Her forklarer Dennis hvordan han måtte jobbe med seg selv på banen

Det raknet helt for Dennis Hauger da det gjaldt som mest. Det eneste som hjalp var enkelt og greit å skjerpe seg. Slik tok 17-åringen tak i seg selv.

Publisert

På CVen vil likevel løpshelgen på Silverstone ikke stå igjen med den høyeste stjerna i Red Bull-margen. En svak kvalifisering søndag med dertil svakt løp lørdag, før søndagen ble en stor opptur - rent kjøremessig - selv om tekniske faktorer gjorde den elendige helgen komplett, svart på hvitt.

Dennis Hauger. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

På CVen vil likevel løpshelgen på Silverstone ikke stå igjen med den høyeste stjerna i Red Bull-margen. En svak kvalifisering søndag med dertil svakt løp lørdag, før søndagen ble en stor opptur - rent kjøremessig - selv om tekniske faktorer gjorde den elendige helgen komplett, svart på hvitt.

Men Dennis Hauger får ikke understreket nok hvor mye han trenger hver eneste meter med kjøring til læring. Og nye erfaringer - helt annerledes fra tidligere i år - det mener Aurskog-gutten at han fikk sanket på verdifullt vis denne helgen. For det at teamkompisen Liam Lawson for eksempel vinner lørdagsløpet, løpet som gir mest poeng, det velger han å bruke til sin egen fordel enn en ulempe i form av direkte sammenlikning mellom to helt forskjellige prestasjoner.

– Vi jobber med hverandre med alt av data vi har. Det er fint at teamkompisene mine også har ett år mer enn meg og har vært i akkurat samme posisjon som meg. Vi kan diskutere bremsebalanse og slikt, og det er lettere for meg å kunne finne den gode og riktige følelsen med bilen når jeg kan se hvor man taper tid, sier Hauger til Parc Fermé.

<strong>Fakta – Dennis Hauger</strong>

Alder: 17 år (17. mars 2003)
Bosted: Milton Keynes
Hjemsted: Aurskog
Disiplin: Formelbil
Mesterskap: FIA Formel 3
Klubb: NMK Aurskog-Høland
Meritter: Italiensk mester i gokart, mini (2015), tysk juniormester i gokart (2016), tysk mester i gokart (2017), fjerdeplass i britisk Formel 4 (2018), italiensk mester i Formel 4 (2019), sølv i tysk Formel 4 (2019).
Sosiale medier: Facebook | Instagram

– Demotiverende å få et tilbakeslag

For ham spiller det ingen rolle hvor stort talent mange mener at han er. Mange forventer resultater etter å ha blitt hauset opp som det største håpet i bilsporthistorien til å bli den første nordmannen i Formel 1-sirkuset. Men selv om han tar sin egen utvikling med knusende ro, så innrømmer han at det var noe illevarslende over egen kjøring gjennom kvalifiseringen på fredag og løpet på lørdag.

Humøret er likevel ganske så ålreit når han teller opp søndag kveld. Han gir blaffen i de dårlige resultatene, så langt det går. Han fokuserer på hvordan ting lå an i det siste løpet. For da hadde han brukt hele fredagen og lørdagen til å finne den følelsen og selvtilliten han sårt hadde trengt før helgen.

– Det er klart det er er alltid demotiverende å få et slikt tilbakeslag etter at det gikk såpass bra i Ungarn. Jeg følte og trodde jeg hadde kontroll og at denne helgen skulle bli bra. I stedet ble det demotiverende og frustrende. Men det er ikke noe annet man kan gjøre enn å holde hodet oppe, se framover og være trykk på at man kan forbedre seg. Jeg føler jeg fikk vist det i dag, sier han.

Centimeter-presisjon

(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Med 16. plassen fra lørdag kjørte han seg opp til 12. plass, og duellerte om 11. plassen underveis i løpet før en sensor i bensinpumpa sørget for at bilen døde ut i flere partier på banen. Og han er fortsatt ikke fornøyd før han kan kjempe om poeng.

Men han er først og fremst fornøyd med at han klarte å ta tak i seg selv og snu om de vonde følelsene som opparbeidet seg tidlig i helgen.

– Det var ikke så mye å skylde på. Jeg følte på mange måter at jeg hadde en god fart der ute, men jeg måtte lære meg hvor det var riktig å pushe. Banen er teknisk og komplisert, og man må pushe på de riktige stedene. Det handler om å treffe på cenimetere, omtrent. Jeg pushet på feil steder og satte aldri sammen en god nok runde. Spesielt i midtre sektor, i de raske svingkombinasjonene som også oppleves som det mest tekniske partiet på banen å mestre, sier Hauger.

Satte «pers» i løpsituasjon

(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Måten å bremse på, måten å trille på og «rotere» bilen på var enkelt og greit knallhard skole for ham gjennom helgen. Dette løsnet på søndag, mener ham selv.

– Jeg var kanskje den eneste som satte min personlige bestetid i løp. Normalt setter man jo «persen» sin på kvalifisering. Men jeg forbedret meg først i det siste løpet. Det sier ganske mye. Det er egentlig litt sjukt, sier han.

Hva nå, Dennis? Klarer han å holde på nok en kodeknekker når han er tilbake på samme bane neste uke? Han vil være forsiktig med å spå for mye, men er fortsatt klar på denne magiske Topp 10-grensa som er svært viktig på kvalifiseringen. Hittil har kvalifiseringen vært hans største svakhet, ved å sette sammen sterke nok runder.

– Det gjør jo hele helgen lettere, og helgen dertil vanskeligere om man ikke kvaler inn på topp 10. Er jeg ikke der til helgen, så blir jeg skuffet. Jeg vet at jeg har fart, jeg vet nå mer hva jeg må gjøre mer riktig. Jeg vet at jeg kan ta med meg all læring og erfaring inn, sier 17-åringen.

LES OGSÅ: Kjørte på seg tidsstraff – så var Dennis en hårsbredd fra en kjempekrasj
LES OGSÅ: Dennis med god opphenting før tekniske problemer gjorde mareritthelgen komplett

Powered by Labrador CMS