Her er M-Sports doning for 2023-sesongen, som vanlig deres Ford Puma Rally1 - men nå med estiske Ott Tänak bak spakene som klar førstefører.

Nå er samtlige av årets Rally1-biler avduket

Denne uken starter VM-sesongen i rally. Hva syns du om de tre kandidatene?

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Torsdag braker sirkuset løs, tradisjonen to med to krevende kveldsetapper, når Rally Monte-Carlo introduserer 2023-sesongen av Rally-VM. Og det blir en kremåpning av dimensjoner når de skal gjennom klassiske Col de Turini allerede på den første etappen.

RALLY: Torsdag braker sirkuset løs, tradisjonen to med to krevende kveldsetapper, når Rally Monte-Carlo introduserer 2023-sesongen av Rally-VM. Og det blir en kremåpning av dimensjoner når de skal gjennom klassiske Col de Turini allerede på den første etappen.

Lanseringen av VM-bilene har vært av ulik karakter de siste årene. Som oftest har teamene presentert bilene på egenhånd, enten det er med liveshow eller kun digitalt gjennom sosiale og tradisjonelle medier - men de har også hatt felleslanseringer, eksempelvis på Autosport International Show i Birmingham hvor Parc Fermés redaksjon var tilstede denne helgen.

Men i år har teamene nøyd seg med å presentere bilene sine på egenhånd. Det vanker alltid litt spenning på hvorvidt bilene kommer i ny drakt, både dekoreringsmessig og om de viser noen synlige estetiske forandringer og oppgraderinger fra fjoråret.

Mandag var M-Sport sist ute i triorekken av å vise fram bilene sine. Forrige uke avduket både Hyundai og Toyota sine respektive Rally1-biler.

Det britiske privatteamet presenterte bilen gjennom blant annet en kuriøs video på sosiale medier hvor de rett og slett teiper opp bilen. M-Sport er bilen som kanskje har den største estetiske forandringen fra i fjor, men den er ikke enormt.

Bilen har fått et større blått preg over seg, framfor de lilla partiene som preget bilen i stor grad i fjor. Utover dette er både Red Bull-logoen og Castrol-logoen trygt plassert på vante plasser. Når det kommer til karosseriet er det få, om noen, markante endringer å spore.

– Med inspirasjon fra synthwave-musikk, hvor det elektrifiserte utseendet beholdes i retning av hybrid-æraen, så består 2023-dekoreringen av neonbolter med vibrerende rosa og elektrisk blått over et slags lerret av den ikoniske blåfargen til Ford. Teamet tar suksessen med den fantastiske 2022-dekoren et skritt videre, som forhåpentligvis gir en innvirkning både på farge og prestasjoner i 2023, skriver teamet i pressemelding.

Samtidig blir det klart at Ott Tänak nå også blir en del av Red Bull-familien som utøver. Red Bull har knyttet sterke bånd til M-Sport helt siden inntoget av Sebastien Ogier i 2017, hvor de i etterkant også har hatt flere utøvere om har vært tilknyttet energidrikk-selskapet.

Tänak har fram til nå vært en av få som ikke har vært tilknyttet en energidrikk, men det er det altså stopp på nå.

Som nevnt, Toyota og Hyundai har allerede presentert sine biler forrige uke. De utgjorde ingen markante endringer på sin dekorering, der fargeprofiler og plasseringer av mønstre og sponsorlogoer forblir mer eller mindre identisk.

Hyundai er de som kanskje signaliserer flest oppgraderinger estetisk, i alle fall to markant. Nesepartiet foran mellom panser og grill har fått en klar spissere form, mens bakvingen er blitt rundere i kantene og fått nye type finner. Ellers er kretskort-mønsteret fra 2022 erstattet med rene fargeoverflater på siden av bilen til årets utgave.

Toyota viser minst umiddelbar forandring på både dekor og karroseri. Selve designspråket er mer eller mindre uendret. På den aerodynamiske fronten er er det likevel spor av noen forandringer.

Mest tydelig er luftinntaket på sidene, som skal bidra til kjølingen av hybridsystemet. De store «ørene» som ble benyttet i fjor er nå tatt vekk og erstattet med litt mer konvensjonelle luftinntak på siden.

Ellers har bakvingen, som har vært ett av Toyotas store aerodynamiske varemerker siden 2017, fått noen små forandringer på seg.

Powered by Labrador CMS