Lover nye dueller mot erkerivalen: – Akkurat nå leder jeg 2-0 på Timmy

Selv om Andreas Bakkerud er mer eller mindre hektet av toppen av Rallycross-VM etter bare to løpshelger, så signaliserer han at han fortsatt har mye å kjempe for.

Publisert

Til helgen bikker altså Rallycross-VM allerede halvkjørt sesong etter at de to foregående løpshelgene i Höljes og Kouvola har blitt gjennomført som dobbeltløp. Og dessverre har Andreas Bakkerud hatt en tung start med sitt RX Cartel-team, som i år samarbeider med franske GCK om to av deres Renault Megane R.S. RX.

Andreas Bakkerud. (Foto: Tom Banks / IMG)

Til helgen bikker altså Rallycross-VM allerede halvkjørt sesong etter at de to foregående løpshelgene i Höljes og Kouvola har blitt gjennomført som dobbeltløp. Og dessverre har Andreas Bakkerud hatt en tung start med sitt RX Cartel-team, som i år samarbeider med franske GCK om to av deres Renault Megane R.S. RX.

Så langt ingen pallplasser, kun tre av fire semifinaler, og av de kun to finalene han har kjørt, så har han havnet sist i begge.

– Jeg tror jeg nå har rekorden ved å ta meg til finale med fem ulike bilmerker. Man prøver jo å finne lyspunkt, men akkurat den rekorden der er vel ikke mye å skryte av. Jeg har vel soleklart flest andreplasser av alle som har kjørt VM også, men er det egentlig en rekord man vil ha, spør Bakkerud selvironisk.

Sliter på humpete baner

Han beskriver sirkuset med de «fire kapteinene i front», nemlig Johan Kristoffersson, Mattias Ekström, Niclas Grönholm og Timmy Hansen. Han skulle gjerne vært en del av denne gjengen selv, men innser at de har mer å jobbe med enn han først trodde.

– Så langt har det ikke gått slik vi forutså. Så ærlig må jeg være å si. Men dette er motorsport, det er marginer, og jeg tror det er bittesmå ting som kan bikke alt sammen. Er det ikke noe som heter at «liten stein kan velte stor tue», eller noe sånt? Der er vi. Det er ikke mye som skal til, sier Bakkerud videre.

Han innrømmer at hovedproblemet deres er å kunne justere og sette opp bilen fortløpende ettersom banen og underlaget endrer seg. Både Höljes og Kouvola har hatt store variasjoner på baneforholdene, noe Bakkerud og GCK-teamet ikke har klart å løse.

Det forklarer at han for eksempel setter bestetider på trening, men sliter med å henge med i omgangene.

– Med en gang det er litt humpete, så har vi tapt. Vi har egentlig ikke klart å skjønne hvorfor det skjer, men det viser at vi har en jobb å gjøre. Nå har ikke Riga en eneste hump i banen, så vi ser frem til å se hvordan det løpet blir, sier Bakkerud.

Dyrker rivaliseringen

Andreas Bakkerud i føringen foran Timmy Hansen og Mattias Ekström på Kouvola for to uker siden. (Foto: Tom Banks / IMG)

Ved begge løpshelgene har han endt i feider og dueller med sin erkerival Timmy Hansen. Også en rekke ganger i fjor var de bortpå hverandre, blant annet i den intense kampen om VM-gullet i sesongfinalen i Sør-Afrika.

Under andre semifinale i Höljes i år hadde Bakkerud og Hansen et sammenstøt hvor Hansen kjørte inn i venstre bakside på bilen til Bakkerud, som forårsaket skjev bakstilling og røykutvikling fra gummien.

Bakkerud kom seirende ut av den duellen til slutt, og det samme gjorde han da han gikk på innsiden av Hansen i Finland, hvor Hansen lukket døra tidlig og selv kom tapende ut av duellen.

– For min del, altså - vi har vært konkurrenter så lenge at jeg egentlig ikke orker å bli sur, heller. Jeg vet hvordan han reagerer. Men han har også kommet og sagt unnskyld. Han har sagt unnskyld til meg to ganger i år. Så nå leder jeg 2-0 på han, og har litt tilgode på ham, sier bergenseren.

– Så du sier at du skal ta igjen?

– Njææ, ikke på den måten. Men det skal være litt Hansen vs. Bakkerud, akkurat som det var Hansen vs. Schanche. Jeg er sikker på at dette ikke er den siste gang slik har skjedd. Og jeg har fått noen indikasjoner fra noen sponsorer på at det ikke skal stå på kostnaden på ødelagte støtfangere i år, slår Bakkerud fast.

Powered by Labrador CMS