Mads på skuddhold tross punktering: – Jeg tror vi kan ta igjen alt det tapte

Han skjønte lite hvorfor han punkterte på fredagens første etappe. Men løpet av dagen har humøret snudd for Mads Østberg.

Publisert

Det er i hvert fall på det rene at Citroën C3 R5 langt på vei er å regne som en høyst konkurransedyktig bil i R5-klassen, og det er denne bilen som for det meste har dominert R5-klassene under Rally Monte-Carlo, enten det være seg Mads Østberg eller en rekke andre franskmenn.

(Foto: Jiri Simecek / MCH Photography)
(Foto: Jiri Simecek / MCH Photography)

Det er i hvert fall på det rene at Citroën C3 R5 langt på vei er å regne som en høyst konkurransedyktig bil i R5-klassen, og det er denne bilen som for det meste har dominert R5-klassene under Rally Monte-Carlo, enten det være seg Mads Østberg eller en rekke andre franskmenn.

Ironisk nok er det franske WRC 3-førere som Eric Camilli, Nicolas Ciamin, Yoann Bonato og Yohan Rossel som har framstått som de mest stabile, mens både Mads Østberg og Ole Christian Veiby i WRC 2 led store tidstap hver som følge av punkteringer på første «loop» (etapper før service, journ.anm.) av fredagens kjøring.

Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen. (Foto: Jiri Simecek / MCH Photography)
Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen. (Foto: Jiri Simecek / MCH Photography)

– Presset er på dem

– Jeg traff en stein. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ødela felgen. Vi traff den pent på utgangen, men det ødela felgen, sa en lettere oppgitt Østberg etter første etappen.

Så kom resultatene seg utover dagen. Topp tre-tider blant samtlige R5-biler, og én etappeseier, gjorde susen. Etter at fredagens etapper var over var det en langt mer ambisiøs og fremoverlent Østberg som åpnet snakkeapperatet.

Ole Christian Veiby. (Foto: Jordi Rierola Worldwide / Hyundai Motorsport GmbH)
Ole Christian Veiby. (Foto: Jordi Rierola Worldwide / Hyundai Motorsport GmbH)

– Jeg er glad for å være igjennom. OK, jeg var skuffet men jeg kjenner dette løpet og det er alltid en sjanse. Jeg gir ikke opp, og jeg tror vi har en sjanse til å ta igjen alt. Presset er på dem, og ikke meg. Det liker jeg, oppsummerte Østberg.

Forsøker å kjøre smart

Også Ole Christian Veiby har forsøkt å kjørt midt i veien gjennom dagen, selv om han også måtte stoppe med punktering og dermed tape nesten like mye som Østberg. Ellers har 23-åringen også ligget litt bak Østberg på tempo ellers, men avsluttet dagen med etappeseier.

Østberg mener altså at de er posisjon til å kjøre inn forspranget i tet om man regner R5-klassene under ett, som Eric Camilli nå har på hele 1:31,0 til Østberg og 1:44,9 til Veiby. I mellom ligger Ciamin, 57,8 sekunder bak Camilli - også han i WRC 3. Det betyr at det er dobbelt norsk i WRC 2 etter første dag.

– Vi er raskere enn Mads her nå på siste prøva, og det føles bra. Samtidig er jeg forsiktig på de mest krevende områdene. Det har vært en vanskelig dag, og vi var uheldig med punkteringen, men sånn er rally, sier Veiby, som kjører sitt første løp som fabrikkfører for Hyundais eskalerte R5-program.

Oliver Solberg har ikke besvart Parc Fermés henvendelse fredag kveld, men 18-åringen har gjort en høyst akseptabel Rally Monte-Carlo-debut i sin første fullverdige dag. Selv om han ikke konkurrerer i verken WRC 2 eller WRC 3, så er Solberg junior på en åttendeplass av totalt 23 fullførte R5-biler, pluss to nye R4-biler i samme FIA-kategori.

Gått glipp av dagens etapper? Sjekk ut våre korte oppsummeringer etappe for etappe her:

Powered by Labrador CMS