Esapekka Lappi og kartleser Janne Ferm er i siget etter første dag av Rally Sardinia.

Rally Sardinia, fredag:

Lappi tilbake på toppen etter at bilbrann stoppet fredagens siste etapper

Han har nytt godt av god startposisjon, men en punktering har hindret Esapekka Lappi fra å lede med enda større margin.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det har ikke vært en like dramatisk dag under Rally Sardinia som den forrige VM-runden i Portugal viste å utarte seg, men helt problemfritt har denne dagen likevel ikke vært.

RALLY: Det har ikke vært en like dramatisk dag under Rally Sardinia som den forrige VM-runden i Portugal viste å utarte seg, men helt problemfritt har denne dagen likevel ikke vært.

De første etappene bar preg av mangel på sikt ettersom støvet la seg relativt rolig i lufta, og de aller fleste førerne - utenom førstemann i løypa Kalle Rovanperä - klaget over dårlig sikt og tettpakket støv. Dette skulle dog bli et mindre problem utover dagen. Dog skulle Rovenperä også få problemer med både en ødelagt spoiler og ikke minst leve med ulempen over å starte først på svært løse grusveier.

Hyundai-fører Thierry Neuville fikk også problemer da han tapte over to minutter etter at drivverket begynte å trøble for belgieren. Og med det var han ute av toppkampen etter bare fem etapper, selv om han også hadde en ulempe med startposisjonen.

Fransk overraskelsesmann

Ellers har ikke Gus Greensmith vært å regne med denne dagen, men problemer på SS3 og SS4 sendte ham såpass langt ned på resultatlista at han også enn så lenge er hektet av verdifulle poengplass.

En annen som også er hektet av, og det til de grader det er Elfyn Evans som viste gode takter etter de tre første etappene. Men på SS4 var det stopp for britiske ulykkesfuglen med enda flere tekniske problemer.

Så over til de som leverer, og det er primært Esapekka Lappi og Ott Tänak som har satt standarden denne dagen. Begge nyter altså godt av å starte lengre bak og få mer oppkjørte veier, og har til tross for sine småproblemer laget en liten luke ned til dagens store overraskelsesmann - franske Pierre Louis-Loubet - som er på tredjeplass.

Finnen kjører ikke full sesong og må dele sin Toyota med regjerende verdensmester Sebastien Ogier som kjører utvalgte løp i år, men det er liten tvil om at EVEN Management-føreren fortsatt viser verdensklasse i sin kjøring.

En punktering på siste halvdel av SS5 spolerte der en kanontid, som igjen kunne gitt ham en sterk ledelse, men i stedet ble det en femtetid og større tidstap enn optimalt for Lappi på denne etappen.

Avbrutt etter bilbrann

Problemfritt var det heller ikke for Tänak som har hatt en større positiv opplevelse i en ellers tung Hyundai-periode. Men han skulle også få problemer med drivverket helt på tampen av SS7, men om disse problemene ville vedvart ble verdensmesteren fra 2019 i alle fall reddet av gonggongen.

Lappi har altså tatt føringen med bare halvsekundet på Tänak etter de første ni etappene. Det vil si, i praksis syv etapper. SS8 og SS9 ble begge kansellert. Hyundaien til franske Laurent Battut tok fyr på SS6, samme etappe som SS8, der etappen etterhvert ble avbrutt.

Den andre gjennomkjøringen ble så stoppet da de ikke rakk å få ryddet bilen vekk, og det skapte igjen ytterligere forsinkelser og vanskelige tilstander for å få flyttet bilene fra regrupperingen til SS9. Hvilket betydde at også den niende og fredagens siste fartsprøve ble strøket.

Stødig Mikkelsen

Med norsk interesse har vi med Andreas Mikkelsen som er ventet å ligge i tet i WRC 2. Og nordmannen svarer til forventningene. Der konkurrentene enten mangler fart eller stabilitet, så har den rutinerte 32-åringen vist god kontroll på sin Skoda sammen med kartleser Torstein Eriksen.

De leder WRC 2 med nesten 16 sekunder på Nikolay Gryazin. Finske Teemu Suninen var å regne som den store utfordreren til Mikkelsen, men har manglet fart og er allerede over halvminuttet bak nordmannen. Franske Yohan Rossell, klassevinner i Portugal, krasjet seg ut på den syvende og i praksis siste etappen for dagen.

Powered by Labrador CMS