Ikke usannsynlig at Andreas velger å stå over minst ett løp i hans oppsatte program i 2021

Snart begynner den mest krevende perioden i karrieren til Andreas Mikkelsen, rent tidsmessig. Spørsmålet blir om han ikke må ta seg en pause når det egentlig passer seg dårlig.

Publisert

Mye har skjedd på kort tid etter at Andreas Mikkelsen gikk ut og annonserte en rekordtravel sesong for hans del. Ettersom Rally-VM og Rally-EM aldri har løp som kolliderer med hverandre, så er det altså i praksis mulig å kjøre to fulle mesterskap, noe som er en del av planen til Mikkelsen i samarbeid med Toksport WRT og Skoda Motorsport.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene jubler for klasseseier og syvendeplass totalt under Rally Monte-Carlo tidligere i år. Nå har han hatt en lengre pause, men det blir også den eneste ordentlige pausen han får i år. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)
Andreas Mikkelsen og Ola Fløene jubler for klasseseier og syvendeplass totalt under Rally Monte-Carlo tidligere i år. Nå har han hatt en lengre pause, men det blir også den eneste ordentlige pausen han får i år. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Mye har skjedd på kort tid etter at Andreas Mikkelsen gikk ut og annonserte en rekordtravel sesong for hans del. Ettersom Rally-VM og Rally-EM aldri har løp som kolliderer med hverandre, så er det altså i praksis mulig å kjøre to fulle mesterskap, noe som er en del av planen til Mikkelsen i samarbeid med Toksport WRT og Skoda Motorsport.

På 30 uker er planen altså 18 løp, ti i VM og åtte i EM, fra slutten av april til slutten av november. Spesielt på sommerhalvåret er det tettest med ni løp på 12 uker, og innimellom skal Mikkelsen også ha tid til å gjøre både utviklingstester til ny bil, samt andre løpsrelevante tester sammen med Skoda Motorsport. Nærmere 250 reisedager er å forvente, selv til tross for flerfoldige omveier og restriksjoner som følge av koronapandemien.

– Det blir i hvert fall ingen sommerferie i år, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Den perioden vi er inne i nå rundt påske blir hans desidert roligste periiode i år. Derfor gjør han maks ut av det ved å slappe av, møte familie og venner innenfor de rammene som er mulig, og kunne lade opp mentalt til Rally Kroatia braker løs 22. til 25. april. Deretter går det slag i slag, da det gjerne går med hele uka i tillegg til selve helgen når vi snakker om løp i både VM og EM.

– Jeg gleder meg til å komme i gang med EM, og jeg gleder meg ekstra til å komme tilbake til Azorene. Det er ett av mine yndlingsløp og jeg har lenge ønsket meg tilbake. Det blir skikkelig kult. Så jeg håper på en god start, og skal gjøre det jeg kan for å vinne så mye som mulig for å få skaffet meg en god ledelse, sier 31-åringen videre.

Grunnen til det er kun fordi det alltid er fordelaktig å lede et mesterskap med god margin. Det kan være seg at han rett og slett velger å stå over et EM-løp helt frivillig.

– Sommeren bir det verste. Hvis jeg føler det går for mye ett i ett, så må jeg vurdere å hoppe over et løp. Blir det veldig, veldig mye, så er man nødt til å ta en uke fri, erkjenner han.

Han får tøff konkurranse i WRC 2 i år, et mesterskap han har sagt han skal dominere. Det samme har han sagt om EM. Dog tror han faktisk EM til tider kan bli minst like tøft som VM, selv om han altså får beintøff utfordring fra Mads Østberg, Oliver Solberg, Adrien Fourmaux og etter alt å dømme sine tidligere EVEN-kolleger Esapekka Lappi og Ole Christian Veiby.

– Innimellom kan EM bli en større utfordring. Fordi ting blir så «busy» og man ikke rekker å komme like godt forberedt som i EM. I tillegg har jeg konkurrenter som kjenner veiene i EM godt, på samme måte som at jeg kjenner veiene i VM godt. Men jeg tviler på at jeg rekker å sitte og studere etappene i EM for å lære meg de like godt som etappene jeg kan i VM, sier Mikkelsen, som naturlig nok utpeker russeren Alexey Lukyanuk som den store utfordreren i EM.

Powered by Labrador CMS