Marius (15) har knekt Super 1600-koden i sin aller første sesong

Han har sanket bestetider og A-finaler i Supernasjonal klasse 1. Men Marius Solberg Hansen fokuserer ikke på mer enn egen utvikling.

Publisert

– Nei, når vi skal kjøre siste løpet på Momarken nå, så er det ikke så viktig for meg å komme på pallen. Det viktigste er at jeg ser at jeg kan henge på de raskeste, sier Marius Solberg Hansen til Parc Fermé.

Marius Solberg Hansen fra NM-runden på Grenland. (Foto: Anne-Beth Mål Arntzen / Arntzen Foto)

– Nei, når vi skal kjøre siste løpet på Momarken nå, så er det ikke så viktig for meg å komme på pallen. Det viktigste er at jeg ser at jeg kan henge på de raskeste, sier Marius Solberg Hansen til Parc Fermé.

Han er 15 år og blant de yngste som har benyttet seg av muligheten nå som Supernasjonal klasse 1, tilsvarende Super 1600 i det internasjonale landskapet, har satt ned aldersgrensen ytterligere ett år.

Med pappa Øivind som tidligere rallycrossfører, så ligger bilsporten tett i blodårene til unge Solberg Hansen. Ved å gå gradene i crosskart, for så å kjøre ungdomsrallycross med standardiserte Suzuki Swift i en enhetsklasse i England, så følger han trenden ved å starte med bilsport så tidlig som mulig.

Demper forventningene

Marius Solberg Hansen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Egentlig kommer han fra crosskart, og med rakettfart har han nå vist at han kan matche de raskeste utøverne i klasse 1 i Norge.

– Jeg er veldig takknemlig for å få muligheten til å kjøre mot de voksne i klasse 1. Så håper jeg jo å kjøre noen EM-løp, som det kan passe seg etterhvert. Men dette er et læreår, så prøver på full NM også neste år, sier 15-åringen fra Holmestrand.

Drømmen er full EM-sesong om budsjett strekker til. I år kjører han en bil som har lang fartstid dra Super 1600-EM. Hans Citroën DS3 ble kjørt av Marius Bermingrud i EM i fjor, og ble bygd i Sverige for flere år siden - med nettopp EM som destinasjon.

Her hjemme i Norge er også bilen fullt ut konkurransedyktig. Det har Solberg Hansen bevist ved å kjøre inn til tre A-finaler på fem løp. Samtidig har han satt tre bestetider. Sammenlagt er han «bare» på en syvendeplass totalt, ettersom løpet på Bollandsmoen ble en stor nedtur, og at han fortsatt ikke har fått det til å klaffe i finalene.

– Selv om det hadde vært gøy å være på pallen, så lærte jeg på Flisa at man blir fort skuffet om man har litt for store forventninger, sier Marius, som hadde to bestetider på Flisa og bygde seg opp god selvtillit gjennom løpshelgen.

God erfaring fra crosskart

Marius Solberg Hansen i NEZ-runden i crosskart i Höljes i 2017. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Crosskart har ved siden av gokart etablert seg som en god springbrettarena for videresatsing. Solberg Hansen kjørte selv i 125-klassen i crosskart før han hoppet rett inn i bil med tak.

– Det er det beste stedet du kan starte om du vil satse på rallycross, konstaterer han.

– Du lærer mye generell kjøring, også lærer du deg jo å kjøre sammen med andre. Det er mye teknikk å hente fra crosskarten som man får bruk for i rallycross, sier han.

Overgangen til «stor bil» var likevel ny. Både til Suzuki, som han kjørte i England, før det ble en fullblods Super 1600-bil i år.

– Det var jo noe helt annet. Jeg ble jo vant til høyrestyrt bil i England. Så det ble en stor forandring til DS3en. Også var det ikke sekvensiell giring i Suzukien, men det hadde jeg allerede litt fra crosskarten. Men bilen jeg kjører i år er veldig god å kjøre. En veldig, veldig lettkjørt bil faktisk, sier unggutten.

Rallycross-NM avgjøres på Momarken 20. og 21. september. I klasse 1 står gullkampen mellom Robin Bakke Andresen og Asgeir Taraladsen. Andresen har her en ledelse på syv poeng ned til Taraldsen.

Powered by Labrador CMS