Martinius Stenshorne sammen med teamkamerat Emerson Fittipaldi jr., sønn av den brasilianske Formel 1-legenden ved samme navn.

Martinius rykker opp på stigen etter én sesong i Formel 4

16-åringen kunne gjerne tatt et år til i Formel 4, men sier ikke nei takk når han rådes til å bli flyttet videre.

Publisert

FORMELBIL: Det ble et mildt sagt innholdsrikt år i hans aller første sesong i formelbil etter mange år som et svært lovende gokarttalent. Martinius Stenshorne har gjennomgått det meste en fører kan oppleve gjennom et læreår i formelbil, og det er egentlig bare en totalseier som har manglet for at sesongen skulle bli så komplett som mulig i de italienske Formel 4-mesterskapet med Van Amersfoort Racing (VAR).

Martinius Stenshorne

Alder: 16 år (2. februar 2006)
Bosted: Hokksund
Bilsportgren: Formel 4
Klubb: NMK Modum & Sigdal
Sivilstatus: Singel
Meritter: Gokart-gull i WSK Super Masters, WSK Open Cup, WSK Final Cup og 25th Winter Cup. Italiensk gokartmester i Mini, 2018.

FORMELBIL: Det ble et mildt sagt innholdsrikt år i hans aller første sesong i formelbil etter mange år som et svært lovende gokarttalent. Martinius Stenshorne har gjennomgått det meste en fører kan oppleve gjennom et læreår i formelbil, og det er egentlig bare en totalseier som har manglet for at sesongen skulle bli så komplett som mulig i de italienske Formel 4-mesterskapet med Van Amersfoort Racing (VAR).

Likevel - Hokksund-gutten skal ha levert varene såpass at hans management i All Road Management har rådet ham til å satse videre. Dog er det for tidlig å hoppe rett opp i FIAs internasjonale Formel 3-mesterskap sammen med Formel 1-sirkuset, men i stedet tar de det mest attraktive mellomleddet som er den europeiske Formula Regional-serien, med Alpine som den sentrale bidragsyteren til serien.

Ikke alle formaliteter er på plass enda, men Stenshorne har kjørt flere vellykkede tester sammen med R-ace GP, som etter alle solemerker også blir hans team når alt er på plass.

– Det er viktig å ikke tenke for tidlig og ikke gå opp bare for å gå opp. Jeg kunne jo sagt nei også, men et sier man ikke. Det stod mellom ett år til i Formel 4 og dette her, men det var et råd som pappa og All Road i hovedsak kom med, sier Martinius Stenshorne til Parc Fermé.

Martinius Stenshorne i duell mot Prema-fører Charlie Wurz.

Krevende start på året

Han har mye på hjertet med tanke på årets sesong. Det ble en syvendeplass sammenlagt i det italienske Formel 4-mesterskapet, selv om deler av sesongen var blytung - og også preget av en enorm Prema-dominanse som gjorde det vanskelig å kjempe om blant annet pallplasser.

I stedet handlet det om å være «best of the rest» og ikke minst best i teamet. Og her kjørte han godt, ved å bli soleklart beste VAR-fører, mens han i sammendraget måtte gi tapt for US Racing-førerne Alex Dunne (2. plass sammenlagt) og Kacper Sztuka (6. plass sammenlagt) om å være best utenom Prema. Og at han kunne runde av med to pallplasser i løpet av de siste to løpshelgene, i tillegg til flere gode enkeltresultater, gjorde at både han og apparatet rundt kunne gå ut av sesongen med hevet hode.

– Vi sleit mye med bilen i starten av året. Så kom sommerferien og vi fikk gjort en del testing hvor alt ble mye bedre. Så da det ble det til at vi oftere kjempet om pallplassene. Så det var deilig å få et par av dem til slutt. Spesielt da vi kom inn i sesongen og trodde vi kunne kjempe om mesterskapet, sier Stenshorne.

Etter en krevende start på sesongen ble det til slutt to pallplasser på Martinius Stenshorne.

Stor overgang

Forventningene til teamet var store, med Dennis Haugers suksessperiode i Formel 4 friskt i minnet. Men VAR fikk sen leveranse på de nye Formel 4-bilene, og flere ingeniører hadde gått videre til andre serier, så det ble mye nytt og blanke ark for bådet teamet og Martinius selv.

Men utviklingen var god, og han forlater teamet med hevet hode og god stemning.

– Skulle jeg tatt er år til i Formel 4 så ville jeg kjørt for VAR igjen. Jeg tror de vil være der neste år, for ting ble mye bedre utover året, sier Martinius.

– Hva har du lært mest i ditt første år utenfor gokart?

– Blant annet fighting og slikt og bare det å bli vant til å kjøre i løp. Man kan jo ikke være så mye borti hverandre her, i tillegg til både kjøreteknikk og data som man bruker mye mer tid på og ser annerledes på enn fra gokart. Men her har man også litt mer tid mellom løpene.

Tyngre bil og mer marktrykk

Formel 4-kapittelet er altså lagt bak seg, og han sikter seg inn mot det som på mange måter kan sammenliknes med Formel Renault 2-liter og etterhvert Formel Renault 3,5-liter som før i tiden var de mest attraktive seriene før formelbilstigen de senere året er blitt litt mer strukturert fra FIA og Formel 1.

Beste norske prestasjon i så henseende er Dennis Olsens sølvmedalje fra 2-litersklassen i 2014, der han kun ble slått av den nysignerte Formel 1-føreren Nyck de Vries, mens han samtidig havnet foran Williams-fører Alex Albon sammenlagt på pallen.

Stenshorne har hatt flere vellykkede tester, og føler overgangen til en kraftigere bil har gått fint.

– Det man merker er at det er en ganske tung bil å kjøre. Så de første testene var litt vanskelige, men jeg kom meg opp på tempo og føler sjøl jeg var rask. Så man må pushe hardere også, ettersom man har mer downforce. Så det er noe man bare må bli vant til. Det vanskeligste er å hente ut det siste lille, når man pusher ordentlig, slår han fast.

Powered by Labrador CMS