Marius kåret til «årets bilsportpersonlighet» – vurderer bytte av bilsportgren neste sesong

Leserne har talt. Det vil si, det var ikke til å legge skjul på at det var spesielt én tilhengerskare som ofret mest i kampen om å sanke flest stemmer til kåringen av «årets bilsportpersonlighet».

Publisert

Som vi i Parc Fermé luftet tidligere i desember, så skulle vi altså ta opp tradisjonen vi innførte i 2018 ved å sette opp en særs uhøytidelig kåring som bidrar til å skape litt ekstra blest og positivitet blant bilsportutøvere og bilsportmiljøet.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Som vi i Parc Fermé luftet tidligere i desember, så skulle vi altså ta opp tradisjonen vi innførte i 2018 ved å sette opp en særs uhøytidelig kåring som bidrar til å skape litt ekstra blest og positivitet blant bilsportutøvere og bilsportmiljøet.

I 2018 nominerte vi tre kandidater til «årets mediayndling» basert på våre preferanser fra et mediaståsted. I 2019 glemte vi rett og slett av å ha en tilsvarende trivelig kåring, før vi i år klinte til med «årets bilsportpersonlighet» basert på hvordan vi tolker, oppfatter og opplever bilsportutøvere på en nokså unik positiv måte for bilsportmiljøet som sådan.

De nominerte falt på Mads Siljehaug, Marius Bermingrud og Christian Krognes, tre utøvere som har markert seg i sine bilsportgrener uten å gjøre stort mer ut av seg enn at de har etterlatt seg et veldig godt inntrykk på tvers av utøvere og andre personer involvert i bilsporten.

I noen av kriteriene, som du kan lese her, het det blant annet:

Likhetstrekkene mellom de tre nominerte er at de har en genuint ekte kjærlighet og takknemlighet for sporten de utøver, de kommuniserer utad – i alle fall fra vårt ståsted – på en ærlig og usminket måte. Og selv om de kanskje kan være litt vel beskjedne i forhold til hva vi i media normalt foretrekker, så er disse utøverne likevel svært bevisste over sine kvaliteter som bilsportutøvere uten at det fra deres side skal gå på bekostning av andre utøvere. Det vil si at vi i alle fall aldri har opplevd at dette er utøvere som har et behov for å snakke ned konkurrenter, enten for å fremme seg selv eller for å være misunnelige.

Vant med 75 prosent av stemmene

Avstemmingen mellom de nominerte ble helt og holdent lagt opp til leserne. Og med intet mindre enn 75 prosent av stemmene var det rallycrossfører Marius Bermingrud som stakk av med en soleklar seier. Mads Siljehaug fulgte opp på andreplass med 20 prosent av stemmene, mens Christian Krognes endte på kun fem prosent av stemmene. Totalt ble det avlagt 420 stemmer.

– Hvorfor jeg blir årets bilsportpersonlighet er vel litt vanskelig å svare på, men det er i alle fall utrolig moro! Bare det å bli nominert er tett opp mot noe av koseligste jeg har opplevd, sier en takknemlig og ydmyk Marius Bermingrud da vi overrakte nyheten om at han hadde stukket av med denne nokså uhøytidelige prisen fra Parc Fermé.

På sosiale medier levnet det liten tvil om at det var nettverket rundt Bermingrud som også mobiliserte mest for å skaffe stemmer, noe som sånn sett også kan reflekteres i det suverene seierstallet. Og dette er Marius selv meget innforstått med.

– At jeg også vant sier jo litt om hvor mange gode folk jeg har rundt meg, både kjente og ukjent, som setter pris på den jeg er, understreker 22-åringen fra Kongsberg.

På spørsmål om det er andre utøvere han selv har tvers igjennom sansen for, så er han noe nølende i svaret før han kommer på i alle fall ett navn han ønsker å trekke fram.

Marius Bermingrud kan allerede krysse av for en realisert drøm for mange norske rallycrossførere, nemlig å vinne foran titusenvis av tilskuere i Höljes, en bragd han klarte i fjor. (Foto: Sunniva Rudi / Parc Fermé)

– Det er egentlig mange som jeg har sansen for. Men den første som jeg tenkte på er Frank Tore Larsen, ettersom vi litt sånn «via-via» har blitt litt kjent i det siste. Og det imponerer meg hvor hardt han og familien jobber for å få til drømmen sin, understreker Bermingrud.

Derfor vurderer han rally i 2021

I noen av kriteriene heter det også at de nominerte til denne kåringen svært sjeldent, hvis noen gang, bruker energi på å snakke ned konkurrenter rundt seg hvis de har slitt med å oppnå de resultatene de selv mener de er gode for. Dette som et av flere eksempler på at man da gjerne blir godt likt og anerkjent i miljøet.

– Det kan hende jeg har vært heldig med at det ikke har vært så mange tilfeller der jeg har følt et stort raseri eller en trang til å gjøre det. Jeg har jo prøvd å holde meg unna de fleste kollisjoner, og heller prøvd å «perfeksjonere» det å kunne fighte tett uten å bli uvenner med folk, sier Bermingrud.

Han har altså satset på EM i rallycross de siste årene. Denne koronapregede sesongen satte en stopper for en full EM-satsing, men han leverte varene på det ene forsøket han fikk i løpshelgen i Spania og kunne også kjempet om EM-medalje hvis han hadde fått sjansen i EM-finalen i Tyskland om ikke løpet hadde blitt kansellert.

Men det hviler fortsatt en stor usikkerhet over hvordan bilsportåret 2021 blir. Og når du er i planleggingsfasen er det derfor vanskelig å vite hva man skal planlegge konkret mot. Bermingrud erkjenner at det kan bli nok et begrenset rallycrossår, men han skal gjøre det han kan for ikke å sitte stille i det minste.

Om det så betyr et midlertidig bytte av bilsportgren.

– 2021 vil nok bli et mye roligere år en tidligere. Jeg håper å få kjørt litt rally her hjemme i Norge, ettersom året er så usikkert. Og jeg føler jeg er på et punkt hvor jeg nå må gå for en seier hvis jeg stiller opp i EM. Det krever at jeg er i det beste teamet, og det koster mye penger, erkjenner Bermingrud, med ekstra trykk på «mye».

Parc Fermé gratulerer i hvert fall Marius Bermingrud med publikumsstemmene i denne kåringen!

Powered by Labrador CMS