Mads håper Loeb takker ja til mer kjøring for Citroën

Dersom Sebastien Loeb får et sete i Citroën neste år, er Mads Østberg førstemann til å være optimistisk overfor seg selv. Her forklarer han hvorfor.

Publisert

Som om ikke franske Sebastien Loeb har vært en sensasjon i seg selv i internasjonal bilsport de siste 15 årene, så fortsatte han igjen å skape overskrifter.

Mads Østberg. (Foto: Red Bull Content Pool)

Som om ikke franske Sebastien Loeb har vært en sensasjon i seg selv i internasjonal bilsport de siste 15 årene, så fortsatte han igjen å skape overskrifter.

Etter to gjesteinnhopp tidligere i år etter tre sabbatsår fra Rally-VM, så bestemte Loeb seg like gjerne for å vinne VM-runden i Spania. Mannen som egentlig satser på Rallycross-VM, som også har vunnet et VM-løp i rallycross i år, er egentlig lei av å kjøre rally. Men har vært en viktig mann for Citroën og PSA-konsernet over flere år og takket ja til tilbudet om å kjøre tre løp i år.

Rørt

Deltakelsen i Rally Spania gikk på bekostning av Mads Østberg. Før løpet var han ikke spesielt fornøyd over å måtte stå over, men hadde ikke noe problemer med å akseptere avtalene som var satt på forhånd.

Underveis, og i etterkant, av løpet - så er det få som var like blide som Østberg. Loeb sin seier, både for Loeb sin del og teamet sin del, gikk rett hjem i hjerterota til nordmannen.

– Jeg ble helt rørt. Det er ganske enormt å se på. Det er jo vanskelig å si nå etterpå at det var jeg som burde kjørt den bilen. Jeg tror vi kunne gjort det bra i Spania, men akkurat bedre enn Loeb ville vi neppe vært, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Det er en ydmyk og blid nordmann vi snakker med etter Spania. Han har spilt en viktig rolle for Citroën i utviklingen av bilen i år. Det at de sikrer seg årets første seier med deres gjestefører vil han dog være forsiktig med å ta noe som helst ære for.

– Bilen har alltid vært god på asfalt, de vant der i fjor og jeg har ikke hatt noe med utviklinga på asfalt å gjøre, sier 31-åringen.

Selv var han tilstede for å overvære løpet som tilskuer, og bidro også i live-sendingene til WRC på fredag. Det å følge løpet fra sidelinjen koste han seg mer med enn hva han var forberedt på forhånd.

– Egentlig var jeg forberedt på å gå rundt å være sur og «deppa», og jeg prøvde nesten å være litt deppa også. Men det var altfor gøy å være på løp, og jeg måtte ta meg sjøl i at jeg koste meg veldig mye. Spesielt med tanke på hva Sebastien satte i gang, sier Østberg.

Sebastien Loeb og kartleser Daniel Elena på seierspallen i Spania. (Foto: Citroën Racing)

Hyller franskmannen

Lovordene sitter løst om franskmannen, som er kjent for sine ni VM-titler og blant annet gjorde mye av WRC-livet surt for Petter Solberg etter nordmannens eneste VM-tittel i 2003. Fra 2004 til 2012 dominerte Loeb fullstendig, og siden 2013 er det navnebror Ogier som har stått på toppen av pallen etter endt sesong.

Men uansett hvor «lei» nordmenn har vært av Loeb, så er engasjementet rundt franskmannen større enn noen sinne. Østberg lar seg enkelt og greit fascinere.

– Først og fremst håper jeg denne seieren sier noe om Loeb, og ikke noe om oss andre. Han er en enorm mann, og tidenes mest suksessrike motorsportutøver noen sinne. Det sier noe, og jeg mener det sier noe om ham, og hvor god han er. Han er jo ikke 90 år heller, så han er i en akseptabel alder til å henge med.

– Veiene i Spania i år krevde også mer kjøreteknikk enn høy fart, og kjøreteknikken er det ingen som kan ta Loeb på, mener Østberg, som også igjen fikk se hvordan Loebs strategisk smarte hode bidro til seier.

Loeb gikk søndag for et dekkvalg ingen andre turte ved å velge harde dekk på veier som fremdeles ikke hadde tørket helt opp. Iskaldt valgte franskmannen noe som stred i mot alle teorier og prinsipper som har utviklet seg i WRC de siste årene. Østberg mener det viste at franskmannen hadde en fordel av å være utenfor WRC-sirkuset de siste årene,

– Det sier noe om hvor smart han er, og at han tør å tenke annerledes. Det er jo blitt en etablert fasit de siste årene at man skal kjøre så mykt som mulig til enhver tid, da man blant annet så hvordan Volkswagen kunne kjøre med myke dekk i 48 varmegrader - og det fungerte likevel. Det har man etterhvert sett seg blind på da retningen har gått denne veien, mens Loeb viste her at han kunne tenke slik man gjorde før, tror Mads som Loebs valg av de hardeste slicksdekkene.

Håper Loeb kjører mer

Spørsmålene og debatten er allerede i gang. Med Peugeot ute av Rallycross-VM, men Loeb likevel under kontrakt med PSA, så står franskmannen uten program neste år. Selv har Loeb hintet til at det gir mersmak å kjøre litt mer rally igjen, selv om han er klar på at han er ferdig med fulle sesonger og all den forpliktelse og motivasjon som det krever.

Loeb sier imidlertid ikke nødvendigvis nei takk til enkeltløp, og seieren i Spania ga mersmak. Østberg tror dette likevel ikke vil gå på bekostning av ham mens han nå avventer hvorvidt Citroën vil ha ham med videre neste år.

Teamet har allerede signert Sebastien Ogier og Esapekka Lappi for 2019. Østberg ønsker å fortsette i Citroën, og er nå avhengig av en tredjebil, og samtidig bli prioritert foran Craig Breen, for at han skal kjøre for Citroën i 2019. Citroën har heller ikke bekreftet hvorvidt de melder på en tredjebil, noe de blant annet ikke har gjort i flere løp denne sesongen.

Da høres det heller ikke umiddelbart positivt ut at Sebastien Loeb sniker seg foran Østberg i køen. Men Østberg har en teori han selv kan komme godt ut av.

– Dersom Loeb skal kjøre neste år, så vil det uansett bety at Citroën vil sette opp en tredjebil. Det skal uansett mye til at han kommer tilbake på fulltid, for å være ærlig. I forhold til mine muligheter, så er tredjebil eneste løsning, og om Loeb kommer til å kjøre noen løp, så betyr det at etter all sannsynlighet kommer en tredjebil.

– Så om du må gi fra deg bilen til Loeb i enkeltløp, så er du fornøyd bare du får kjørt resten?

(Foto: Citroën Racing)

– Det er riktig. Det er positivt for meg at han gjør det bra nå, og om han er motivert til å kjøre mer, så styrker det sjansen for at teamet åpner opp for en bil som kan gi meg muligheten til å kjøre mer, mener Østberg.

Powered by Labrador CMS