Det var mange tette og spennende dueller mellom Torjus Svenneby (blå til til høyre) og Johannes Rafoss (rød bil ved siden av), og det skulle ende på spektakulært vis på Finnskogbanen.

Juniorene leverte et show uten sidestykke da alt skulle avgjøres

Det går ofte hett for seg i norsk rallycross, men lite kunne måle seg opp mot det man ble vitne til under A-finalen i juniorklassen på Finnskogbanen.

Publisert

RALLYCROSS: I fjor var Torjus Svenneby svært nære å ta hjem norgescupgullet i juniorklassen, men etter at regjerende cupvinner Sindre Madsen Moe i år tok steget opp til Supernasjonal klasse 4, så har Trøgstad-føreren åpenbart seilet opp som en av de store gullkandidatene for denne sesongen.

RALLYCROSS: I fjor var Torjus Svenneby svært nære å ta hjem norgescupgullet i juniorklassen, men etter at regjerende cupvinner Sindre Madsen Moe i år tok steget opp til Supernasjonal klasse 4, så har Trøgstad-føreren åpenbart seilet opp som en av de store gullkandidatene for denne sesongen.

Og det har Svenneby også fulgt opp med da de to første rundene har endt med to strake seire og flere verdifulle ekstrapoeng fra de innledende omgangene. Før helgens NM-runde hadde han en ledelse på hele 28 poeng ned til Jens Hvaal og 30 poeng ned til Johannes Rafoss.

Men nå skulle det bli andre boller for sistnevnte viste muskler så det holdt da de tok turen til Finnskogbanen utenfor Flisa for årets tredje runde sammen med resten av Rallycross-NM og tilhørende supportklasser.

Tabbe i 1. omgang

Rafoss markerte tempoet sitt allerede i 1. omgang med å ha en tilsynelatende kontroll på Svenneby, men gjorde en generaltabbe kompresjonen på banens siste sving og ble stående ute i sandfella. Men sørlendingen fulgte så opp med tre strake omgangsseire, med tre ekstra poeng for seier i fjerde omgang i tillegg, og viste norgescuplederen hvor skapet sku stå denne helgen.

Likevel ville ikke Svenneby gi opp uten kamp og skulle med det fortsatt bevise hvem som er den beste junioren så langt denne sesongen.

I A-finalen var det Svenneby som tok starten og holdt ledelsen i første runde, men han hadde Rafoss rett i hekken hele veien. Deretter var det Svenneby sin tur til å gjøre feil i målsvingen - riktig nok ikke skjebnessvanger som Rafoss sin tabbe fra 1. omgang, men sørlendingen tok muligheten med en gang og kastet seg på inneren av sin blå konkurrent på toppen av bakken.

Kjørte hverandre av banen

Der svarte Svenneby med et kontant angrep på Rafoss igjen ned bakken, men til tross for denne fighten var det ingen andre i finalen som hadde tempoet til disse to Hondaførerene. For bak var det enda en annen tett og spennende duell mellom Jens Hvaal og Henrik Gjervan i kampen om den siste pallplassen, der sistnevnte løste situasjonen ved å gå i alternativsporet for ikke å tape tid.

I front holdt Rafoss unna for ledelsen han hadde opparbeidet seg, og Svenneby tok med det alternativsporet, der han kom ut som tredjemann. Men Jens Hvaal hadde på dette tidspunktet igjen å ta alternativsporet, så luka Svenneby hadde foran seg ga nok åpning til at han inn på Rafoss.

Slik så målpasseringen ut mellom Johannes Rafoss og Torjus Svenneby.

Rafoss selv fikk en helt OK utgang av alternativsporet, men Svenneby var såpass tett på at han kunne kaste seg på inneren på den nest siste svingen i finalen. Det førte til at de lå side om side i beinhard kamp inn mot målsvingen, hvor ingen heller ga seg og trakk seg unna for hverandre. Helt side om side var det til tross Rafoss som hadde lengst nese over mål, 55 tusendeler foran Svenneby, men begge ble altså stående ute i sandfella etter at fotocellen var brutt.

God stemning etter avkjøring

– Begge to skulle først til mål, men det var bare en av oss som klarte det. Men det var helt rått. Den morsomste finalen jeg har kjørt så lenge jeg har drevet med billøp. Men jeg unner han seieren, han har kjørt veldig godt gjennom hele helga, sa mesterskapsleder og finaletoer Torjus Svenneby etter at den intense kampen hadde roet seg.

Det var en mer ordfattig og beskjeden, men likefullt glad og fornøyd Rafoss som kunne skjønne at seieren var sikret på akkurat samme sted som han hadde gjort kardinalfeilen fra 1. omgang.

– Det var spennende! Det gikk akkurat, slår han fast.

Bak Honda-duellen hadde som nevnt Hvaal og Gjervan kjempet tett, men det var Larvik-gutten som til slutt sikret seg tredjeplassen i finalen. Og det var mer enn han kunne håpet på, ifølge hans egen oppsummering, ettersom han hadde klatret seg opp etter B-finalen.

– Denne bilen syns jeg synd på nå. Jeg kjørte alt jeg hadde. Jeg hadde ingenting mer å gå på, men det var ikke mulig å henge på de to andre. Så dette er mer enn nok etter å ha stått i første rekke i B-finalen, sier Hvaal.

Parc Fermé kommer med mer fra de øvrige klassene litt senere...

Powered by Labrador CMS