Mikkelsen beste nordmann - Veiby rullet ut av pallplass

Og det var ikke mange hårstråene om å gjøre før en finsk 17-åring kunne ødelagt Ole Christian Veibys helg fullstendig.

Publisert

Som forventet var Elfyn Evans å finne suverent på topp etter første dag, som forventet skulle det bli vanskelig å være nordmann ved å starte langt bak under fredagens kjøring, og som forventet skulle det bli spennende å følge med på WRC 2 med norske øyne.

(Foto: @World/Even Management)

Som forventet var Elfyn Evans å finne suverent på topp etter første dag, som forventet skulle det bli vanskelig å være nordmann ved å starte langt bak under fredagens kjøring, og som forventet skulle det bli spennende å følge med på WRC 2 med norske øyne.

Men rent sportslig er det fremdeles mer å gå på for de norske. Andreas Mikkelsen ligger på en syvende plass etter syv kjørte etapper, 52 sekunder bak ledende Evans. Ford topper denne listen videre med Ott Tänak på andreplass og Sebastien Ogier på tredje. Verre er det for neste Ford-fører, Mads Østberg, som er helt nede på 12. plass og sist av det etablerte WRC-feltet.

Men verst har det gått for Ole Christian Veiby i WRC 2-klassen, denne gang nominert av selve fabrikkteamet til Skoda i deres Fabia R5. 21-åringen lå meget godt an etter å ha posisjonert seg på andreplass, 7,5 sekunder bak lagkamerat Pontus Tidemand i tet men på SS5, Myherin 2, skulle det gå galt.

LES OGSÅ: Laber norsk WRC-innsats – R5-gutta bet godt fra seg

LES OGSÅ: Slik har motorsporten gått fra lek og moro til blodig alvor på seks år

Endret nota

Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen havnet i en jordvoll, rullet rundt og slo i filler bakdemperen. Dermed var det sluttkjørt for anledningen, selv om skadene ikke skulle tilsi at det ikke blir restart lørdag.

– Første gangen vi kom gjennom svingen så slo vi borti en stein på innersvingen. Jeg la inn en «don’t» i nota (ikke kutt, journ.anm) for å unngå å treffe den andre turen. Men andre turen kom jeg da for lang ut og misset linjen. Da endte vi opp i en jordvoll, rullet rundt og slo i stykker venstre bakdemper slik at vi ikke kunne fortsette, sier Veiby på telefon fra skogen til Parc Fermé, og legger til:

Han vil ikke selv konstatere om det blir restart før FIA har tatt en kikk på bilen, men han tror det skal mye til om han ikke står på startstreken lørdag. Skadene skal være av den minimale sorten, eller «så å si god som ny, bortsett fra bakdemperen», som Veiby jovialt konstaterer.

Likevel var det ergerlig for Veiby å gjøre denne feilen i løpet hvor han ble nominert av Skoda-fabrikken til å kjøre.

– Selvfølgelig, jeg har fått beskjed om å fullføre og få erfaring. Så da er det litt ekstra dritt, kan man jo si. Men de vet jo hvordan denne sporten er, så jeg får nok god støtte av dem. Så er det alltid kjipt å stå i skogen, og ekstra surt når jeg føler at jeg har kjørt relativt sikkert i hele dag, sier Veiby.

Rovenperä kjørte av i samme sving

Dramatisk skulle det også bli da stjerneskuddet Kalle Rovenperä kjørte ut i samme sving like etter Veiby. Den 17-årige finnen dro av i samme jordvoll og skadet radiatoren, men kunne fortsette. 17-åringen måtte senere bryte på samme prøve.

– Ja, det var skikkelig «scary». Jeg hadde satt opp trekant og alt mulig, men Rovenperä kom inn der vi stod med full gass. Ikke langt unna det altså, sier Skoda-føreren.

LES OGSÅ: Regjeringen i Finland gir Kalle (16) sjansen til å kjøre i VM

Sterkt av Brynildsen

Etter alle solemerker blir det som sagt en restart, men sett med norske øyne så har vi fremdeles Eyvind Brynildsen med i WRC 2-kampen. Nordmannen ligger på en 4. plass etter første dag, kun drøye 10 sekunder opp til Eric Camilli på andreplass. Pontus Tidemand leder suverent, 53 sekunder foran Brynildsen.

Selv mener nordmannen han har mer å gå på.

– Jeg har gjort feil på diff-oppsettet. Det skal vi endre til i morgen, heter det i en kort uttalelse fra Brynildsen etter målgang på SS7.

Marius Aasen kjører ikke i WRC 2-klassen, men sett under samtlige R5-biler så ligger han og kartleser Veronica Engan på en 11. plass, to minutter og ett sekund opp til Tidemand.

LES OGSÅ: Her leverer Marius (25) inn en knallsøknad som stuntsjåfør

Powered by Labrador CMS