Cyril Abiteboul under kontraktssigneringen sammen med Hyundai Motorsport-president Sean Kim.
Cyril Abiteboul under kontraktssigneringen sammen med Hyundai Motorsport-president Sean Kim.

Formel 1 og Rally-VM fortsetter å utveksle folk i sentrale lederroller

Cyril Abiteboul ble godt kjent blant folket gjennom Formel 1-serien «Drive To Survive». Nå skal han ta Hyundais fabrikkteam i Rally-VM ett steg videre.

Publisert

RALLY: Franskmannen har hatt to store prosjekter i Formel 1-sporten, der han ledet Catherham i 2013 og 2014 før han gikk videre til Renault midtveis 2014 - et sted han ble værende til og med 2020-sesongen, året før Renault endret navn til Alpine.

RALLY: Franskmannen har hatt to store prosjekter i Formel 1-sporten, der han ledet Catherham i 2013 og 2014 før han gikk videre til Renault midtveis 2014 - et sted han ble værende til og med 2020-sesongen, året før Renault endret navn til Alpine.

Abiteboul er utdannet motoringeniør og har det siste året vært rådgiver for motorprodusenten Mecachrome, som blant annet produserer motorene til Formel 2- og Formel 3.

Fersk i rally

Denne uken ble det imidlertid kjent at Abiteboul får en ny lederjobb i internasjonal motorsport, men denne gangen er det ikke snakk om formelbiler. Han blir nemlig arvtageren til landsmannen Julien Moncet, som igjen var konstituert teamsjef for Hyundais fabrikkteam i Rally-VM etter Andrea Adamos avgang i 2021. Dette blir Abitebouls første engasjement innenfor rallysporten.

– I motorsport utvikler Hyundai lederskapet sitt, og jeg er spent på å administere Rally-VM og kundevirksomheten hvor teamet allerede har vist seg sterke. Jeg gleder meg til å bli enda klokere på rallymiljøet og lære mer om denne spektakulære sporten, sa Abiteboul i en pressemelding.

Cyril Abitebould med sine åtte undersåtter til årets VM-sesong i rally.
Cyril Abitebould med sine åtte undersåtter til årets VM-sesong i rally.

Ryktene rundt hans ankomst kom allerede i desember, etter at det lenge ble ryktet at den tidligere McLaren-sjefen Eric Boullier var på vei inn i teamet. Men med det føyer Abiteboul seg inn i en liten rekke av forbindelser mellom de to største og lengstlevende verdensmesterskapene i bilsport, altså Formel 1 og Rally-VM.

Til 2021-sesongen signerte Williams duoen Jost Capito og FX Demaison, som begge har en svært glitrende historikk fra Rally-VM. De var nemlig hovedpersonene og således hovedarkitektene bak deres svært suksessrike Volkswagen Polo WRC fra 2013 til 2016, som ga Sebastien Ogier fire VM-titler på rad, men også norske Andreas Mikkelsen tre løpsseire og tre bronsemedaljer.¨

Capito og Todt

Capito og Demaison forlot midlertid Williams allerede etter bare én sesong, og fredag ble det forøvrig kjent at James Vowles tar over sjefsstolen i Williams.

Ellers er det ikke alle som nødvendigvis er klar over Haas-sjef Günther Steiners historikk i Rally-VM, men han var faktisk en viktig nøkkelperson i starten av Petter Solbergs rallykarriere. Faktisk har han røtter til rallysporten helt tilbake til 1986, mens slutten på hans virksomhet innen rally skjedde hos Ford ig M-Sport fra 1998 til 2001.

Her ble han rekruttert inn som en prosjektleder før han etterhvert fikk ansvaret for sjefsingeniør for, og det var i nettopp 1999 og 2000 at Solberg startet sin VM-karriere i rally hos Ford-teamet.

Størst suksess hadde midlertid tidligere FIA-president og Ferrari-sjef, Jean Todt, der han var involvert i Peugeots rallysatsing på 80-tallet. Det ble med totalt fire VM-titler i rally, i tillegg til at han også satt i førersetet for Peugeots suksess både i Dakar og på Le Mans.

Todt var i Peugeots motorsportsatsing til og med 1993 før han fortsatte til Ferraris Formel 1-team fra 1994 til og med 2007.

Powered by Labrador CMS