Howard's corner: Disse lagene havner midt på tabellen

Det er en drøy uke til sesongstart, og femte- og sjetteplassen skal rangeres.

Publisert

Listen er basert på egne følelser og observasjoner. Dette er i tråd med det Howard's Corner skal være og framstå som: En blogg som bygger broer mellom de som kan sin Formel 1 og de som er nye til sporten, undertegnede inkludert.

Listen er basert på egne følelser og observasjoner. Dette er i tråd med det Howard's Corner skal være og framstå som: En blogg som bygger broer mellom de som kan sin Formel 1 og de som er nye til sporten, undertegnede inkludert.

OBS: Listen er laget i forkant av før-sesong testene og presentasjon av bilene.

Denne gangen presenterer jeg min sjette- og femteplass.

6 - Haas

Jeg har så vidt nevnt det tidligere: Jeg tror at vi utover denne sesongen får se feltets ti lag fordele seg på fire «nivåer» på sammenlagtlisten. En fordeling som jeg tror blir seende ut slik ut: 2-2-3-3.  

Det siste tallet i rekken representerer det laveste nivået, altså der jeg har tippet at Toro Rosso, Williams og McLaren havner i år. Det nest siste tallet i rekken er tredje nivå, altså lagene rangert fra femte- til syvendeplass. Alfa Romeo, tidligere Sauber, tror jeg kommer til å havne her. Haas ønsker jeg også å plassere på samme nivå.

Det kan gå alle veier mellom lagene på nivå tre. Jeg tror det blir jevnt. Grunnen til at Haas befinner seg på nivå tre er det to årsaker til: Rutine og kontinuitet.

Sammen med Mercedes er de det eneste laget som har beholdt begge sine førere foran denne sesongen. Erfaring og kontinuitet blir to nøkler for Haas i 2019. Det kan vise seg å bli et sjakktrekk i kampen om femteplassen jeg mener de er kapable til å oppnå, men samtidig tror jeg ikke de er i stand til noe mer. Danske Kevin Magnussen og franske Romain Grosjean har vært med i noen år nå. De leverer egentlig ganske variable resultater, men på gode dager har de kjempet om femteplassen i løp. Det bor altså en hel del i laget.  

Det som kan felle hele åtte av de andre lagene i feltet er endringene som de har gjort foran denne sesongen. Spesielt i forholdt til utskiftninger av førere. Jeg sitter med en følelse av at de samme lagene kjenner på masser av ny energi foran årets sesong, noe som også kan bli deres bane. At de derfor ønsker for mye og vil eksperimentere for å nå toppen raskere. De vil kunne felle seg selv av for høye ambisjoner og forventinger.

Sånn sett har Haas gått for den sikre og trygge løsningen. De vet hva de får og kan fortsette å jobbe i fred under like arbeidsforhold, i motsetning til å begynne med blanke ark (på en måte).

https://parcferme.no/howards-corner/howards-corner-disse-f1-teamene-blir-nummer-7-og-8/

Men med ambisjonene som Haas har virket å ha så er jeg litt overrasket over at de ikke har klart å ta noen særlig steg framover de siste to sesongene. Misforstå meg rett, femteplass i sammendraget er mer enn bra nok for lag med for svake ressurser til å kjempe om pallplassene, men likevel får jeg en følelse av at Haas står litt på stedet hvil, og ikke vil forbedre seg i 2019.

Jeg tror en sjetteplass i sammendraget kommer som følge av at de andre lagene vil bruke litt tid på å tilpasse seg forandringene foran denne sesongen, og dermed blir Haas en slags skilpadde blant harer. Vi vil ikke få se de glamorøse prestasjonene og resultatene fra Haas i år som jeg tror vi tidvis vil få servert fra de andre lagene. Men Haas kommer fortsatt til å plukke en del poeng i sjiktet sjette- til tiendeplass. Nok til å kapre sjetteplassen sammenlagt etter min mening.  

