Ingen fabrikker meldte seg - IMG forsøker seg likevel på elektrisk serie

Rallycrosspromotoren har presentert konseptet og prosjektet for elbil-rallycross.

Publisert

Fredag forrige uke var den absolutte siste frist for å få fabrikkene til å forplikte seg til elektrisk rallycross, etter det som skulle ha vært et avgjørende trekk for framtiden VM-status i rallycross.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Fredag forrige uke var den absolutte siste frist for å få fabrikkene til å forplikte seg til elektrisk rallycross, etter det som skulle ha vært et avgjørende trekk for framtiden VM-status i rallycross.

Siden valgte verken FIA eller IMG å uttale seg om utfallet av fristen, men Autosport satt på kilder som kunne slå fast at det ikke kom nok fabrikanter inn i forhold til minstekravet for å gi elbilene en VM-status.

«Projekt E»

Hvorvidt dette potensielt var kroken på døra eller ei for Rallycross-VM har ikke kommet fram. Tirsdag ettermiddag annonserte IMG derimot at de skal satse på et elbil-prosjekt, uten at det kommer fram spesifikk informasjon om biler og omfang, annet enn at det skal bli en tilleggsklasse for den ordinære Supercar-klassen.

Konseptet kaller de for «Projekt E», og de lover mer informasjon i tiden som kommer da den nåværende pressemeldingen er heller mangelfull på mer detaljert informasjon.

– IMG har lovet helt tilbake til 2017 at elektrifisering skal bli en del av Rallycross-VM. Nå bekrefter vi at vi skal fullføre dette målet, sier IMGs nye motorsportsjef, Torben Olsen, i en pressemelding.

Mistet opp til ni fabrikanter

Det er blitt viden kjent at så mange som ni fabrikanter tidlig viste sin interesse for sporten, og at det lenge lå an til minst tre fabrikanter i henholdsvis Volkswagen, Audi og Peugeot, der de to sistnevnte trakk seg ut av forpliktelsen da de ikke var overbevist om hvordan serien skulle formes.

I tillegg vet Parc Fermé at både Ford og Hyundai viste en oppriktig interesse, og at det altså skal ha vært opp til fire andre fabrikanter med på et eller annet nivå i møtevirksomheten i forkant.

https://parcferme.no/rallycross/fire-dager-til-deadline-vi-har-fortsatt-ikke-hort-noen-ting/

Dette har altså strandet.

– Når det gjelder strategien for å introdusere elektrifiseringen til rallycrossen, så har vi diskutert i nærmere to år med en rekke fabrikanter. Til syvende og sist ser det ut til at de ikke har vært klare for å forplikte seg til et tilstrekkelig antall biler for å kunne ha en VM-status for elbiler. Vi tror imidlertid at Projekt E blir et positivt skritt framover mot det vi har lovet siden 2017, forteller Olsen videre.

IMG og Olsen har foreløpig ikke besvart Parc Fermés henvendelse der vi lurer på hvorfor ikke nok fabrikanter har valgt å forplikte seg, og hva som er årsaken til at de fortsatt avventer en del konkret informasjon om prosjektet.

Powered by Labrador CMS