Nå får Dennis en real smakebit på Le Mans-drømmen sin

2018-programmet skal blant annet bestå i langdistanseserien European Le Mans Series, hvor han får kjøre den heftigste 911-modellen som brukes i asfaltracing.

Publisert

Og med det snakker vi om RSR-utgaven. En bil Dennis Olsen virkelig gleder seg til å sette seg bak rattet når han skal kjøre for Hollywood-stjerna Patrick Dempseys team i samarbeid med Proton Competition.

(Foto: Porsche)

Og med det snakker vi om RSR-utgaven. En bil Dennis Olsen virkelig gleder seg til å sette seg bak rattet når han skal kjøre for Hollywood-stjerna Patrick Dempseys team i samarbeid med Proton Competition.

Ikke bare blir det en full serie han får kjøre, men RSR-modellen er litt mer spesiell enn både Cup-utgaven og R-utgaven som Olsen ellers har kjørt den siste tiden.

– Jeg gleder meg skikkelig til å kjøre igjen nå. RSR-bilen blir helt rå å kjøre. Har du hørt lyden, eller, sier Olsen energisk til Parc Fermé, og sender oss samtidig en video fra Le Mans-banen for å illustrere lyden på hva slags bil han skal ha med å gjøre i år.

LES OGSÅ: Dennis-dominanse i sin første offisielle test mot F4-konkurrentene

Videoen ligger forøvrig i toppen av denne saken.

VLN om to uker

– Når en Corvette kommer ut foran den og du ikke er i nærheten av å høre det en gang. Da vet du at det bråker, humrer Olsen videre.

Olsen har hatt en rolig vinter hva gjelder konkurranse, men som såkalt «Young professional» i Porsche så har han likevel fått dagene til å gå med mye fysisk trening og annet opplegg sammen med Porsche.

Om to uker drar ting seg til med første VLN-løpet for sin tyske arbeidsgiver, før det i midten av april blir test og første løp på Paul Ricard-banen i ELMS-serien. Mange av teamene i denne serien forbereder seg til 24-timeren Le Mans i år, men hvorvidt dette er aktuelt for Olsen allerede i år er ikke spikret.

– Men jeg kommer til å kjøre mange andre løp for Porsche i andre mesterskap også. Hvilke løp dette er må jeg imidlertid komme tilbake til senere, sier han.

Det som er sikkert er at RSR er modellen som Porsche bruker i GTE Pro-klassen i 24-timeren. Så han får i hvert fall en smakebit på hvordan denne bilen blir å håndtere den dagen han skulle stille til start i 24-timeren.

LES OGSÅ: Helomvending for Marcus – blir Mercedes-fører i Europa i stedet

Slik er forskjellen på 911-bilene

Olsen har ikke kjørt denne bilen tidligere, men vi ber ham likevel forklare forskjellen på en ordinær cupbil han kjørte i den tyske cupen og Porsche Supercup, en R-bil han har brukt i andre langdistanseløp for Porsche, og RSR-bilen han nå skal få kjøre.

– Cup-bilen er basen som er relativt lik en GT3 RS, men den er selvfølgelig mer spekket for bane. Det er ikke så mye downforce, og all kjøreteknikk kommer veldig tydelig frem. Den har 480 hestekrefter.

– GT3 R-bilen er mye mer en løpsbil hvor alt er mer teknisk og understellet er som det skal være. Man kan justere mye mer på dempere og slik, i tillegg til at man har mye mer downforce i en cup-bil. I tillegg har denne ABS og 510 hestekrefter.

– RSR-bilen er ganske lik i forhold til en R, men her er motoren midtplassert, og bilen har ikke ABS. Men den er enda mer utviklet og har enda mer downforce enn GT3 R, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS