Heyerdahl fortsatt helt konge i Formel STCC

Unggutten ble nylig «forfremmet» til Team Norway, og svarte med en dobbeltseier i Falkenberg.

Publisert

Dermed har han styrket sammenlagtledelsen 35 poengs margin på Simon Ohlin når fire løp over to løpshelger gjenstår.

Emil Heyerdahl. (Foto: Foto: Bengt-Åce Gustavsson/racefoto.se)

Dermed har han styrket sammenlagtledelsen 35 poengs margin på Simon Ohlin når fire løp over to løpshelger gjenstår.

Emils lagkamerat i Team Greenpower, Edward Sander Woldseth, kjemper en durabel kamp med Alfred Nilsson om bronsemedaljen, der Woldseth nå ligger kun to poeng bak Nilsson.

I front er det i alle fall lite man ser ut til å få gjort noe med Heyerdahl når det gjelder som mest.

– For en helg. I første løp fikk jeg en knallgod start og strakk ledelsen derifra. I det andre løpet fikk jeg også et par bra runder i starten av løpet, før jeg kjørte på meg noen gamle gummirester på dekkene, og det tok tre runder før dekkene var rene for gummi igjen så det ble en tett avslutning på løpet, sier Heyerdahl til Parc Fermé.

Denne helgen fikk de blant annet hjelp av landslagstrener Fredrik Brenna-Lund med forberedelsene, ettersom Brenna-Lund reiser rundt nesten hver løpshelg for å følge opp de norske førerne han rekker over. Denne gangen var det Formel STCC som var førstepri.

Selv om det var Heyerdahls helg i Falkenberg, så kjørte også Woldseth tidvis godt gjennom helgen. Raskest i kvalifiseringen til første løp, men en punktering spolerte muligheten fra å kjempe med teamkompisen om seieren.

Han svarte dog i det andre løpet med en fjerdeplass med brukte dekk, og kjemper som sagt om bronsemedaljen i mesterskapet.

– Vi hadde en utkjøring i første finale og punkterte begge hjulene foran. Litt synd da jeg vet at jeg kan så mye bedre. Jeg kjørte det jeg klarte i det andre løpet, men hadde minimalt med feste med brukte dekk, sier Woldseth.

Det norske teamets tredje fører, Lars Solheim, ble henholdsvis nummer seks og åtte.

Av andre supportklasser ble V8 ThunderCars kjørt og her ble det også levert en sensasjonelt norsk innsats. Stein Frederic Akre, som de siste sesongene har prioritert å kjøre internasjonal rallycross i RX2, gjorde et gjesteinnhopp.

Og det var litt av et innhopp, for i kvalifiseringen kjørte han inn til andre startposisjon i det første løpet og pole position i andre løp. Men Akre nøyde seg ikke med dette, og kjørte like gjerne inn til en knallsterk dobbeltseier i Falkenberg.

Formel STCC og V8 ThunderCars kjøres som supportklasse til den store svenske serien STCC, der det var Robert Dahlgren og Mattias Andersson som vant hvert sitt race.

Rallycrossfører Johan Kristoffersson kjører også STCC når det passer i kalenderen, og den regjerende rallycrossverdensmesteren tok andreplass i første race, mens han havnet helt nede på en 16. plass andre løpet.

Powered by Labrador CMS