Amaury Cordeel.

Filmet egen råkjøring bak rattet – nå har Formel 2-føreren mistet førerkortet

Nesten to år gamle hendelser har innhentet den nysignerte Virtousi-føreren Amaury Cordeel fra Belgia.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Den belgiske Formel 2-føreren Amaury Cordeel havnet i trøbbel i retten etter en nesten to år gammel sak fra sosiale medier. 20-åringen skal ha filmet råkjøring bak rattet i en privatbil med sin egen telefon, og deretter lagt ut dette ut på sosiale medier, herunder TikTok.

FORMEL 2: Den belgiske Formel 2-føreren Amaury Cordeel havnet i trøbbel i retten etter en nesten to år gammel sak fra sosiale medier. 20-åringen skal ha filmet råkjøring bak rattet i en privatbil med sin egen telefon, og deretter lagt ut dette ut på sosiale medier, herunder TikTok.

I videoen fra 1. desember i 2020, som nå er slettet fra hans TikTok-bruker, skal farten ha vært på 179 kilometer i timen på en 50-sone i en gaten Hogenaakerstraat i hjembyen Temse i Belgia. I Norge havner du forøvrig i fengsel dersom du kjører fortere enn 95 kilometer i timen i en 50-sone, en presedens satt i Høyesterett fra 2007.

Cordeel trenger dog ikke bekymre seg for fengselsstraff i Belgia. Han er dømt til tap av føreretten i seks måneder, og ny oppkjøring for å ta førerkort, samtidig som han er pålagt en bot på 3600 euro, som tilsvarer i overkant av 36.000 norske kroner.

Nekter for å ha kjørt

Ei er det heller ingen automatikk i at han forbys fra å kjøre Formel 2-løp neste år, nå som han har fornyet sin karriere når han etter årets sesong forlater Van Amersfoort Racing til fordel for Virtousi for 2023, sammen med Jack Doohan som teamkamerat.

I retten hevder Cordeel at han selv aldri kunne ha kjørt bilen, og at dette ikke kunne vært mulig fordi han ikke hadde noe førerkort på denne tiden, skriver belgiske HLN. Samme avis konstaterer også at Cordeel skal ha kjøpt seg et sertifikat på nettet for 450 euro.

Forøvrig hevdes det også at Cordeel satt bak rattet i en video som viste kjøring i 300 kilometer i timen på en belgisk motorvei hvor maks fartsgrense er 120 kilometer i timen. Cordeel og hans manager Philip Goedtkindt skal også her kategorisk benekte for at det var Formel 2-føreren som kjørte denne bilen, men denne hendelsen er heller ikke blitt vurdert av retten.

Vil diskutere med FIA

Det blir forøvrig opp til FIA å vurdere om de skal sanksjonære Cordeel ytterligere, men foreløpig er det ingen lovhjemmel som hindrer ham i å kjøre Formel 2 om man ikke har førerkort. Formel 2-sjef Bruno Michel var uvitende om dommen fra den belgiske tingretten før den franske redaksjonen tilknyttet Motorsport Network tok kontakt.

– Det er nytt for meg det du forteller meg nå. Dette er sannsynligvis noe som må diskuteres med FIA, for å se hvordan man skal håndtere det, og om man skal gjøre noe spesielt. Det som er sikkert er at dette er et faktum vi ikke kan overse. Jeg kan ikke svare mer på det, men det er definitivt noe vi må diskutere med FIA hvordan vi skal håndtere, sier Michel til Motorsport.com.

Cordeel har selv vært helt tyst vedrørende dommen fra tingretten, og i sosiale medier har han kun postet innhold som er relevant i tilknytning til hans relativt ferske Virtuosi-signering. Sportslig sett har han ikke stukket seg altfor mye ut i årets Formel 2-sesong.

Han hadde riktig nok en veldig positiv progresjon på året, der hans poengfangst kom i fem av de siste seks løpene - men han vil huskes mest for å blitt utestengt fra ett løp fordi han krysset grensen på 12 straffepoeng i løpet av sesongen.

Ikke alene

Men 20-åringen er ikke den eneste fra det internasjonale bilsportsirkuset som har vært i hardt vær, ikke bare på grunn av råkjøring på offentlig vei, men også for å ha dokumentert dette på egenhånd.

For i samme moment for cirka to år siden kom italienske Alessio Deledda i søkelyset etter å selv ha filmet en rekke ganger grisekjøring bak rattet. Både i høye hastigheter, og også slalåmkjøring i høy hastighet under tett trafikk på motorvei.

Deledda, som i denne perioden hadde meldt overgang fra Formel 3 til Formel 2, fikk ingen straff for sin dokumenterte opptreden i sosiale medier. I 2022 kjørte han DTM, men i motsetning til Formel 3 og Formel 2-karrieren sin hvor han ikke tok et eneste poeng, så endte Deledda med å ta ett mesterskapspoeng i det aller siste DTM-løpet i år.

Powered by Labrador CMS