McLaren-stjerna foretrekker rallybil framfor simracing til forberedelser

Carlos Sainz jr. og Lando Norris er blitt Formel 1-sportens definitive kjæledegger. Men de har forskjellig oppfatning over hvilken aktivitet som er best til å vedlikeholde bilkjøringen.

Publisert

Tradisjonen tro har Formel 1-sporten tatt en sen sommerferie sammenliknet med den ordinære fellesferien, men denne helgen er sirkuset igang igjen når Belgias Grand Prix på Spa-Francorchamps skal fyres igang.

McLaren-gutta Lando Norris og Carlos Sainz jr., her fra da Parc Fermé traff dem i forbindelse med Autosport-messa i Birmingham i januar. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Tradisjonen tro har Formel 1-sporten tatt en sen sommerferie sammenliknet med den ordinære fellesferien, men denne helgen er sirkuset igang igjen når Belgias Grand Prix på Spa-Francorchamps skal fyres igang.

Fire uker med ventetid er den lengste perioden uten Formel 1-løp i løpet av sesongen som starter i mars og slutter i november. Dette gir Formel 1-førerne tid til å gjøre andre ting, samtidig som de må passe på så rattrusten ikke får forskanset seg mer enn nødvendig.

Av årets mest positive overraskelser, både på og utenfor banen, må sies å være spanske Carlos Sainz jr., som også er kjent som «sønn av sin far» Carlos Sainz som ble rallyverdensmester på to ganger på 90-tallet og har hatt mang en duell mot blant annet Petter Solberg.

Foretrekker å være utendørs

Men sønnen endte altså opp i Formel 1-sirkuset og har gjort sakene sine godt i McLaren. 24-åringen har plassert seg som den definitive «best of the rest», ettersom Formel 1 har blitt kjent for å ha tre toppteam med seks utøvere som skiller seg kraftig ut i toppen. Men Sainz har gjort det godt denne sesongen, og er bare fem poeng bak Red Bulls, og nå Toro Rossos Pierre Gasly, som har hatt en ditto svak sesong.

Ved siden av sportslig suksess har også Sainz virkelig sluppet seg løs som en profil, gjerne i tospann med teamkompis Lando Norris, som for mange er «kongen av sosiale medier» blant Formel 1-førerne. Deres engasjement og utstråling er blitt tatt meget godt imot blant fansen, og 19-årige Norris har også imponert i sin første sesong i Formel 1 og vært jevngod med teamkompisen i mange løp.

Men når det kommer til forberedelser, så har de ulike oppfatninger. Det forteller Sainz nå i forkant av Belgias Grand Prix.

– Jeg kjører mye simulator på fabrikken, men utover det prøver jeg å bruke så mye tid som mulig utendørs. Jeg er en som liker å være ute, og jeg foretrekker å kjøre ekte biler. For eksempel rallybiler, sier Sainz jr., som nettopp kommer fra en familie med sterk rallybakgrunn.

Teamkompis Norris har utmerket seg også som en dyktig simracer, og kjører gjerne i tospann med Red Bull-yndlingen Max Verstappen - der fansen av den yngre garde har kunnet bli kjent med gutta på en annen måte enn fra tradisjonelle medier gjennom deres «gaming» på kanalen Twitch. Ved siden av underholdningsverdien har Norris også blitt kjent for å benytte seg av simracing som seriøs trening og utvikling kjøremessig, samtidig som simracing anses for å være god mental trening for en racerfører.

Spiller mindre enn før

Far og sønn Carlos Sainz, her fra da junior var tilknyttet Red Bull-stallen som Toro Rosso-fører. (Foto: David Agüero / Red Bull Content Pool)

Men Sainz jr. deler ikke denne teorien nødvendigvis. Og han bruker de siste års verdensmester Lewis Hamilton som eksempel ved at han veldig sjeldent foretar seg simulatorkjøring eller å gå banene i forkant av et løp.

– Hadde man tjent på simracing, så ville Lando vært raskere enn meg i simulatoren til McLaren. Men det er han ikke, så jeg tror ikke de tjener så mye på det. Jeg har ikke sett noe fra Lando som jeg ikke ser hos Lewis. Det forklarer ikke tiden man bruker i en simulator, hvis du skjønner, fortsetter Sainz jr.

Norris på sin side innrømmer at han benytter seg av mindre tid til spill og simracing enn tidligere, nå som han er blitt en etablert Formel 1-fører, med de forpliktelser som hører med og hvordan dette endrer hverdagen hans.

– Det blir mindre nå enn hva jeg pleide å gjøre. Selv om jeg er hjemme så bruker jeg ikke så mye tid i simulatoren som jeg pleide. Mye fordi jeg kjører mer enn noen sinne, eller kanskje ikke noen sinne, men i alle fall mer enn i fjor. Men selv om jeg er hjemme, selv om jeg fortsatt kjører på simulatoren hjemme, så er det vel så fint ikke å kjøre og heller ha dager hvor man ikke gjør noen ting, konkluderer Norris overfor motorsport.com.

Powered by Labrador CMS