallysporten vil se ut.

– Mange team jobber hardt mot langdistanse og det er en følelse av at dette ble gjenspeilet i Paris og Geneve av FIA i fjor, sier arrangørkilden til avisen.

FIA-sjefen forstår dog at rallysporten er inne i et kulturskifte og at det vil komme endringer i framtiden som vil være både populære og mindre populære.

Syns baneracing er for forutsigbart

– Jeg forstår at dette handler mer om historie enn om rallysportens framtid. Men jeg må si, jeg syns det var bra når den første etappen på fem mil er såpass uforutsigbar. De får ingen form for informasjon underveis på etappen, og førerne kan gjøre en forskjell der.

Todt, som er tidligere sjef i Ferraris Formel 1-team, liker nettopp uforutsigbarheten som rallyen medfører og langdistanse-preget er med på å underbygge dette, mener han.

– Vet du hva mitt problem med baneracing er? At bilene er for holdbare. Jeg mener, ser du på Formel 1 så er det så effektivt og det er så mye simuleringsjobb og bilene blir så holdbare. Jeg syns ikke det er bra for sporten. Vi liker, og jeg liker, at ting er mer uforutsigbart. Racing trenger en smak av tette, sier han.

Powered by Labrador CMS