Hedda Hosås har rukket å bli godt etablert i det internasjonale elektriske mesterskapet Extreme E, og nå tar hun et nytt steg i karrieren.

Formel 1-stjerne putter norske Hedda (22) i tospann med tidligere Formel 1-vinner

Vossingen får ikke bare fornyet tillit i en av de mer prominente bilsportseriene i verden, men nå får hun en fast rolle med sterke profiler rundt seg.

Publisert Sist oppdatert

TERRENGRALLY: Den helelektriske terrengserien Extreme E går inn i sin tredje sesong, og etter at det ikke var noen nordmenn med i debutsesongen i 2021, så har det sett annerledes ut siden.

TERRENGRALLY: Den helelektriske terrengserien Extreme E går inn i sin tredje sesong, og etter at det ikke var noen nordmenn med i debutsesongen i 2021, så har det sett annerledes ut siden.

I fjor var den hittil ukjente norske rallycrossføreren Hedda Hosås på rett sted til rett tid da Extreme E og Veloce-teamet trengte en ny reserve for den kvinnelige faste rollen som hvert team har. Den unge jenta fra Voss hadde så vidt startet på en rallycrossatsing i Danmark etter at hun hadde gjennomført én sesong i juniorklassen i Norge da hun ble oppdaget og plukket ut til en test for Veloce.

Hun fikk innpass som resevefører, en rolle hun straks fikk godt nytte av. Etter at hun måtte utføre rollen sin da Christine GZ skadet seg i åpningsløpet i fjor, så trengte Jenson Button og hans JBXE-team en fører til å steppe inn for Molly Taylor, der Hosås ble det foretrukne valget ut sesongen.

Nå har hun sikret seg en fullverdig førerkontrakt for 2023-sesongen, som starter på den italienske øya Sardinia. Men den mannlige teamkameraten hennes er nå byttet ut.

Heikki Kovalainen vant ett Formel 1-løp i karrieren, under Ungarns Grand Prix i 2008.

Tilbake til debutløpet

For ute er rallycrosstjerna Kevin Hansen som nå har gått til nettopp Veloce, mens det er ingen ringere enn finske Heikki Kovalainen som har kommet inn i teamet, som nå gjør sin Extreme E-debut i tospann med Hosås på Sardinia.

– Det var her jeg kjørte mitt første løp da jeg steppet inn som reservefører i fjor, så det blir spennende komme tilbake der alt startet for meg. Også gleder jeg meg til å jobbe med Heikki. Han har masse erfaring fra Formel 1 og rally, så jeg er sikker på at han vil tilpasse seg Extreme E veldig raskt, sier Hedda Hosås.

Og teamet ledes som nevnt av Button, verdensmesteren fra 2009, som nå hyrer inn en tidligere konkurrent. Kovalainen var aktiv i Formel 1 fra 2007 til 2012 pluss to innhopp i 2013, hvor han tok én løpsseier i Ungarn i 2008, samt ytterligere tre pallplasser, og fra før har han også sølvmedalje i GP2, datidens Formel 2-serie.

De siste årene har han fokusert på å kjøre rally, primært i Japan der han startet med Toyota, hvor på han attpåtil ble japansk mester i rally i fjor, da i en Skoda Fabia R5.

– Dette blir noe helt nytt igjen for karrieren min. Etter at jeg var innom Formel 1 har jeg prøvd meg på både GT og rally, og jeg leter alltid etter nye utfordringer, så jeg ser frem til å gi dette en sjanse. Det blir en bratt læringskurve, uten tvil, men jeg er klar og forhåpentligvis finner vi farten fort, sier Kovalainen.

Button: – En «no brainer»

Som nevnt har Extreme E kommersielt vært preget av store bilsportnavn, og også fra Formel 1-sirkuset. I tillegg til Button har også Lewis Hamilton og Nico Rosberg dannet sine egne lag, og det er forøvrig deres lag som har tatt hver sin gullmedalje de to sesongene har kjørt. I fjor med Sebastien Loeb og Cristina Gutierrez for Hamilton, mens Johan Kristoffersson og Molly Taylor tok historiens første gull i 2021 for Rosberg.

Button har selv i det minste gode lovord å komme med overfor både Heiki og Hedda.

– Jeg er glad for å få Heikki som vår mannlige fører, men også å kunne fortsette med Hedda i teamet. Å få en så godt etablert navn fra motorsportverdenen, som jeg også hadde gleden av å kjøre mot i Formel 1, det er perfekt for teamet og for serien. Etter at han kom seg inn i rally, så var han en «no brainer» for teamet, og jeg er glad for at han ville bli med teamet - og samtidig er jeg vel så glad for å beholde Hedda etter at hun har hatt en enorm utvikling i bilen, så hun fortjener plassen fullt ut, sier Button.

Hedda Hosås fra fjorårssesongen i JBXE-teamet, hvor hun da kun var fungerende reservefører.
Powered by Labrador CMS