Kardinalfeil fra Ferrari da årets siste kvalifisering skulle avgjøres

Publisert

Foruten at Max Verstappen har 11 poeng å gå på til Charles Leclerc i bronsekampen, så er det ellers lite spenning om toppen i Formel 1-sirkuset når sesongen avsluttes på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi denne helgen. Lewis Hamilton har allerede sikret VM-gullet, noe han gjorde i USAs Grand Prix i oktober, mens det er like sikkert at Valtteri Bottas tar sølvmedaljen.

(Foto: Scuderia Ferrari Press Office)

Foruten at Max Verstappen har 11 poeng å gå på til Charles Leclerc i bronsekampen, så er det ellers lite spenning om toppen i Formel 1-sirkuset når sesongen avsluttes på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi denne helgen. Lewis Hamilton har allerede sikret VM-gullet, noe han gjorde i USAs Grand Prix i oktober, mens det er like sikkert at Valtteri Bottas tar sølvmedaljen.

Men om Leclerc ønsker seg bedre forutsetninger for å ta opp kampen mot Verstappen, så er det kanskje ikke lagkamerat Sebastian Vettel han sender takkekort til, spesielt ikke etter bakteppet med kollisjonen i Brasil som sendte dem begge ut av løpet.

Bremset ned før start-mål

For på tampen av Q3 så Vettel foran Leclerc, men kjørte rolig for å holde nok avstand til bilen foran. Men tempoet var såpass sakte at Leclerc ikke rakk å passere start-mål-linja før tiden var ute. Så lenge man er på en runde, så får man fullføre den etter at målflagget er vaiet.

Men dette var altså for sent for Leclerc, noe det ikke er første gang skjer i år. Mange har Italias Grand Prix friskt i minnet hvor flere biler i Q3 ikke fikk gjort et siste forsøk.

– Her sitter vi i boksen Oslo og ser hva som er i ferd med å bygge seg opp, utbryter Henning Isdal, og retter skarpe skyts mot Ferraris beregninger fra «bakrommet».

Kommentator-makker Stein Pettersen kontrer med følgende:

– Neste år er det jeg som skal stå ved pitmuren til Ferrari. Jeg lover deg.

Over teamradioen kunne vi høre en ellers fattet Leclerc innse at det ble med tiden som endte med en fjerdetid.

– Vi rekker det ikke. Sebastian kjørte for sakte, konstaterte Leclerc over teamradioen.

I stedet var det verdensmester Lewis Hamilton som kjørte inn til pole position. En klassisk gjenganger, tenker man sikkert, men vi må faktisk helt tilbake til Tysklands Grand Prix i sommer for å finne sist gang Lewis Hamilton tok pole position i kvalifiseringen.

– Alltid rom for forbedring

I mellomtiden er det nettopp Leclerc og Verstappen som har dominert kvalifiseringene, i tillegg til at Vettel og Bottas har én pole position hver siden sommeren.

– Det er lenge siden jeg har vært i pole nå. Men vi holdt hodet kaldt og fokuserte på å gjøre jobben. Gårsdagens kjøring var rotete, og det er alltid rom for forbedring. Vi har vokst hele året. Nå ser jeg fram til en ny duell med Max. Det er helt sikkert, sa Hamilton til reporter Paul di Resta.

Det var teamkompis Valtteri Bottas som kjørte inn til andretid, snaue to tideler bak Hamilton. Men Bottas har byttet flere motorkomponenter i bilen og må starte fra bakerste rekke søndag. I stedet er det Verstappen, som havnet tre tideler bak Hamilton, som starter fra første rekke sammen med årets verdensmester.

– Dette var det beste vi klarte å gjøre i kvalifiseringen. Mercedes dominerer alltid her, sa Verstappen.

Powered by Labrador CMS