Nå er Trond tilbake bak rattet – på nye og ukjente trakter i et NM

Savnet etter konkurranse og mengder med fullfartkjøring ble for stort. Trond G. Svenkerud er tilbake på startlista igjen.

Publisert

– Du skal aldri si aldri, sa Trond G. Svenkerud (36) til Parc Fermé i en artikkelserie for snart to år siden om bilsportutøvere som hadde lagt hjelmen på hylla.

Trond G. Svenkerud, her fra da han kjørte Subaru-cup i rally i 2009. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Du skal aldri si aldri, sa Trond G. Svenkerud (36) til Parc Fermé i en artikkelserie for snart to år siden om bilsportutøvere som hadde lagt hjelmen på hylla.

Og nå kan friskusen fra Hamar avsløre at man nettopp aldri skal si aldri. For foruten enkelte bilcrosstevner på Venkvern så har den tidligere rallyprofilen holdt seg unna kjøredressen og startlistene helt siden han kjørte sitt siste rallyløp i 2011.

Enn så lenge forblir det også pause fra rallyen. Men til den neste NM-runden i baneracing er Svenkerud på plass, i GT5-klassen med en innleid Peugeot 206 fra Tommy Kristiansen. Rimelige, driftssikre og lettkjørte biler som legger opp til et lavterskeltilbud for å få kjørt fort med bil i konkurransesammenheng.

– Når man denne interessen for motorsport, og er så glad i å konkurrere, så har jeg jo kjent på det. Så har jeg sett på baneracingen og fulgt med på GT5-klassen en stund på hvordan det kan være en enklere og billigere måte å få kjørt ganske mye på. Man legger ned fort 15-20 mil i løpet av en løpshelg, sier Trond G. Svenkerud til Parc Fermé.

Hans eneste erfaring fra asfaltracing er da Subaru-cupen hadde racing som innslag i 2009-sesongen. Foruten dette er det løst underlag, og framfor alt rally, som er «greia» til Trond.

Bukt med aggressiv kjørestil

Men han gleder seg stort til å kjøre billøp igjen, attpåtil i en tellende NM-runde, med over 30 konkurrenter rundt seg. Det blir altså den rake motsetningen i forhold til hva han er vant til fra rallyløypa.

– Du må terpe mye mer, også må jeg legge vekk den aggressive kjørestilen man kunne ha i rallyen. Så har jeg også forsket mye på sporvalg og slikt og prøvd å finne ut av hva som er mest effektivt, sier Svenkerud etter at han har fått gjort et treningspass på Vålerbanen.

Og han innrømmer at det blir helt annerledes disiplin bak rattet nå som han ikke lenger har noen kartleser eller er aleine på banen.

Det er denne bilen, en Peugeot 206, som Trond G. Svenkerud skal leie til den neste NM-runden i racing på Vålerbanen om en drøy uke. (Foto: Johan Marius Svingen / Racing NM)

– Du har jo alle andre rundt deg, da, så da må man følge med litt i speilene. Og i motsetning til bilcrossen, så må man heller her finne lukene og kjøre rundt folk, sier Svenkerud.

Hyller GT5-klassen

Han er glad for tilbudet som fins i GT5-klassen i Norge. Regelverket er strikt på motor og vekt, og bilene skal være av den rimeligste sorten. Svenkerud tenker som så at bilcross ikke alene trenger å ha stempelet for å være det beste lavterskelstilbudet for bare å prøve bilsport.

– Nå skal jeg ikke snakke ned verken bilcross eller GT5, men jeg tror GT5 er undervurdert sånn sett. Du kan gjøre det ganske enkelt å få kjørt veldig mye til en fornuftig prislapp. I bilcross får du ikke kjørt like mye, og hvis man vil være en god sjåfør og vedlikeholde kjøreegenskapene sine, så tenker jeg at dette er veldig lurt. Bilene er også både lett bygd opp og veldig enkle å kjøre, konstaterer Svenkerud.

Med over 30 biler på start tror han at det blir mer enn nok å tenke på. Å kjempe høyt opp på resultatlista tviler han dog sterkt på. Men han skal få kjørt seg.

– Du er alltid i duell med noen uavhengig av nivået du er på. Du er aldri aleine utpå der, så det blir morsomt uansett. Men det hadde vært gøy å være i «øvre halvdel av midtfeltet». Er det ikke det man kaller det i Formel 1, humrer 36-åringen.

Powered by Labrador CMS