Fredrik gjør comeback «på ordentlig» med 1200 hestekrefter

Mannen som ble sett på som ett av Norges største racingtalenter på 90-tallet er ikke vond å be når han får en ny sjanse mer enn 20 år senere.

Publisert

Comebacket i Racing-NM på Rudskogen i fjor lignet kanskje en «one shot», men nå har Sørlie fått vann på mølla. Det vil si, han fikk en telefon han enkelt og greit ikke kunne si nei til.

Fredrik Sørlie. (Foto: Zyrus Engineering)

Comebacket i Racing-NM på Rudskogen i fjor lignet kanskje en «one shot», men nå har Sørlie fått vann på mølla. Det vil si, han fikk en telefon han enkelt og greit ikke kunne si nei til.

– Jeg har som policy å aldri si nei dersom det byr seg en mulighet for å kjøre fort med bil. Dette er en vinn-vinn-situasjon der jeg får muligheten til å kjøre racing, samtidig som vi samler inn viktig informasjon som teamet kan bruke i utviklingen av den nye bilen, sier Fredrik Sørlie til Parc Fermé.

https://parcferme.no/racing/formel-fjord-tilbake-pa-racingbanen-20-ar-siden-han-ga-seg-aktivt/

Gullambisjoner

Teamet som tok kontakt er Zyrus Engineering, i regi av teamsjef Radni Molhampour. Naturlig nok sikter de høyt når de bygger en Lamborghini Huracan Super Trofeo som kommer til å yte intet mindre enn 1200 hestekrefter, og de stoler på Sørlies førerferdigheter, selv om han ikke har kjørt altfor mye konkurranse de siste årene.

– Målet vårt, ved siden av å vinne NM, er å gi Fredrik mest mulig setetid i Super Trofeo-bilen, slik at han er best mulig rustet til å gjøre jobben som testsjåfør på den nye bilen, sier teamsjefen i en pressemelding.

For det er altså kombinasjonen testfører og NM-deltaker som gjør at Sørlie får denne muligheten. Selv lever han i dag fortsatt av «villmannskjøring», dog under kontrollerte former i forbindelse med film- og reklameinnspillinger hvor han ter seg som stunt- og presisjonsfører.

https://parcferme.no/annen-motorsport/fredrik-sorlie-vs-lewis-hamilton-hvem-er-best-i-bade-pianospilling-og-bilkjoring/

Ikke egne ressurser

Norgesmesterskapet, derimot, det kommer også til å henge høyt, selv om det verken skal stå på redskapen eller CVen til sjåføren.

– Dette er den første muligheten jeg har hatt til å kjempe om et NM-gull, så det er ikke noe annet som betyr noe for meg, sportslig sett. Samtidig er det viktig for oss som team å finne ut mest mulig om bilen og samle data. Heldigvis går dette litt hånd i hånd. Jo mer vi lærer, jo fortere vil jeg kunne kjøre, sier Sørlie.

– Hvor lenge har du kjent på at du vil gjøre et ordentlig comeback?

– Det har jeg egentlig ikke tenkt så mye på. Jeg tar ting litt som det kommer. Lysten til å kjøre racing har alltid vært der, men jeg har ikke ressurser til en egen satsning. Derfor handler mer om å være der når muligheten byr seg, sier 41-åringen.

https://parcferme.no/annen-motorsport/norsk-simracing-mesterskap-med-niva-helt-i-verdenstoppen/

Konkurransemenneske

Mangelen på konkurranseerfaring de siste årene skal imidlertid ikke stoppe ham. Comebacket på Rudskogen i fjor var også på mange måter vellykket med to seiere og fire pallplasser i de to siste NM-rundene. Siden er det mer enn 20 år siden Fredrik kjørte aktivt da han blant annet herjet i Formel Ford på de britiske øyer der han fikk tilnavnet «Formula Fjord».

Ved siden av jobben som stuntsjåfør bruker han også enormt mye tid bak PC-skjermen med simracing, slik at vinnerskallen absolutt er vedlikeholdt utenfor konkurransearenaen.

– Jeg er et konkurransemenneske med masse prestasjonsangst og fobi mot å tape, så racing har alltid vært en del av hverdagen. Enten det er på simulator eller i virkeligheten. Selv i jobben finner jeg alltid en vinkling som gjør at jeg gjør det til en konkurranse for meg selv, sier han.

Powered by Labrador CMS