Johan Kristoffersson, her ved da han sikret sitt tredje VM-gull i rallycross i 2020, før han tok ytterliggere ett i 2021.
Johan Kristoffersson, her ved da han sikret sitt tredje VM-gull i rallycross i 2020, før han tok ytterliggere ett i 2021.

KMS bygger tre elektriske Volkswagen-biler – verdensmesteren skal selvfølgelig kjøre den ene

Johan Kristoffersson fortsetter å forplikte seg til Rallycross-VM, nå med Volkswagen-støtte fra Sverige.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Verdensmesterskapet i rallycross har på mange måter hatt en nedadgående kommersiell kurve siden samtlige fabrikanter og flere profiler trakk seg ut etter 2018-sesongen. Det har vært et tidsspørsmål før de helelektriske bilene skulle innføres, men mye tider nå på at FIA, promotor, team og førere har kommet fram til en fleksibel løsning for neste år.

Det har dog, nærmest i kjent stil, vært relativt stille på nyhetsfronten hva gjelder signeringer og kontrakter. Deriblant vår egen Andreas Bakkerud hvor det fortsatt ikke foreligger noen konkret løsning, selv om hans team i fjor - ESmotorsport - skal ha sikret seg en elektrisk drivlinje, hvorpå Bakkerud også ser ut til å ha funnet seg godt til rette hos.

En som derimot er klar for nok en sesong er Johan Kristoffersson. Han har markert seg som sportens desidert største stjerne og sterkeste profil med fire VM-titler de siste fem sesongene. 33-åringen fra Arvika sikret gullmedaljen i 2017, 2018 og 2020 med en ex-WRC-bil fra Volkswagen, mens fjorårets gull ble tatt med en EKS-bygget Audi S1.

Veiby kan være aktuell

Nå er han imidlertid tilbake til bilmerket han og familieteamet Kristoffersson Motorsport (KMS) er sterkest tilknyttet, nemlig Volkswagen. Og selvfølgelig da med den obligatorisk helelektrisk drivlinje.

KMS skal bygge intet mindre enn tre biler med Kreisels nye elektriske pakke. Hvem som skal kjøre de to andre bilene er ikke sikkert, men Parc Fermé kjenner til at norske Ole Christian Veiby skal være aktuell for en av bilene - noe som også kan falle naturlig inn da hans far og EVEN-grunnlegger Erik Veiby eier halvparten av KMS.

– Det er veldig inspirerende å ta del i rallycrossens nye elektriske æra helt fra første stund. Sist vi gikk på et prosjekt av en slik skal, må vi tilbake til 2014, da vi bygde våre egne biler for den første sesongen i Rallycross-VM. Den store forskjellen nå kontra da er at jeg ikke hadde noen som helst erfaring med rallycross, og det er jo litt annerledes nå, sier Kristoffersson.

Støtte fra svensk importør

De har i mange år hatt en tett link med den svenske Volkswagen-importøren, og får naturlig nok god støtte i et prosjekt som rimer mer med VAG-gruppens framtidsfilosofi hvor de selv har kuttet all støtte til fossilt motorsport for kun å fokusere på elektrisitet.

Derfor det naturlig nok attraktivt at de spiller på lag med sportens soleklare sportlige ener.

– Johan Kristoffersson er ett av de største motorsportnavnene Sverige noen gang har hatt. Fire VM-titler er en utrolig bragd, og vi ønsker ham det beste ved at han nå tar steget inn i sportens nye elektriske epoke, og viktigst av alt med et Volkswagen-emblem i fronten, sier Sten Forsberg, sjef for Volkswagen Sweden.

Powered by Labrador CMS