Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen i fint driv på SS1 under Rally Hadeland. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen i fint driv på SS1 under Rally Hadeland. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Frank Tore Larsen. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Frank Tore Larsen. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Frank Tore mener tempoet i Rally-NM er helt på høyde med WRC 2

Marginene er mindre enn på lenge. Kanskje noen sinne. Det ble Rally Hadeland et eksempel på. Og løpets vinner Frank Tore Larsen tror R5-førerne i VM skulle slitt med å henge på.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Når vi teller opp etter at årets to første NM-runder er gjennomført, så skiller det maks bare noen tideler på kilometereren mellom de fire førerne som har skilt seg ut i toppen. Anført av Eyvind Brynildsen, Ole Christian Veiby, Marius Aasen og Frank Tore Larsen.

RALLY: Når vi teller opp etter at årets to første NM-runder er gjennomført, så skiller det maks bare noen tideler på kilometereren mellom de fire førerne som har skilt seg ut i toppen. Anført av Eyvind Brynildsen, Ole Christian Veiby, Marius Aasen og Frank Tore Larsen.

Sistnevnte, regjerende norgesmester, kjenner på kroppen at han nå virkelig utfordres på flere kanter. Det kan også ha vært årsaken til at han tok maks ut av det han var kapabel til på den siste og avgjørende Power Stage-etappen «Sagvollen» på Rally Hadeland lørdag.

Det skilte syv tideler mellom ham og Sigdalsrally-vinner Eyvind Brynildsen før den siste etappen. Der klinte Larsen til med sin livs etappe og slo den rutinerte østfoldingen med 4,7 sekunder og tok følgelig seieren med sekunder margin.

– Jeg føler tempoet vi hadde på siste etappen i dag er et tempo som er vanskelig å matche, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

– Et spørsmål om tid

Revansjesugen etter brutt løp på Sigdal da en punktering sørget for at han endte av veien på den sagnomsuste Letmolia-etappen.

Volkswagen-føreren peker på at det er svært lite rom for å gjøre feil. Enten vi snakker tidstap, eller mer alvorlige feil som rammet Ole Christian Veiby. Han hadde ti sekunders forsprang i ledelsen før den siste etappen. Larsen startet før Veiby på Power Stage og ante ingenting om hva som skjedde bak han.

Rally Hadeland - nyere 4WD

1) Frank Tore Larsen, Volkswagen, 46:07,9
2) Eyvind Brynildsen, Skoda, +4,0
3) Marius Aasen, Skoda, +22,6
4) Anders Grøndal, Ford, +2:51,1
5) Lars Martin Stensbøl, Ford, +4:20,7
6) Trond Sveinsvoll, Citroën, +4:23,9
7) Andreas Wiik, Volkswagen, +4:24,6
8) Olav Fredriksen, Ford, +4:58,3
9) Stian Brøderud, Skoda, +4:59,8
10) Roger Rustand, Ford, +5:04,1

Da han kom i mål, så var han først og fremst fornøyd med at han satte en tid som tok ham forbi Brynildsen. Så forstod han etterhvert at det også var snakk om en prestasjon av seiersbetydning da det etterhvert ble kjent at Veiby hadde truffet en stein og blokkert veien.

– Jeg har sett mye spor i grøftene dag fra de tre som startet foran meg, sier 31-åringen og viser til de tre nevnte rivaler.

– Så det var bare et spørsmål om tid før noen gjorde noe. På Sigdal var det meg, og denne gangen var det Veiby. Det er ikke mye å gå på, for å si det sånn. Det er vanskelig å hente tid og du må være på fra første etappe. Vi fire har alle et veldig høyt og likt tempo, og så alt handler om å ligge der oppe og gjøre færrest feil, tror Larsen.

Hylles av Brynildsen

Eyvind Brynildsen vil poengtere at han ikke så tempoet til Larsen på sisteetappen komme, selv om han er regjerende norgesmester og har vist en enorm utvikling også etter overgangen til ny R5-bil.

– Franker’n og Torstein gjør en sinnssykt bra prestasjon. Han henter fram noe jeg vikke visste at han kunne. Det imponerte meg veldig. Jeg hadde egentlig mer fokus på å ta Ole Christian enn å holde unna for Frank Tore, konstaterer Brynildsen, som sammen med Veiby har mest internasjonal erfaring av de fire i norgestoppen.

Frank Tore Larsen

Frank Tore Larsen, Sigdalsrally 2022.

Alder: 31 år
Bosted: Vestfossen
Hjemsted: Steinberg
Bilsportgren: Rally
Klubb: NMK Modum & Sigdal
Sivilstatus: Ugift
Meritter: Norgesmester i rally, nyere 2WD (2012). Norgesmester i rally, nyere 4WD (2014 og 2021)

Larsen på sin side er ikke blyg nok til å påstå at selv førere på det øverste nivået i R5- og Rally2-kategorien, kjent som WRC 2 på øverste nivå, skulle slitt med å henge med.

– Jeg vil si at vi har et internasjonalt høyt tempo nå. Et VM-tempo i WRC 2-klassen. Det vil jeg absolutt si. Og da blir marginene så små som vi opplever nå, konstaterer han.

Skal ikke undervurdere Aasen

Løpets toer og fortsatt NM-leder Eyvind Brynildsen er kanskje den som har best forutsetninger for å underbygge, eventuelt motstride, Larsens påstander om toppnivået i norsk rally om dagen.

– Det er vanskelig å si. Men jeg tror absolutt at nivået vi holder nå er helt, helt i toppsjiktet i hvert fall på vinterføre i WRC 2. Og det er på bakgrunn av at jeg kjørte Arctic Rally Finland i fjor og fikk kjenne på det da, og jeg kjenner hvor mye fortere jeg kjører nå kontra da. For Ole Christian holder et ekstremt høyt nivå, og det gjør også Marius, sier Brynildsen.

Larsen vil også trekke frem sistnevnte. Aasen var et lengre stykke unna på Sigdal, men var absolutt med i pallkampen på Hadeland. Og han stakk også av et to etappeseire. Løpsvinneren var ikke overrasket over at også Aasen utfordret dem denne helgen.

– For det første er han rask på snø, og kanskje ekstra rask på forhold som i dag. Det er en erfaring du får fra VM, spesielt typisk Rally Sweden når det er mildt i Värmland. På den type spor vi hadde i dag, så kjenner jeg at jeg har mindre erfaring. Marius er bra altså, og han kommer til å være der oppe hele året. Han er jevn og gjør få feil, slår Larsen fast.

Powered by Labrador CMS