Mikaela får tilbake STCC-seieren

Sveriges Bilsportforbund har gitt medhold i appellen etter at Mikaela Åhlin-Kottulinsky ble fratatt seieren etter protest.

Publisert

Det var i forbindelse med det tradisjonsrike «Kanonloppet» at 25-årige Mikaela Åhlin-Kottulinsky gikk hen og vant sin første STCC-seier i det andre finaleløpet. Oppmerksomheten var ekstra stor rundt dette resultatet ettersom hun med dette var tidenes første kvinne til å vinne et STCC-løp.

Mikaela Åhlin Kottulinsky. (Foto: Micke Fransson/teambild.se)

Det var i forbindelse med det tradisjonsrike «Kanonloppet» at 25-årige Mikaela Åhlin-Kottulinsky gikk hen og vant sin første STCC-seier i det andre finaleløpet. Oppmerksomheten var ekstra stor rundt dette resultatet ettersom hun med dette var tidenes første kvinne til å vinne et STCC-løp.

Kort tid etter kom avgjørelsen om at Åhlin-Kottulinsky diskvalifiseres etter en protest som omhandlet eksossystemet på bilen. Kontrollørene fant dette i strid med regelverket hva gjelder måling av støynivå, selv om Mikaelas team, PWR Racing, hevdet at bilen var helt etter gjeldende TCR-regelverk som hele STCC-mesterskapet er tuftet på. Det har ikke kommet fram hvem som protesterte på bilen.

– Vi har et bilde på eksossystemet som er tillat i STCC, og de som sitter på PWR Racings biler samsvarer ikke med den. Derfor er de utelukket. PWR Racing har bedt om å få avgjørelsen videre undersøkt at disiplinnemden til bilsportforbundet, og en avgjørelse fra dem bør komme innen noen uker, sa løpsleder Börje Blomén i etterkant av diskvalifiseringen.

Teamet appellerte avgjørelsen sporenstreks til det svenske bilsportforbundet. Under løpshelgen på Karlskoga ble de tre andre bilene i PWR-teamet også diskvalifisert, men dette skjedde i det første løpet hvor Daniel Hagløf van foran Philip Morin, begge PWR-sjåfører.

Fant ingen feil

Nå har «Disciplinnämnden» i Svenska Bilsportförbundet konkludert med at bilene likevel var i henhold til regelverket, slik PWR selv hevdet.

– Disiplinnemden har ikke funnet noe som er feil ifølge homologeringen for å bruke denne type avgassystem som man nå underkjenner, hvor man da henviser til paragraf 6.6, samt teknisk skjema nummer 35. (…) Som følge av dette skal beslutningen bifalles, og førerne skal tilbakeføres på resultatliste slik de passerte målgang, heter det i konklusjonen fra det svenske bilsportforbundet.

Dermed får 25-åringen beholde seieren, i tillegg til at dette påvirker sammenlagtstillingen i STCC. For her skulle egentlig Johan Kristoffersson ha ledet mesterskapet, men fordi samtlige PWR-førere får tilbake poengene, tar Robert Dahlgren over mesterskapsledelsen fra Kristoffersson med syv poengs margin før helgens finaleløp på Mantorp.

– Ingen kunne ta fra oss gleden

Både Kottulinsky selv og teamet har hele veien vært klar og sikker i sin sak. Da hun fikk beskjed om at hun ble disket fra løpet, sto hun fortsatt fast på at seieren er historisk og at hun ikke ville la diskvalifiseringen gå inn på henne før en endelig avgjørelse var tatt.

– I mine øyne er vi fortsatt vinnere. Jeg kommer fortsatt til å minnes denne dagen da jeg krysset mållinjen først i et STCC-løp, og den gleden som fulgte med, noe som ingen kan ta fra oss, skrev hun på sine sosiale medier.

Teamet som proteserte mot PWR Racing har fremdeles mulighet til å klage inn avgjørelsen til SBFs juridiske komité den kommende uken.

Parc Fermé har ikke lykkes i å få en kommentar fra Åhlin-Kottulinksy i skrivende stund...

Powered by Labrador CMS