Dennis Hauger med nøye forberedelser før han setter seg i cockpiten under den østerrikske runden i Formel 2.

Flere situasjoner skapte hodebry for Dennis til tross for verdifulle poeng

Det har vært poengtørke for Dennis Hauger den siste måneden, fram til denne søndagen. Men han tillater seg likevel ikke bare å være fornøyd slik hovedløpet i Østerrike utviklet seg.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Etter oppturen med sin første seier i et hovedløp under runden i Baku for en måned siden så ble det en tung fortsettelse for Dennis Hauger med en mislykket løpshelg på Silverstone. Og motgangen fortsatte med en svak kvalifisering etterfulgt av et sprintløp der han misset poengplassen med en niendeplass.

FORMEL 2: Etter oppturen med sin første seier i et hovedløp under runden i Baku for en måned siden så ble det en tung fortsettelse for Dennis Hauger med en mislykket løpshelg på Silverstone. Og motgangen fortsatte med en svak kvalifisering etterfulgt av et sprintløp der han misset poengplassen med en niendeplass.

For 15. tiden fra kvalifiseringen ga ham 15. startspor både i sprintløpet lørdag og hovedløpet søndag. Genistreken ved å velge slicksdekk, selv om banen fortsatt var noe våt, gjorde at Hauger på få runder tok seg enkelt forbi de førerne som fortsatt startet på regndekk og tapte tid på dette på en opptørkende bane.

Derfor så det en periode ut til at Hauger kunne kjempe om en plassering helt i toppen av hovedløpet, til tross for at han startet helt nede på en 15. startposisjon.

– Jeg så mer framover enn der jeg havnet, og når jeg ser på de som jeg lå rett bak før pitstoppet og hvordan de kom seg opp, så er dette bare surt selv om de ble poeng, sa en nokså tydelig skuffet Dennis Hauger til Viaplay etter at sjetteplassen var sikret.

Slet ut bakdekkene

Han holdt seg innenfor banegrensene ofte nok til at han slapp unna med tidsstraff, i motsetning til flere konkurrenter. Deriblant Liam Lawson som lå rett foran, samt Fredrik Vesti og Ayumu Iwasa som lå rett bak, hvilket gjorde at den hektiske syvendeplassen i realiteten var en komfortabel sjetteplass for Hauger.

Men teamet gjorde et dårlig pitstopp. Da venstre bakhjul ble tatt av under byttet, så ble ikke dette dekket liggende stille på bakken, og holdt i stedet på å trille ut i pitrtraseen hvor bilene kommer kjørende. Mekanikeren fikk stoppet dekket, men det medførte et tidstap på flere sekunder.

Teamet etterforskes også av FIA som følge av dekke. Men i tillegg til et svakt pistopp, så tok det ikke mange rundene før Hauger følte at mediumdekkene som ble satt på allerede begynte å slite mer enn nødvendig.

Derfor klarte han ikke holde på tempoet som han viste i starten før pitstoppet.

– Vi slet mye, og det kan være en miks av at vi trodde det var mer vått og at det hadde noe å si på oppsettet, for jeg slet tidlig med bakdekkene. Men hadde vi vært i kampen og ligget i «slipstream», så hadde livet vært mye enklere. Selv om vi gjorde en grei jobb med en sjetteplass, så hadde vi kjørt kjempet om pallen hadde det ikke vært for småtingene som skjedde, konstaterer 19-åringen fra Aurskog.

Dennis Hauger i utgangen av den første svingen, én av flere steder på banen hvor banegrensene ble nøye overvåket av løpsledelsen.

– Alltid vært et spill

Løpets utfall oppleves dersom som «surt» framfor at det var forløsende å ta poeng igjen. Han var også vært bevisst på utfordringen med banegrensene, som er enda mer strikte i år enn tidligere der det var nulltoleranse på å krysse den hvite linja med alle fire hjul.

Gjør du det, så vanker det en tidsstraff på fem sekunder etter de fire første forseelsene, ti sekunder etter de neste tre og så videre. Før var banegrensen litt mer perifer og åpen på denne banen, hvor det ikke var bare den hvite linja som bestemte, men den nye løpsledelsen i Formel 1-sirkuset som Formel 2 er en del av har satt foten ned i år.

– Jeg er litt usikker på hvorfor de har endret så mye i år. Det er jo annen løpsledelse, så de har vel litt andre perspektiver på det. De sa at den hvite linja var strikt gjennom hele banen, men det virker som de bare har sjekket den i tre svinger. Dette har alltid vært et spill på denne banen, og du så flere slet med det. Så det gjaldt å holde hodet kaldt og kjøre «cleant», slår Hauger fast.

Powered by Labrador CMS