Marius Solberg Hansen sjonglerte mellom rallycross og racing denne helgen. I bakgrunn svoger og tidligere rallycrossprofil Alexander Hvaal som er en av hans aller viktigste personlige støttespillere. (Foto: Privat)

Marius fikk hele helgen lagt til rette – takket for hjelpen ved å vinne alt som kunne vinnes

Det gjelder å utnytte alle sjansene man får maksimalt, og det gjorde definitivt Marius Solberg Hansen.

Publisert

Før helgen skrev vi om 17-åringen, som kanskje har Norges mest omfattende satsing innenfor bilsport denne sesongen, som skulle delta i både Racing-NM på Rudskogen og Rallycross-NM på Momarken - begge steder i Østfold med en halvtimes kjøring med bil i mellom.

Før helgen skrev vi om 17-åringen, som kanskje har Norges mest omfattende satsing innenfor bilsport denne sesongen, som skulle delta i både Racing-NM på Rudskogen og Rallycross-NM på Momarken - begge steder i Østfold med en halvtimes kjøring med bil i mellom.

Han leder begge mesterskapene i sine respektive klasser og har mye å kjøre om - og med god velvilje fra bilsportforbund og arrangører, så kunne de legge til rette for at han fikk kjørt fulle løpshelger i begge grener.

Og med hjelp til helikoptertransport på det mest prekære, så rakk han alt av trening og konkurransekjøring. Og fasiten ble altså ikke bedre enn det som var mulig. Tre finaleseire i Racing-NM, og tre omgangsseire pluss finaleseier i Rallycross-NM. En god gammeldags full pott, der altså.

– Jeg ble veldig overrasket, sier Marius Solberg Hansen beskjedent om sin egen innsats denne helgen.

Seieren på Momarken fikk han dog i etterkant. Espen Isaksætre vant finalen, men Peugeot-føreren hadde sjekket dekktrykket innenfor teknisk sone - hvilket ikke er lov - og det medførte den umiddelbar diskvalifikasjon. Dermed ble det full tellende pott og 43 poeng i NM-sammendraget i rallycrossen, i tillegg til at han stakk av med tre av tre mulige finaleseire på Rudskogen.

Marius Solberg Hansen fra rallycrossen på Momarken. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

I Racing-NM leder han nå også overlegent. Faktisk har han en ledelse på over 100 poeng, for to løpshelger og totalt seks NM-runder skal kjøres utover høsten. Mye skal dermed skje for at Solberg Hansen ikke tar hjem NM-gullet her denne sesongen.

Men det ble altså en hektisk helg. Likevel gikk det tålelig greit.

– Jeg trodde det skulle være mer stress, også trodde jeg at jeg skulle være mer sliten enn det jeg ble. For å være helt ærlig, så hadde jeg ikke kjempehøye forventninger. Men alt gikk jo veien så.

– Hvordan var omstillingen fra racing til rallycross, og motsatt?

– Litt vanskelig å forklare, men da vi var i bilen eller helikopteret, så prøvde jeg bare å tenke på det jeg skulle gjøre. For å være ærlig var det faktisk ingen stor utfordring. Jeg tenkte bare inni hodet mitt at jeg skulle være best, og det fungerte veldig bra denne helga, sier 17-åringen.

Tidsplanen var nøye lagt opp, men helikopterbistanden som familien og teamet fikk på plass var han dønn avhengig av skulle kabalen gå opp utifra den tidsplanen han fikk servert. Derfor rakk han aldri skifte mellom slagene, så både kjøredress og hjelm var med han hele veien.

Han åpnet helga med trening på Rudskogen på fredag, det samme lørdag morgen før han måtte kaste seg om og rekke treningen på Momarken, samt de tre første omgangene. Deretter bar det tilbake til Rudskogen for å kjøre to racingfinaler.

Søndag var det rallycross og finalekjøring på Momarken før han avsluttet dagen på Rudskogen igjen.

 – Da vi kom med helikopter, så hadde jeg kanskje ti minutter på meg til å gjøre meg klar. Så det var ikke mye tid. Men da vi kjørte med bil, så var det mellom en halvtime og to timer med mening, så det passet perfekt, sier han.

For øvrige resultater i Rallycross-NM og Racing-NM denne helgen, så kan du klikke på de respektive linkene i denne setningen.

Powered by Labrador CMS