Kjøreskolelæreren Espen skal hjelpe ungdom inn i bilsporten

– Det er bedre å få de inn i bilsporten enn at de forblir villbasser på veien, sier rallycrossprofilen Espen Isaksætre.

Publisert

Forrige uke gjorde han seg ferdig med Rally Finnskog, i en innleid Ford Fiesta R2. Et løp som endte i grøfta, men bare en liten kilometer fra mål på siste etappe, slik at han i alle fall fikk kjøretreningen han var ute etter i forkant av rallycrossesongen.

Espen Isaksætre. (Foto: Simen Næss Hagen)

Forrige uke gjorde han seg ferdig med Rally Finnskog, i en innleid Ford Fiesta R2. Et løp som endte i grøfta, men bare en liten kilometer fra mål på siste etappe, slik at han i alle fall fikk kjøretreningen han var ute etter i forkant av rallycrossesongen.

– Det gir jo så kick da, gitt! Det er jo helt ubeskrivelig, det å kjøre rally. Og jeg klarte å ta store steg, og fikk jo skikkelig fin flyt. Derfor ville jeg teste grensene litt. Og da ble jeg stående i brøytekanten, sier Espen Isaksætre til Parc Fermé.

Han har vært en av Norges hærførere i Super1600 de siste årene, selv om EM-medaljene har uteblitt. Og apropos det å teste grenser, så skal 2019 bli et innholdsrikt år for Isaksætre også utenfor rallycrossporet.

For hvorvidt han kommer til å kjøre full EM-sesong er ikke spikret enda. Som vanlig handler dette om budsjett. Men for Isaksætre er det ikke krise om han får til samtlige løp i år.

For som trafikklærer av yrke, så har han nå også blitt involvert i et prosjekt som gir minst lik mye mening for ham som det å sitte bak rattet sjøl og kjempe om internasjonale resultater.

Brenner for prosjektet

– Jeg var så heldig å bli spurt om å være med i «Team#» (uttales Team Hashtag, journ.anm.), sier Isaksætre, med ekstra trykk på «heldig».

Dette er et trafikksikkerhetstiltak satt igang av Møre og Romsdal fylkeskommune, for å hjelpe unge bilister til å få utløp for fristelsen til å kjøre fort på andre steder enn på veien.

Som bilsportutøver skal Isaksætre involvere seg i dette prosjektet i håp om å få større nasjonal fokus på det, og med ønske om å rekruttere flere råkjørere vekk fra veien og inn i bilsporten.

– Jeg vet egentlig ikke hvor mange kjørelærere som driver med bilsport, men jeg tror ikke det er så mange. Dette er et prosjekt jeg kjenner jeg brenner for. Samtidig vil vi gjerne ha flere inn i bilsporten, så dette er bare bra for oss. Jo flere som begynner med bilsport, jo høyere vil jo nivået også bli, tenker Isaksætre, og legger til:

– Det er bedre å få de inn i bilsporten enn at de forblir villbasser på veien.

25-åringen innser selv verdien av å ha et førerkort, spesielt nå som han lever av å lære andre å kjøre bil.

– Mister jeg lappen, så ødelegger det ikke bare for rallycrossen, men jeg mister også jobben, sier Isaksætre.

Manglet tre millioner kroner

Espen Isaksætre kan ikke garantere full EM-sesong, men Höljes er et must han må prioritere. (Foto: Simen Næss Hagen)

Om dette skulle gå på bekostning av et og annet løp, så er ikke det krise for Isaksætre i år. Han drømmer fortsatt om en internasjonal medalje. Og han har allerede fått tilbud om å kjøre de svært konkurransedyktige Audi S1-bilene som er bygd i Øst-Europa.

– Totalt for en hel sesong, inkludert kjøringa vi vil gjøre sjøl her hjemme i Norge, og med ekstra testing, så hadde jeg trengt tre millioner kroner. Det er et budsjett vi neppe vil klare. Så vi jobber med eget budsjett og skal kjøre det vi få til. Men jeg vil kjøre mye mer, og skal man henge med i EM så må man være 150 prosent på hele tiden. Jeg lært ekstremt mye i fjor, og i år handler det om å få kjørt mest mulig bil med de pengene vi har, sier Isaksætre.

Derfor kan en test eller NM-runde sånn sett være like verdifullt, selv om han gjerne skulle kjørt flere EM-løp. Derfor vil han ikke garantere at det blir full EM-sesong.

– Men i Höljes, som jo blir hjemmebane, der skal jeg kjøre, lover Isaksætre.

Gokart som trening

Han har også gått til anskaffelse av en X30 gokart for kjøretreningens skyld. Det har vokst et godt miljø i Solør i Hedmark hvor de kjører mye gokart mot hverandre, både i Våler og Elverum.

– Jeg må innrømme at jeg har latt meg inspirere av mange andre proffe gutter som har fått mye verdifull trening med gokart, sier Isaksætre og viser til enkelteksempler som Andreas Bakkerud, Christian Krognes, Dennis Olsen og Dennis Hauger.

– Også er det veldig god kjøretrening. Du kjører på maks attakk og du kjører på marginer. Også blir det mye konkurranse mellom oss som er med på dette. I tillegg til at det er moro, så er det veldig god trening, sier han.

Powered by Labrador CMS