Niclas Grönholm og Klara Andersson er de to neste på lista over utøvere som skal kjempe i Rallycross-VM denne sesongen.
Niclas Grönholm og Klara Andersson er de to neste på lista over utøvere som skal kjempe i Rallycross-VM denne sesongen.

Klara (22) blir tidenes første kvinne med fast sete i Rallycross-VM

Flere team er på trappene til rallycrossrevolusjonen, men enn så lenge er det nesten bare svensker som er bekreftet til årets VM-sesong i rallycross.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: I disse dager drives det utvikling for fullt når VM-sirkuset i rallycross går inn i en helelektrisk epoke og blir FIAs andre offisielle verdensmesterskap med elektriske biler ved siden av Formel E.

Mens faste team som Hansen Motorsport, Kristoffersson Motorsport, GCK Motorsport, Münnich Motorsport og ESmotorsport har vært klare i lang tid, ble det forrige uke presentert et nytt svensk team kalt CE Dealer Team. Dette er i praksis det svenske STCC-teamet PWR Racing, uten at de presenterte hvilket bilmerke de skal representere i år.

Blant førerne var det kun Johan Kristoffersson og brødrene Timmy og Kevin Hansen som fram til tirsdag som var presentert blant førerne som er klare for årets VM-sesong.

Men nå er det altså klart hvilke førere som det nye svenske teamet stiller med, og der stod finske Niclas Grönholm og svenske Klara Andersson på lista. Førstnevnte trenger ingen nevneverdig introduksjon i rallycrossøyesmed, der han står med seks enkeltseire siden 2019, samt bronsemedalje i VM i fjor, som sine beste prestasjoner.

Grönholm har i hele sin aktive rallycrosskarrere kjørt for familieteamet GRX som er drevet av faren Marcus, som er mest kjent for sine to VM-titler i rally fra 2000 og 2002. Selv har ikke GRX bekreftet noe team for VM-sesongen enda, og det er uklart om CE Dealer Team blir i tett samarbeid med Grönholm og deres allerede etablerte i20-biler, eller om den siste ledige og uannonserte plassen tilhører GRX som sådan.

Blant den nordiske fansen er Klara Andersson etterhvert blitt et godt etablert navn. 22-åringen fra Löberöd sør i Sverige er lillesøsteren til Magda som var helt i toppen i den tidligere TouringCar-klassen, der hun endte opp med sølv bak norske Ben-Philip Gundersen i 2016.

Klara Andersson har allerede rukket å bli godt kjent med elektriske biler. I tillegg til at hun skal kjøre Extreme E i år, så fikk hun en smakebit med RX2e i de to siste rundene i fjor. Her fra sesongfinalen på Nürburgring.
Klara Andersson har allerede rukket å bli godt kjent med elektriske biler. I tillegg til at hun skal kjøre Extreme E i år, så fikk hun en smakebit med RX2e i de to siste rundene i fjor. Her fra sesongfinalen på Nürburgring.

I svensk motorsport gjorde hun sitt største gjennombrudd i fjor ved å vinne svenskenes Supernasjonal 2150-klasse som den eneste kvinnen til start med over 50 konkurrenter gjennom sesongen, før hun i år også har signert for Xite Energy Racing sitt team i Extreme E. Hun måtte riktig nok stå over sesongåpningen i Saudi-Arabia grunnet positiv koronatest.

Samtidig imponerte hun i sin debut i RX2e, den elektriske supportklassen til Rallycross-VM de siste sesongene som har tatt over for de tidligere Supercar Lites-bilene. Hun kjørte de to siste løpene i fjor, der hun kjørte inn til fjerdeplass i finalen i det første løpet på Spa-Francorchamps før det ble en åttendeplass i sesongavslutningen på Nürburgring.

Andersson er dog ikke den første kvinnen som stiller til start i en VM-runde. Hennes landskvinne Ramona Karlsson kjørte utvalgte løp i 2014 og 2015, der 10. plassen etter kvalifiseringen og sisteplassen i semifinalen i VM-debuten i Portugal står igjen som hennes beste plassering. Storesøster Magda kjørte hun europamesterskapet i Touringcar og enkelte løp i Supercar fra 2015 til 2018.

Powered by Labrador CMS