Howard's Corner: Mercedes - en velsignelse i forkledning?

«Formel 1 skal første og fremst være god racing og underholdning for de som ser på. Hvis et lag dominerer for mye vil tilskuere, kanskje bortsett fra de mest ivrige og lojale, miste interessen og forsvinne.»

Publisert

Jeg er nokså historieløs når det kommer til Formel 1. Jeg har fått med meg at det har vært førere og lag gjennom den 50 år lange eksistensen til sporten som periodevis har vært i nærheten av samme dominans. Men jeg har aldri oppfattet et lag som like suverene i en sesongåpning. I 2019 heter den kraften Mercedes.   

Jeg er nokså historieløs når det kommer til Formel 1. Jeg har fått med meg at det har vært førere og lag gjennom den 50 år lange eksistensen til sporten som periodevis har vært i nærheten av samme dominans. Men jeg har aldri oppfattet et lag som like suverene i en sesongåpning. I 2019 heter den kraften Mercedes.   

Regjerende og fem ganger verdensmester Lewis Hamilton tok etterhvert fullstendig over fjorårssesongen. I år har tronen blitt en toseters sofa, ettersom lagkamerat Valtteri Bottas og briten har fordelt seierene i alle de seks løpene så langt i år broderlig mellom seg. Hver sin halvpart, men alle seks triumfer tilhører Mercedes. Hvis årets sesongstart er en pekepinn på det som kommer er vi vitne til en historisk sesong. En historisk «kjedelig» sesong.

De som har vært kjent som «De tre store» i Formel 1 de siste sesongene med et gap ned til resten - Mercedes, Ferrari og Red Bull - har blitt redusert til ett.

Hva skjer hvis historien gjentar seg i Canada i helgen? I Frankrike om to uker? I Østerrike, og videre utover sommeren og høsten? På baner som passer Mercedes mer enn flere av de der det har blitt kjørt til nå. Lar de som styrer Formel 1 dominansen til det tyske laget fortsette ut sesongen og sannsynligvis neste år, og satser de alt på et kort om at omstendighetene forandrer seg med endringene i 2021?

Det blir opp til sportens autoritetsfigurer å bestemme hva som kan gjøres videre, men Mercedes sine demonstrasjoner så langt i år og de foregående sesongene bør nå benyttes som utgangspunktet.

Men her er saken: Det kommer nye endringer i 2021, og det er ikke tid til å gjøre drastiske forandringer før den tid. Så det er en lei situasjon.

Formel 1 skal første og fremst være god racing og underholdning for de som ser på. Hvis et lag dominerer for mye vil tilskuere, kanskje bortsett fra de mest ivrige og lojale, miste interessen og forsvinne.

Jeg mener at så lenge topplagene inntjener desidert mest så vil nivåforskjellene bestå. Penger er grunnlaget. Og da vil ikke den påståtte revolusjonen av bilene i 2021 hjelpe så mye som mange kanskje regner med og håper, etter min mening. Så lenge private aktører, sponsorer og fabrikker, støtter sine og de mest attraktive lagene, de som presterer aller best, så får vi ikke se et likestilt og jevnt startfelt. Mener jeg.

Jeg synes Mercedes for øyeblikket er de som forhindrer jevn racing og økt spenning. Men det er ikke noe de skal ha direkte skyld i. De fortjener masse skryt. De har simpelthen gjort den beste jobben og levert råsterke resultater. Så kan man selvfølgelig spørre seg om de har hatt et fortrinn med å motta en større økonomisk støtte enn andre lag de siste sesongene.

Ja, så klart har rene oppvisninger og maktdemonstrasjoner sin egen sjarm og kan være gøy å følge. Mercedes fortsetter på imponerende vis å heve standarden som de andre lagene må strebe etter. På en måte burde dette gi dem motivasjon for å jobbe hardere for å komme opp på lik linje med det tyske laget. Men så var det dette med økonomien da.

Kanskje er jeg naiv, men jeg synes at en ny økonomisk struktur skal og må innføres. Sett et budsjett-tak, og la Formel 1-ledelsen og dens sponsorer utjevne forskjellene i feltet, samt ekskludere støtte fra andre, selv fabrikkene. Hvis ikke vil skillet bare fortsette å vokse i framtiden.

MEN, har Formel 1-ledelsen som en felles aktør penger nok til å støtte lagene på lik linje som det de mottar i dag utenfra? Vi vil jo helst ikke se en tilbakegang i utvikling, og kutting av kostnader og arbeidsplasser. Så her er jeg veldig usikker. Formel 1 har premiepenger å dele ut, men kanskje er det allerede en grunn til at vi ikke har sett en likestilling i økonomi til nå. Det finnes simpelthen ikke nok penger.  

Vi kan få et scenario der lag ikke vil gå med på lik pengeforvaltning, og dermed trekke seg ut av Formel 1. Men jeg sier følgende: Hvis omstendighetene til å forvalte penger likt finnes, så la de trekke seg ut. Vi vil i det minste få et jevnt startfelt og mer uforutsigbar konkurranse.

Jeg synes ikke alt kan fortsette som i dag, med nivåforskjellene vi ser. Men kan Mercedes sin dominans virkelig føre til en drastisk beslutning og endring i framtiden til Formel 1? Jeg tror ledelsen i Formel 1 i alle fall først vil se hva som skjer fra og med 2021. Det er deres baby, og de kommer ikke til å gjøre andre store endringer før den tid.  

Jeg tar forbehold om egen naivitet og uvitenhet i innlegget. Men fellesnevneren er uansett spørsmålet om hva som kan gjøre sporten jevnere og bedre. Det betyr ikke nødvendigvis rettferdighet for de involverte. Men det betyr rettferdighet for de viktigste aktørene og hovednæringen til Formel 1: Oss som følger med. Publikum.

Powered by Labrador CMS