5 – Racing Point

I mine øyne er laget, som het Force India i fjor, et av de morsomste å følge når en eller begge førere har dagen. Lagnavnet er nytt av året. Eierskapet er nytt. En gruppe med kanadiere har kjøpt opp laget, eller rettere sagt reddet laget fra konkurs under sommerpausen av fjorårets sesong. Årets to førere for laget har begge en vesentlig relasjon til eierskapet og redningsaksjonen i fjor. Sånn sett burde det være en perfekt match, eller?

Meksikanske Sergio Pérez spilte en stor rolle i at laget fikk fortsette å kjøre i august i fjor. I spissen for en forent kanadisk gruppe av oppkjøpere står Lawrence Stroll – far til fjorårets Williams-fører Lance Stroll. Far har foran årets sesong hentet sønn til laget, den mest åpenbare førerovergangen av alle. Man kan lure på om familiekjærlighet er årsaken, for det høres aldri bra ut når en far tilsynelatende prioriterer en sønn foran andre unge talenter. Mange snakker om at pengene rår i dette tilfellet. La oss dog håpe at det ikke er tilfellet.

Faktum er likevel at sønn Stroll ikke har utmerket seg spesielt siden han debuterte foran 2017-sesongen. Unntaket er en tredjeplass fra det kaotiske løpet i Baku samme år. Man kan derfor stille spørsmål rundt hvorfor han ble valgt til et sete i Racing Point denne sesongen.

Nå skal det forøvrig nevnes at Stroll har tilbragt de to siste sesongene i Williams, et lag som for eksempel i fjor var feltets dårligste. Dermed er det vanskelig å si om det bor mer i gutten enn han har fått vist til nå. Han er tross alt bare 20 år ennå.

https://parcferme.no/formel-1/howard-corner-vi-rangerer-formel-1-lagene-i-tur-og-orden/

Jeg synes Stroll får ufattelig mye juling fra tilhengere av Formel 1, der mange regner han som feltets dårligste fører. La oss nå først se hva han får til i et lag som overrasket alle i 2017 med fjerdeplass sammenlagt, og som er et langt bedre lag per dags dato enn Williams.

Jeg gir Lance Stroll en sjanse i år. Jeg håper han motbeviser og overrasker de som tviler på han.

Jeg har nemlig følelsen av at den kanadiske unggutten kommer til å få en god sesong.

Hans førerkollega av året, Sergio Pérez, har fått lov å være med videre på reisen til dette laget. Nå begynner et nytt og ambisiøst kapittel for Racing Point, og Pérez representerer på mange måter broen mellom fortid og framtid. Jeg har veldig sansen for meksikaneren. Han er en av feltets aller beste førere etter min mening. I alle fall meget stabil når bilen tillater det.

Så kan man si at usikkerheten er stor rundt et lag som nå skal vise at de fortsatt har noe i feltet å gjøre. Eierskapet er kanskje nytt, men ambisjonene er de samme. Glem ikke at laget har vært med en stund, selv om det kanskje ikke føles slik ut. Laget har over de siste to sesongene vært blant de raskeste på de rette partiene av banene. Mercedes-motoren gir laget et godt utgangspunkt å bygge videre på.

Mitt kanskje aller mest morsomme og beste minne fra fjorårssesongen var «comebacket» til Force India under Belgias Grand Prix, det første løpet etter sommerpausen der laget var blitt reddet. På den første runden, og det første lange strekket på banen, ble løpets to ledere plutselig flankert av de to rosa bilene til Force India. Fire biler i bredden som kjemper om ledelsen er svært sjelden kost i Formel 1, og Force India var to av dem (se bilde over). Fantastisk! For meg er det et eller annet mystisk som hviler over laget. En aura eller energi som passer på og vil at de skal lykkes.

(Foto: SportPesa Racing Point)

Jeg gleder meg til å følge Racing Point i 2019, og jeg velger å tro at fjorårets redningsaksjon eller det faktum av far Stroll har hentet inn sønnen som fører, ikke er tilfeldig. Jeg tror laget vil fronte nivå tre, og spår dem en kjempesesong i ny drakt. Det blir en femteplass i sammendraget.  

Powered by Labrador CMS