Intense reisedager for Dennis - slik mestrer han jetlagen

Fra den ene siden av kloden til den andre på få dager. Derfor er Dennis Olsen svært takknemlig for at han får fly businessklasse.

Publisert

(MONTEREY): Sist helg befant han seg i California på østkysten av USA for å kjøre den andre runden i Intercontinental GT Challenge. Et løp som forøvrig var ferdigkjørt etter fire av åtte timer grunnet tekniske problemer.

Dennis Olsen er som toppidrettstutøvere flest - meget god til å slappe av og late batteriene. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(MONTEREY): Sist helg befant han seg i California på østkysten av USA for å kjøre den andre runden i Intercontinental GT Challenge. Et løp som forøvrig var ferdigkjørt etter fire av åtte timer grunnet tekniske problemer.

Men som fabrikkfører for Porsche, som har biler og kundeteam i en rekke racingserier verden over, så venter det alltid nye oppdrag for ham.

Og selv om gleden av å kjøre bil er stor, og at Olsen på mange måter kan konstatere at han har verdens beste jobb, så blir det lite hvile mellom slagene. Hviletiden må han utnytte ekstremt godt. For plutselig skal han forflytte seg mer enn et halvt døgn i tidssoner.

Gjør seg selv megatrøtt

– Jeg må planlegge nøye og passe på at jeg er sinnssykt trøtt når jeg skal på langfly. Jeg prøver å tilpasse flyet litt i forhold til at det er natt dit jeg skal. Er det natt hjemme, så sover jeg nesten ikke før jeg drar på flyet, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé, som tommelfingerregel nummer én for å styre døgnrytmen.

Som ansatt for Porsche så får han også den oppvartningen han trenger. I tillegg til en god årslønn så får han også, naturlig nok, alt av reise, kost og losji dekt. Og for at flyturene og all reisingen skal være så behagelig som mulig, så er businessklasse eneste alternativ på flyet.

Dette tilsvarer flybilletter til hundretusenvis av kroner gjennom sesongen, for at Olsen ikke skal lide av jetlag og søvnmangel, slik at han raskt kan omstille seg til nye døgnrytmer når han reiser på tvers av kloden.

– Når jeg flyr langfly, så holder jeg våken til vi har spist. Så kan jeg sove 10-12 timer i strekk. Og da sover jeg jævlig godt, sier Olsen med et lurt og takknemlig smil.

https://parcferme.no/racing/dennis-skjonte-at-lopet-var-kjort-for-han-satte-seg-i-bilen/

Rapportskriving

Kalenderen hans er proppfull av løp. Fra før har han spikret avtaler i både den europeiske, amerikanske og asiatiske Blancpain-serien, han er som kjent med i full serie i IGTC og det skal kjøres en rekke langdistanseløp - med 24-timeren på Le Mans om ett av årets store høydepunkt. 

Vi møtte ham i California i forbindelse med åttetimeren på Laguna Seca, hvor han dagen etter løpet satte kursen mot Malaysia og Kuala Lumpur for det asiatiske Blancpain-mesterskapet som han skal kjøre denne helgen.

– Det er jo 15 timers tidsforskjell, så det blir en tøff reise. Forhåpentligvis må vi feire mye, sa Olsen kvelden før løpet, vel uvitende om at det skulle ende med brutt løp.

For å få tiden til å gå er det ikke bare videostreaming og sosiale medier som gjelder. Rapportering fra løpshelger er svært viktig å levere tilbake til fabrikken han er ansatt for. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Er det kun soving det går i, eller får du slått i hjel tiden på andre måter?

– Jeg bruker også mye tid på å skrive rapporter. Alle som kjører for Porsche må det. Da kan både jeg og teamet gå inn og se tilbake på hvordan ting var, hva som eventuelt ikke fungerte, og hva vi kan utvikle oss på. Det tar i alle fall 2,5 time å skrive en rapport.

– Så dette er den kjedelige delen med å være fabrikkfører?

– Nja, jeg syns det er helt OK. Men det er selvfølgelig bedre å kjøre bil enn å skrive rapporter, sier Olsen.

Tar viktige avgjørelser

Olsen kjører for det meste av kundeteam, men på oppdrag for Porsche. Det betyr at han også har et særskilt ansvar overfor Porsche over at alt fungerer så smertefritt som det skal. Selv om han «kun» er sjåfør, så er man i kraft av å være fabrikkfører et svært viktig bindeledd mellom kundeteamene og Porsche Motorsport.

– Jeg er jo med i mange nye forskjellige team. Og da har man mye ansvar. Det vi gjør som teamkompiser, det er på vegne av Porsche. Det er ingen andre representanter fra Porsche her. Det er oss. Så vi må ta ansvar for mange avgjørelser, enten ved å ta kontakt videre med Porsche i Tyskland eller at vi teamkompiser internt blir enige, sier 22-åringen.

Dette lærte han spesielt mye av i fjor, og i sitt første år som «young professional» var samarbeidet med Proton Competition i ELMS en lærerik, men utfordrende opplevelse for nordmannen.

https://parcferme.no/racing/dennis-kastes-inn-i-nok-en-internasjonal-gt-serie/

Lærte mye i fjor

En krevende sesong endte dog med seier til slutt. Det tror ikke Olsen er tilfeldig.

– Det var helt klart en vanskelig situasjon i ELMS hvor vi hadde et bra team, men likevel manglet mange småting som man måtte ta tak i. Det er jo mye man ikke tenker på ellers når alt er i orden, men som man ser når man er litt i trøbbel. Men hovedgrunnen til at vi vant var fordi hele teamet klarte å samarbeide, og det var ikke noe man klarte helt i starten, forteller en åpenhjertig Olsen.

I USA har han kjørt for team som Wright Motorsports og PFAFF Motorsport. I Asia skal han kjøre for Absolute Racing, mens det enda ikke er helt klart hvilke team han skal kjøre for i europeiske Blancpain, samt VLN-løpene som oppkjøring til 24-timersløpet, sel vom det er all grunn til å tro at det er Manthey Racing som Dennis skal kjøre for på Nürburgring.

Dennis Olsen bor nærmest i en bag og er svært mange dager på reisefot med hotell og fly. Det fikser han fint, han har jo tross alt en av verdens kuleste jobber. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS