Formel 3 gjør større forandringer i løpsformatet – dette tenker Dennis om løpshelgene som venter

Showpreget og utfordrende. Dennis Hauger må kanskje legge om taktikken denne sesongen.

Publisert

2021 blir omtalt som en nå-eller-aldri-sesong for Dennis Hauger. Skal han nå Formel 1-drømmen er han nødt til å prestere denne sesongen ettersom 2020 ikke ble det store drømmeåret da han tok steget opp til Formel 3. En tredjeplass og en åtteplass, begge tatt under løpshelgen i Ungarn, er det han har å se tilbake på i et krevende og turbulent år sammen med Hitech GP.

Dennis Hauger fra 2020-sesongen. (Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool)

2021 blir omtalt som en nå-eller-aldri-sesong for Dennis Hauger. Skal han nå Formel 1-drømmen er han nødt til å prestere denne sesongen ettersom 2020 ikke ble det store drømmeåret da han tok steget opp til Formel 3. En tredjeplass og en åtteplass, begge tatt under løpshelgen i Ungarn, er det han har å se tilbake på i et krevende og turbulent år sammen med Hitech GP.

Men nye utfordringer venter også i 2021, selv om han nå har fått tillit i toppteamet Prema. Et team alle vil til, og som på mange måter vitner om at det i paddocken fremdeles er stor tro på gutten fra Aurskog som fyller 18 år om en halvannen uke.

I dette teamet er det stort sett kun pallplasser og seier i løpene som er å forvente, og hvis ikke Hauger kan motbevise at det var samspillet med teamet og manglende trygghet i bilen i fjor som gjorde det umulig å prestere i 2020, så spørs det om Norge ikke må vente enda lenger i drømmen om å få en landsmann opp i det som bokstavelig talt er motorsportens Formel 1.

Men for 2021-sesongen er det nye utfordringer på banen som gjelder, noe mesterskapet kunngjorde sent i fjor. Løpshelgene er markant forandret, noe som gir nye taktiske utfordringer. Ettersom Formel 2 og Formel 3 nå ikke skal gå de samme løpshelgene, så endrer de på formatet for å gi førerne mest mulig kjøring gjennom helgen.

La oss sammenlikne løpsformatene fra 2020 til 2021:

2020

Fredagens kjøring bestod i én fritrening på 45 minutter pluss kvalifisering på 30 minutter. Hver bil fikk lov til å benytte seg av maks fire nye dekksett per løpshelg (pluss to sett med regnværsdekk).

Løpshelgen ble kjørt over to løp, én lørdag og én søndag. Kvalifiseringen bestemte rekkefølgen til lørdagens løp, mens resultatet fra dette løpet bestemte startrekkefølgen til søndagen, bortsett fra at de snudde de åtte beste på griden. Søndagens løp hadde samme løpsdistanse som lørdagen, der begge løpene varte en halvtime hver.

Hva gjelder poengfordeling, så fikk man fire poeng for raskeste kvalifisering og pole position til lørdag, samt to poeng for raskeste runde per løp. Poengfordelingen var annerledes fra lørdag til søndag, der seier på lørdag ga mest uttelling. Slik var poengfordelingen.

Lørdag: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
Søndag: 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1

Med andre ord var det fysisk mulig å score 48 poeng på én løpshelg, selv om ingen klarte det i 2020.

2021

Dennis Hauger med sine rutinemessige oppvarminsøvelser gjennom sjonglering. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Om man så hadde klart det i fjor, så blir det enda vanskeligere i år. For det blir mer kjøring, men enda mer «tweaks» på startgriden.

Fredagens kjøring forblir den samme som i fjor, med 45 minutter trening og 30 minutter kvalifisering. Men der stopper likhetene.

Førerne kan bruke ett sett mer med tørrværsdekk per løpshelg, altså fem sett. Men det blir også mer kjøring, så det kan være hensiktsmessig.

Fredagens kvalifisering bestemmer rekkefølgen under søndagens løp, som forøvrig blir løpshelgens tredje løp. Med andre ord - ett helt løp ekstra per løpshelg. Men for første og andre løp - som begge kjøres lørdag, så blir det altså annerledes.

Startrekkefølgen for første løp lørdag settes omvendt etter de 12 beste fra kvalifiseringen. Startrekkefølgen til det andre løpet, som også kjøres lørdag, settes omvendt etter at resultatlista også snus her med de 12 beste fra det første løpet. Så ikke bare får man to løp med omvendt startrekkefølge, men antallet man snuer på øker med fire deltakere ekstra.

Ekstrapoengene løper som i fjor, med fire poeng for å vinne kvalifiseringen og sette pole position til søndagens løp, mens man belønnes med to poeng for raskeste runde i hvert enkeltløp. Forøvrig får man ikke ekstrapoeng for raskeste runde hvis man ikke er innenfor de ti beste. Totalt sett øker også muligheten fra å score 48 poeng til 65 poeng som full pott. Poengene fra enkeltløpene løper slik:

Lørdag, løp 1: 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1
Lørdag, løp 2: 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1
Søndag: 25-18-15-12-10-8-6-4-1

Hva tenker så Dennis Hauger selv?

– Dette høres vel bare ut som for showets del. Det eneste som gjelder nå er å være «consistent» over en hel helg. Det blir ekstremt vanskelig, sier Dennis Hauger til Parc Fermé?

– For mye show, eller er dette utfordringer dere egentlig bare har godt av?

– Det kan bli et kult oppsett, altså. Det gjelder å ha «racecraft». Men man ser jo at det er show. Det er ikke alltid like lett å ligge rett bak folk i disse klassene med formelbil, da det er mye «dirty air». Men det er jo kult at det blir slik også, på en måte, sier 17-åringen.

Powered by Labrador CMS