Lover at konkurranseinstinktet vil vekkes under comebacket

Show og action, tenker sikkert mange når vi får et gjensyn med Harald Huysman igjen på startstreken. Men for ham selv blir helgens comeback ramme alvor.

Publisert

– Konkurranseinstinktet våkner. Det er vel egentlig derfor jeg faktisk har holdt meg unna racing en stund. Skulle jeg gjøre det en dag, så skulle det gjøres skikkelig. Jeg skulle gjerne vært i bedre form og fått trent enda mer. Det tar jo på fysisk også dette, sier Harald Huysman til Parc Fermé.

Harald Huysman er klar for et comeback i Porsche, 24 år etter at han kjørte Porsche Supercup. (Foto: Micke Fransson)

– Konkurranseinstinktet våkner. Det er vel egentlig derfor jeg faktisk har holdt meg unna racing en stund. Skulle jeg gjøre det en dag, så skulle det gjøres skikkelig. Jeg skulle gjerne vært i bedre form og fått trent enda mer. Det tar jo på fysisk også dette, sier Harald Huysman til Parc Fermé.

Den norske racinglegenden er i dag mest kjent for å ha vært manager og hjulpet førere som Kimi Räikkönen og Jenson Button inn til Formel 1, og han er også i disse dager aktuell som manager for det norske stjerneskuddet Dennis Hauger.

Til helgen skal han dog få tre på seg kjøredressen igjen. I forbindelse med Porsche-festivalen på Rudskogen, som samkjøres med STCC og en rekke andre gjesteklasser, har 59-åringen fått en gyllen anledning til å stille opp som gjestefører i den skandinaviske Carrera-cupen.

– Følelsen er både og. Det er jo veldig gøy, uten tvil. Men så er jeg så travel hele tiden at jeg gjerne skulle rukket å kose meg med tanken. Eller nei, kose høres femi ut. Men glede meg. Men jo, jeg gleder meg, sier Huysman.

24 år siden supercupen

Han har fått tre treningspass på 20 minutter på Mantorp i dagens generasjon cup-bil. Det er noe litt annet enn hva Huysman er vant til fra tidligere.

– Som natt og dag. Jeg har fått noen gode tips, men det er umulig å tilegne seg alle kunstene så raskt. Dette med å bremse så sent som mulig, holde snuta nede for å styre bedre i svingen og så videre. Det strider litt i mot formel-tankegangen, forteller Huysman.

Den aktive karrieren ble avsluttet med Porsche Supercup i 1994, og før det huskes han fra sportsvognskjøring, deriblant 24-timersløpene på Le Mans, i en Porsche 962 C2-klasset bil. Han var også vært nære over å få kjøre Formel 1-kvalifiseringen til Frankrikes Grand Prix i 1990.

– Jeg var med i et langløp i Sverige for 12 år siden. Det er det eneste løpet jeg har kjørt på 24 år, sier Huysman.

Og helgens mentor er ingen ringere enn hans egen soldat Dennis Hauger. Hvordan blir rollefordelingen da, mon tro?

– Først og fremst er det jo en artig greie, men samtidig er han mye flinkere enn meg til å se på data. Det begynte å komme så vidt i Gruppe C, men jeg selv har ikke noe erfaring og kunnskap med data, som Dennis. Det som var så fint før i tiden var jo at man kunne juge med bilen. Det kan du jo ikke nå. Det vil Dennis avsløre med en gang, sier han.

Harald Huysmans siste aktive sesong var Porsche Supercup i 1994, for kuriositetens skyld her med Parc Fermés redaktør på Hunderfossen samme år. (Foto: Privat)

Det britiske forbundet sa nei

Ideen var at det var Hauger som skulle være gjestefører, men alderen på 15 år var for ungt til at han fikk lov.

– NBF var positive, men det var det britiske forbundet som satte ned foten siden det er der han har lisensen sin fra, sier Huysman.

Og når Huysman snakker om at konkurranseinstinktet våkner til liv, så er det naturlig å spørre hva de sportslige ambisjonene også er.

– Jeg tror jeg skal være fornøyd med 10. til 15. plass. Man vet jo aldri. Med enda bedre forberedelser kunne man kanskje håpet på topp 10, men det kan jo også bli langt bak 15. plass også. Umulig å si, også er det jo ikke min bil heller, sier Huysman, som er svært takknemlig over at Porsche Sverige disponerer bilen.

Powered by Labrador CMS