Markus Skomedal fra Kristiansand hopper over to naturlige ledd på stigen i norsk rallycross og blir en av årets aller yngste førere på startstreken i Rallycross-NM.

Markus (16) kaster seg selv ut til ulvene i Rallycross-NM

Det er bare to år siden Markus Skomedal begynte med bilsport. Nå er han klar for bryne seg på NM-eliten i rallycross.

Publisert

RALLYCROSS: I år har han nemlig gått til innkjøp av Thomas Voie sin Ford Fiesta for Supernasjonal klasse 2 etter at han har kjørt på juniornivå i bilcross i to år. Han startet omtrent i det koronapandemien kom inn for fullt, i en alder av 14 år, hvor både trening og løp har gitt han god kjøretrening bak rattet de siste to årene.

RALLYCROSS: I år har han nemlig gått til innkjøp av Thomas Voie sin Ford Fiesta for Supernasjonal klasse 2 etter at han har kjørt på juniornivå i bilcross i to år. Han startet omtrent i det koronapandemien kom inn for fullt, i en alder av 14 år, hvor både trening og løp har gitt han god kjøretrening bak rattet de siste to årene.

Men nå kliner han til og går ett hakk opp på stigen.

– Dette blir helt nytt for meg. Det blir jo en ny og helt annen bil ettersom jeg kun har kjørt bilcross fram til nå. Det blir litt mer power for å si det sånn, sier 16-årige Skomedal til Parc Fermé.

Bilcross som nyttig trening

Hans far Roy Vidar har vært aktiv i mange år, så Markus sin bilsportinteresse er igjen et produkt av arv og miljø som vi så ofte ser i bilsporten. Det måtte bare bli sånn at han også skulle bli aktiv med hjelm og kjøredress når grunnlaget allerede ligger i familien.

– Jeg har jo vokst opp med dette og vært med på billøp. Så har jeg jo fått kjøre både firehjuling, crosser og gokart og alt dette her, sier sørlendingen.

Planen for 2022-sesongen er full NM-sesongen. I tillegg har de bygd seg en god bilcrossbil de ikke benytter i løp, men kun på trening - noe de også kommer til å fortsette med.

– Vi har laget en god «midt på treet»-bil, sier Skomedal, og understreker at de både har en godt overhalt motor og ikke minst dogbox-kasse i bilen.

– Denne kjører jeg ikke løp med. Vi skal jo trene litt med Fiestaen også, men for ikke å bruke opp den så blir det vel så mye trening med bilcrossbilen. Den er jo litt annerledes, men likevel god kjøretrening, sier Markus, som har times tid å kjøre både til Rugslandsbanen og Konsmo for å ha et anlegg å kjøre på.

Skrur det meste selv

Han uttaler ingen store internasjonale ambisjoner enn så lenge, selv om han er tidlig på. VM og EM sikter han seg ikke inn på umiddelbart, og han er ingen umiddelbar tilhenger av at rallycrossen går i elektrisk retning.

I stedet vil han kose seg i Norge og se hvor langt det rekker nå som han får sin debut rett i Supernasjonal klasse 2. For han hopper da glatt over to andre normale innstegsklasser, både juniorcupen og klasse 1.

– Grunnen til at jeg valgte klasse 2 var litt fordi pappa har kjemnskap til klassen og det er der han har kjørt. Også måtte jeg ha bakhjulstrekker. Målet er , understreker han.

På bilen får de veldig god hjelp av John Skaar. Og på motorsiden har Trond Stensbøl sørget for at alt er i orden. Utover dette vil ikke Markus la seg skjemme bort. Han tar det tekniske ansvaret i stor grad selv.

– Jeg skrur masse sjøl. Eller mesteparten, sier Skomedal og legger til at tiden går mest i garasjen framfor for eksempel simulatorkjøring for å holde kjøretreningen gående.

– For meg blir det litt for langt unna virkeligheten, så det er litt for lite tid til å holde på med det nå. Det går mest i skruing og etterhvert testing, konstaterer Skomedal.

Powered by Labrador CMS