Jan Emil møtte veggen – crosskart ble redningen for hans aktive karriere

Alt raknet etter EM-finalen på Höljes. Så fant Jan Emil Wilsberg en ny gnist for å holde seg på banen.

Publisert

Juli 2018. Jan Emil Wilsberg har et knallgodt utgangspunkt i EM-finalen i Touringcar på Höljes, vel vitende om at dette er hans siste sjans å ta en internasjonal medalje i denne klassen. I tett konkurranse med flere andre nordmenn om de gjeveste medaljene kunne Wilsberg på egenhånd sikre gullet.

Jan Emil Wilsberg er ute av rallycrossen og fant gleden igjen i crosskart. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Juli 2018. Jan Emil Wilsberg har et knallgodt utgangspunkt i EM-finalen i Touringcar på Höljes, vel vitende om at dette er hans siste sjans å ta en internasjonal medalje i denne klassen. I tett konkurranse med flere andre nordmenn om de gjeveste medaljene kunne Wilsberg på egenhånd sikre gullet.

Først clutchproblemer. Og så ryker bakakslingen og fiaskoen er komplett. Drømmen om EM-gullet forsvant på startplata, og Wilsberg hadde egentlig bare lyst til å gi seg med rallycross. Det hjalp heller ikke at det ble den beryktede «sure fjerdeplassen».

– Jeg har aldri vært så skuffet før, sa en svært nedbrutt, for ikke å si knust Wilsberg til Parc Fermé fra sidelinjen etter løpet.

Testet Supercar

Jan Emil Wilsberg sto ved et veiskille i karrieren, ved å bortprioritere rallycross til fordel for crosskart. Her sammen med foreldrene Kristina og Jan Kåre, sistnevnte en anerkjent utøver i norsk rally. (Foto: Privat)

Mai 2019. Jan Emil Wilsberg tar sin første seier i den øverste klassen Xtreme i forbindelse med sesongåpningen i Crosskart-NM på Rugslandsbanen. Denne pallen topper 21-åringen sammen med sine kompiser Thomas Holmen og Nikolai Haldammen som kommer fra samme glåmdalsregion i Hedmark. Han har byttet ut sin Citroën DS3 med en Speedcar i år. Alt som hadde med rallycross å gjøre ville han bare kvitte seg med. 

– Jeg møtte veggen i fjor. Mistet motivasjonen helt. Så prøvde jeg en slik Speedcar igjen, samtidig som jeg fikk prøve Peter Hedström sin Supercar. Det er jo det heftigste jeg noen gang har vært borti. Men det var utenkelig å skaffe noe budsjett til Supercar, og da var jo crosskart det artigste jeg kunne tenke meg framfor alt annet, sier unggutten fra Matrand i Eidskog.

Crosskartmiljøet er han ikke ukjent med. Han kjørte sin første sesong i 2014, fulgte opp med 250-klassen i 2015 før han meldte overgang til bakhjulsdreven bil i rallycross. Men han savnet ikke bare konkurransen, men også miljøet i crosskarten.

– I internasjonal rallycross er det blodig alvor. Er man blant topp tre-fire-fem, så er det heller ikke slik at det blir den sammen hjelpen man får til å reparere ting og så videre om noe har skjedd. I crosskart, om noe havarerer, så kaster omtrent hele miljøet seg over deg for å hjelpe til, sier Wilsberg.

Helt annet budsjett

Hastigheten er den samme. Illsinte 750-kubikkere fra Suzuki lager ikke bare heftig lyd, men bidrar til at det nesten er bare Supercar-bilene i rallycross som setter raskere rundetider enn disse hissige crosskart-doningene. I tillegg er budsjetteforskjellene astronomiske. Wilsberg føler han endelig kan sove litt bedre om natta.

– Vi så jo på Supercar og måtte hatt to til tre millioner kroner. Som om ikke det var vanskelig nok fra før å skaffe sponsorer nok til rallycrosskjøring. I crosskart har vi regnet oss fram til 100 til 150.000 kroner for hele året, og vi har da i tillegg tenkt å kjøre en ny svensk supercup i tillegg til NM, sier eidskogingen.

Valget om å kjøre crosskart angrer han ikke på. Tvert imot. Det er kanskje en av de større oppturene han har hatt i sin karriere, rent motivasjonsmessig og gledesmessig.

– Det er noe helt annet. Det er en glede å kjøre igjen, og da går det også fortere ute på banen. Rallycross ble til slutt litt «fordi jeg måtte». Nå kan jeg sitte her å finne tideler og pushe hele veien. Det har jo vært kjedelig å grue seg til å gå i verkstedet å skru hver kveld til klokken to på natta før det er opp om morgenen igjen, sier han, og understreker:

– Man kan kanskje tenke seg at det er en nedtur å kjøre crosskart igjen etter å ha kjørt EM i rallycross. Men det er det så absolutt ikke. Det er ikke bare en sport man starter med før man går videre, det er et veldig bra sted å fortsette å holde på med bilsport også.

Under følger også alle pallplassene i helgens sesongåpning på Rugslandsbanen:

85 ccm

1) Eirik Steinsholt, NMK Grenland
2) Tobias Grandum Spangen, NMK Hamar
3) Dennis Vik, KAK

125 ccm

1) Sindre Trøyterud, KNA Vålerbanen
2) Robin Grana Sandene, NMK Bø
3) Simen Kvendbø Johansen, NMK Grenland

250 ccm

1) Stinius Kvernrød, NMK Melhus
2) Jon Arne Aass Weberg, KNA Solør Motorsport
3) Sondre Brendyren, NMK Melhus

650 ccm

1) Sondre Furuseth, NMK Gardermoen
2) Martin Haslestad, NMK Tønsberg
3) Kim Lorentzen, NMK Aremark

Xtreme

1) Jan Emil Wilsberg, KNA Kongsvinger
2) Thomas Holmen, KNA Solør Motorsport
3) Nikolai Haldammen, KNA Solør Motorsport

(Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS