Kvalifisering: Partystemning for Ferrari og Mercedes i kvalik-nachspielet
Red Bull-gutta klarte ikke forsvare treningstempoet da det gjaldt som mest i kvalifiseringen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Før sesongen har ikke kvalifiseringen vært mer åpen enn det den var under helgens Aserbajdsjans Grand Prix. Etter at Red Bull viste enorm styrke i treningene, klarte de ikke gi det siste lille ekstra i kvalifiseringen.
Både Ferrari og Mercedes har en sterkere motormapping enn det Renault-motorene har, som Red Bull blant annet kjører med, noe som virkelig kom til syne i tredje del av kvalifiseringen, kalt Q3.
Egentlig var det Kimi Räikkönen som lå an til en soleklar pole position, for første gang siden Monacos Grand Prix i fjor. Men i siste sving før den to kilometer lange fullfartsonen på banen fikk finnen en overstyring og kontrasladd hvor han tapte forspranget han hadde på to tideler.
Dermed ble det bare en sjettetid på finnen, og da var det Sebastian Vettel som måtte forsvare Ferraris farger mot Mercedes-gutta.
Og det klarte Vettel. Han mislyktes i det siste forsøket i Q3, men første tiden han satt var god nok til å matche sølvpilene.
– Jeg visste jeg hadde bilen til å sette en god runde. Den første runden føltes likevel ikke helt perfekt, så jeg visste jeg kunne gjøre et bedre forsøk. Så lå jeg litt bak og låste dekket inn mot sving tre, men heldigvis var det nok til å holde, så da var ikke den første runden så gal likevel, sier Sebastian Vettel, som dermed tar årets tredje pole position på rad.
Lewis Hamilton tok andretiden foran Valtteri Bottas, mens Daniel Ricciardo og Max Verstappen fulgte på fjerde- og femtetid.
– Vi gjorde det beste vi kunne, men tapte litt i siste sektor. Ferrari har vært raske i hele helga og har en veldig sterk bil om dagen, sa Hamilton.
Det må også sies at Force India har fortsatt å holde tempoet på en positiv måte etter at de rosa bilene ellers har hatt en trøblete 2018-sesong.
Både Esteban Ocon og Sergio Perez tok seg til siste runde av kvalifiseringen, og viste spesielt i siste sektor at de kunne dra nytte av Mercedes-motorer og den såkalte party-moden som er en ekstra innstilling der de klarer å tyne ekstra krefter ut av motoren.
Dagens kanskje største overraskelse fra enkeltførerne må sies å være Sauber-fører Charles Leclerc. Han var inne på 11. plass etter Q1, men måtte kapitulere i Q2 hvor han kjørte tre tideler tregere enn i Q1.
Likevel er 14. plass i kvaliken karrierebeste for monegaskeren, som har vært raskere enn lagkamerat Marcus Ericsson gjennom hele helgen. Ericsson ble forøvrig nummer 18 og tok seg ikke til Q2.
Aserbajdsjans Grand Prix – kvalifisering
Fører | Team | Tid | |
1) | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:41,498 |
2) | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:41,477 |
3) | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:41,837 |
4) | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:41,911 |
5) | Max Verstappen | Red Bull | 1:41,994 |
6) | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:42,490 |
7) | Esteban Ocon | Force India | 1:42,523 |
8) | Sergio Perez | Force India | 1:42,547 |
9) | Nico Hülkenberg | Renault | 1:43,066 |
10) | Carlos Sainz jr. | Renault | 1:43,351 |
11) | Lance Stroll | Williams | 1:43,585 |
12) | Sergey Sirotkin | Williams | 1:43,886 |
13) | Fernando Alonso | McLaren | 1:44,019 |
14) | Charles Leclerc | Sauber | 1:44,074 |
15) | Kevin Magnussen | Haas | 1:44,759 |
16) | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:44,489 |
17) | Pierre Gasly | Toro Rosso | 1:44,496 |
18) | Marcus Ericsson | Sauber | 1:45,541 |
19) | Brendon Hartley | Toro Rosso | 1:57,345 |
20) | Romain Grosjean | Haas | Girkassetrøbbel |
* Q1 - Q2 - Q3