Innstrammingene i Oslo stopper ikke Bjerkesprinten – slik blir det løp likevel

En stadig større vekst i koronasmitten kunne satt en brå stopper for Bjerkesprinten. Men en iherdig innsats i kulissene gjorde at arrangøren kunne slå seg til ro med å få arrangert løpet.

Publisert

Og primus motor bak årets Bjerkesprinten, Bjørn Gulbrandsen, innrømmer at det var først tirsdag kveld han fikk ro i kroppen. For først var tanken at det skulle gå fint å arrangere sprintløpet under restriksjonene som omhandlet 600 personer fordelt på tre kohorter á 200.

Bjerkesprinten er blitt arrangert i en årrekke med ulike mellomrom. Her fra løpet som ble kjørt i 2006. I år er det svært strengt at publikum ikke blir å finne på arenaen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og primus motor bak årets Bjerkesprinten, Bjørn Gulbrandsen, innrømmer at det var først tirsdag kveld han fikk ro i kroppen. For først var tanken at det skulle gå fint å arrangere sprintløpet under restriksjonene som omhandlet 600 personer fordelt på tre kohorter á 200.

Men forrige uke ble det altså satt i verk nye innstramminger som kunne veltet hele planen til Gulbrandsen og Oslo Motorsport, som på svært kort tid fikk sydd sammen selve løpet på Bjerke.

– Da bydelssjefen i Oslo gikk ut og sa at de skulle gå ned fra 600 til 200, så gikk jeg i kjelleren. Da tenkte jeg at vi nå hadde kastet bort mye tid med alle tillatelsene vi hadde fått under de forrige retningslinjene, sier Bjørn Gulbrandsen til Parc Fermé.

Det er snakk om både å bli enig med Bjerke Travbane, og det må innvilges tillatelse fra både politi, brannvesen og bydelslege. Det var mange potensielle hindre å overliste. Men godkjennelsene og tillatelse kom på løpende bånd.

– Det har vært en helt utrolig service. Det har jo vært en tøff tid, jeg sjekket med Bjerke i begynnelsen av måneden uten at jeg hadde noe håp om å få kjøre. Det er jo vanligvis en to måneders søknadsprosess. Men Bjerke sa ja etter tre dager, og videre kom tillatelse på løpende bånd, sier Gulbrandsen.

Men da restriksjonene kom fra 600 til 200, så måtte han ty til sentrale myndigheter i Oslo. Skulle Oslo Motorsport være trygge på å få gjennomført løpet, så måtte de få dette bekreftet fra arrangementsansvarlige i Oslo. Men det var ikke så enkelt.

Hjemmekontor og mangel på å finne fram til riktig person gjorde oppgaven tung. Men denne uken kom altså den siste bekreftelsen.

– Det var ikke før i går kveld jeg fikk roet meg. Da kom bekreftelsen fra arrangementskontoret, og hun sa at vi fikk holde arrangement for 200 pluss funksjonærer. Ingen publikum, det er veldig viktig å understreke, men funksjonærene kom utenom de 200, sier Gulbrandsen.

Totalt 68 biler er påmeldt fordelt på tre ulike disipliner; rally, rallycross og crosskart. Formelt kjøres løpet i to ulike deler; rallybilene arrangeres under sprintrallyreglement, blant annet for å kunne ha med kartlesere. Rallycross og crosskart arrangeres formelt sett som et grusbaneløp.

– Bare de første 20 minuttene hadde det kommet inn over 30 påmeldinger. Da vi kom til 68 måtte jeg stoppe påmeldingen, sier Gulbrandsen.

Bjerkesprinten har lange tradisjoner i Norge, og staben i Oslo Motorsport har gode erfaringer og rutiner på dette, også fra tiden da de var under NAF-paraplyen før NAF skilte lag med bilsporten fra og med 2017.

Gulbrandsen hadde imidlertid først tenkt på Holmenkollen som arena for bakkeløp etter at de måtte kansellere Oslo Motor Show. Det var først da de fikk nei fra bydelen ved Holmenkollen at de søkte seg til Bjerke, som nå skal arrangeres førstkommende lørdag.

– Vi hadde tenkt å kjøre parallelt med Midtsubakken, noe vi hadde suksess med for noen år tilbake. Da vi fikk nei der, så kunne jeg ikke sette meg ned å gråte. Voksne gutter gråter ikke, har jeg jo hørt. Og det var mange som maste på oss etterhvert om at vi måtte få arrangert et billøp i år, sier løpslederen, som har bidratt i norsk rallysport helt siden 60-tallet i ulike roller både foran og bak kulissene.

– Er Holmenkollen noe dere vurderer å se på i framtiden?

– Da må du få en ny bydel først, tror jeg. Det var ingen stor positivitet til at det kjøres i turløypene der, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS