Mads innrømmer at det lå mer bak raseriutbruddet enn bare punkteringen som kostet ham seieren

– Til slutt blir det nok. Jeg har aldri vært så sint før, forteller en åpenhjertig Mads Østberg, etter at han haltet til seg en andreplass på Sardinia.

Publisert

I WRC 2-mesterskapet henger Mads Østberg fortsatt godt med, men sammenlagtstillingen viser ikke hvilken motgang nordmannen egentlig har følt på den siste måneden. Under Rally Portugal mistet han gode seiersmuligheter på grunn av problemer, og det samme gjentok seg opptil flere ganger på Sardinia.

Det var alt annet enn hyggelig stemning i bilen til Mads Østberg og Torstein Eriksen da en punktering tre etapper før slutt ødela de soleklare sjansene til å forsegle WRC 2-seieren. (Skjermdumo: WRC+ All Live)

I WRC 2-mesterskapet henger Mads Østberg fortsatt godt med, men sammenlagtstillingen viser ikke hvilken motgang nordmannen egentlig har følt på den siste måneden. Under Rally Portugal mistet han gode seiersmuligheter på grunn av problemer, og det samme gjentok seg opptil flere ganger på Sardinia.

De tøffeste utforderne på forhånd røyk også ut med problemer, fortrinnsvis Andreas Mikkelsen og Adrien Forumaux. Dermed klarte Østberg å holde hodet over vann med kun finske Jari Huttunen på relativt bra tempo, mye motgang til tross - først og fremst med bremsene som har vært en gjenganger for Østberg og Citroën.

Det bygget seg opp gjennom slutten av lørdagen hvor Mads selv måtte trå til med å ordne bilen på egenhånd, og forsinket ankomst til TK gjorde at han også fikk en tidsstraff på ett minutt. Dog var ingen i nærheten av 33-åringen da ting fungerte, der han dro hjem 11 av 20 etappeseire i WRC, men da punkteringen slo inn på den andre etappen søndag, så rant begeret over.

Seiersforspranget han skulle bygge opp ble i stedet slukt da han tapte nærmere halvminuttet, to etapper før slutt. Da rant det til slutt over for Østberg, som først skrek, bannet og slo i rattet fram til tidskontrollen ut - og det var heller ikke mangel på ukvemsord i TV-intervjuet etterpå. Nå forklarer Østberg imidlertid hvorfor han mistet det helt etter punkteringen på SS18.

– Dette er frustrasjon som har bygd seg opp. Det har vært noe hele tiden som skal butte imot og ødelegge for oss. Så skal jeg være ærlig på en ting; jeg syns det blir vanskeligere og vanskeligere for hver gang å reise hjemme fra. Jeg kjenner på kroppen at jeg savner familien når jeg reiser, i tillegg til alle covid-utfordringer og alt det der som følger med all reisingen. Så har jeg og Torstein filosofien om at det skal være verdt det, å holde på med det vi gjør. Så vi gjør alt som skal til, og mye mer enn det. Vi gjør alt etter beste evne for å gjøre det bra. Så frustrasjonen er gøy, det er mye greier og en oppbygning av masse følelser. Jeg er bare et menneske jeg også, sier Mads Østberg, som har fått en bot fra FIA på 10.000 kroner og betinget 25 poengs straff for banningen på direktesendingen.

– Den skal ankes. Jeg syns det må være lov å vise følelser. Jeg er ikke den eneste som gjør, og har gjort det, sier Østberg.

Han er stolt over innsatsen og glad for at det i det minste ble en andreplass, etter mye motgang - som har gitt ham store tidstap. Seieren skulle egentlig vært av den overlegne karakteren gitt det tempoet som eller ble satt opp.

– Det har vært en ekstrem påkjenning. Vi har jobbet knallhardt for å karre oss igjennom, og hele tiden kjempet om å vinne. Det er det som teller. Vi fikk denne andreplassen fordi vi har hatt farten til å kjempe oss tilbake. Hadde vi ikke hatt den farten, så hadde vi ikke hatt en sjanse. Men det går også en grense på hva som går an til slutt, sier Østberg.

Bremser har vært et gjentakende problem med denne rallymodellen. Nordmannen innrømmer at det begynner å tære på. For med bare to sekunder opp til Huttunen før siste etappe kunne vært spist opp dersom han hadde satset «all inn» og litt til. Spesielt fordi han svarte på tiltale ved å ta finnen med med hele 15 sekunder på den nest siste etappen.

Mads Østberg og Torstein Eriksen over ett av de karakteristiske vannpasseringene på Sardinia denne helgen. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

I stedet var det Huttunen som slo Østberg da det gjaldt som mest på Power Stage. Han skjønte nemlig før Huttunen var i mål om at det ikke kom til å gå veien. Bremseproblemene dukket nemlig opp da det gjaldt som mest, og farten på den avsluttende prøven var ikke i nærheten av å ta hjem seieren med mindre Hyundai-føreren hadde rotet det til selv.

– Det er et så tøft løp, og dette var den andre bremseslangen vi tok. Vi må lære av det og se hva vi kan gjøre, om det kan forsterkes. Men jeg føler vi må drive å lære noe hele tiden, og det er litt frustrerende når man tross alt har fått en del erfaring, konstaterer han.

Det ble også en sjetteplass sammenlagt for Østberg, og femteplass for Huttunen. Kun fire WRC-biler tok seg i mål uten å måtte avbryte løpet underveis. Og det var Sebastien Ogier som overlevde løpet på mest mulig måte, 32,9 sekunder foran teamkamerat Elfyn Evans. Thierry Neuville var eneste Hyundai som fullførte løpet, og ble nummer tre, over minuttet bak Ogier - mens japaneren Takamoto Katsuta ble «best of the rest» før WRC 2-bilene.

Powered by Labrador CMS