Rudskogen sin gokartbane, her sett fra luften, er endelig klar for organisert aktivitet etter et lengre opphold.

Gokartbanen på Rudskogen endelig i gang igjen etter to år med koronastopp

Det lå ikke i kortene til KNA Rudskogen at banen skulle møte et kjøreopphold på over to år, men nå er banen klar til aksjon og arrangerte sin første trening siden 2019 forrige helg.

Publisert Sist oppdatert

GOKART: Koronapandemien har rammet mange de siste to årene og motorsporten er intet unntak. Med flere lettende nasjonale tiltak og gjenåpning ser det ut som at norsk motorsport endelig får sin første normale sesong på over to år.

GOKART: Koronapandemien har rammet mange de siste to årene og motorsporten er intet unntak. Med flere lettende nasjonale tiltak og gjenåpning ser det ut som at norsk motorsport endelig får sin første normale sesong på over to år.

Landets mest populære baneanlegg, Rudskogen motorsenter, har klart å holde seg åpnet gjennom disse to årene og arrangert flere nasjonale løp og folkefester siden pandemistarten i 2020. Derimot har historien vært en annen på motsatt side av «slakter»-svingen.

Bak det gamle depotet ligger nemlig banen som har fått rykte på seg for å være Norges raskeste gokartbane. Den har stått nærmest ubrukt og det har ikke vært arrangert organisert trening der siden høsten 2019.

Løpene som skulle vært kjørt der i 2020 ble utsatt på grunn av korona og ikke ett eneste løp var på kalenderen for 2021-sesongen. Men nå ser det endelig ut som at tide bølgen har snudd for gokartmiljøet på Rudskogen.

20 førere tok til banen

Forrige helg ble årets første organiserte trening arrangert på banen etter over to år med pandemistopp og nærmere 20 utøvere tok til banen for å lirke av rattrusten. Det ble enden på et langt opphold på et av Norges ypperste racing anlegg.

Da vi snakket med Rudskogens kontaktperson, Svein Jacobsen, kunne han fortelle at stoppen i aktivitet på banen ikke bare skyldes pandemien. Men også utskiftingen av banefunksjonærer. For gokartbanen på Rudskogen er stor, og det trengs mye folk for å holde utøverne trygge selv under en organisert trening.

Det er normalt slik at man ikke trenger å være mer enn én treningsansvarlig for å kunne avholde organisert trening med gokart i Norge, men på Rudskogen sier Jacobsen det er ideelt å være minst fire stykker.

– Og det skal vi få til, er han veldig klar på.

Ildsjeler har holdt anlegget i gang

– Det er jo Kjell Olav og Unni Aamodt som har jobbet der i over 20 år og det er naturlig at de trenger mer hjelp, og det trengs mye folk og vi har vel ikke vært flinke nok til å rekruttere. Men nå er det i gang, og det var bra med funksjonærer og bortimot 20 stykker som var og trente fra de yngste til de eldste, forteller Jacobsen til Parc Fermé.

Jacobsen sier han var veldig positiv overrasket over deltagelsen på treningen og røper også at KNA Rudskogen og KNA Halden skal samarbeide med å fordele ansvarsområdet for å kunne holde treningene gående hver søndag fremover.

Sist det ble arrangert løp på banen var i 2019 og på spørsmål om det vil bli arrangert løp i år sier han at det ikke blir før senest høsten 2023.

– Målsetningen er å kjøre en kartfestival i 2023. Da har vi en ny funksjonærstab og det blir lettere å få det til. Men først må vi lære å gå. Vi drar i gang treninger hver søndag og tar ting litt deretter, sier han.

Powered by Labrador CMS