Ingen av de nye dekkene blir å se i sesongåpningen

Allerede tre måneder før sesongstart har Pirelli nominert gummiblandingene for de tre første Formel 1-løpene.

Publisert

Denne høsten ble det kjent at Pirelli innfører ikke bare én, men to nye gummiblandinger i sine tørrværs-sett. Med hyper-soft og super-hard på hver sin ende av skalaen er det nå intet mindre enn syv ulike gummiblandinger å velge blant slicks-utvalget.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Denne høsten ble det kjent at Pirelli innfører ikke bare én, men to nye gummiblandinger i sine tørrværs-sett. Med hyper-soft og super-hard på hver sin ende av skalaen er det nå intet mindre enn syv ulike gummiblandinger å velge blant slicks-utvalget.

Men ingen av de to nyvinningene blir å finne i Grand Prix-løpene i henholdsvis Australia, Bahrain og Kina til våren. Dog er det presisert fra Pirelli at de har flyttet mykheten på gummiblandingene ett hakk mykere enn i år, og at innføringen av hyper-soft vil være rekordmykt, i tillegg til at ultra-soft også vil ha en mykere gummiblanding enn i år.

LES OGSÅ: Lanserer hele syv dekktyper for neste års F1-sesong

LES OGSÅ: Nå skal Pirelli introdusere nok en mykere gummiblanding

Til sesongåpningen i Australia må imidlertid teamene belage seg på soft, super-soft og ultra-soft, selv om dette da altså skal være mykere enn hva vi har sett i år.

Til Bahrain er det medium, soft og super-soft som gjelder, mens Pirelli har gjort et noe oppsiktsvekkende valg for Kina. Der har de nemlig plukket ut medium og soft, som i Bahrain, men de hopper over super-soft og innfører ultra-soft som den tredje gummiblandingen.

LES OGSÅ: Slik forandrer FIA på regelverket rundt gridstraffene

Utover dette er dekkreglementet for 2018 så å si uendret fra årets dekkreglement. Minst én av de to hardeste gummiblandingene må brukes under løp, og av den mykeste gummiblandingen må ett sett holdes av til kvalifisering før det skal leveres tilbake til Pirelli.

[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]

Powered by Labrador CMS