Ole Christian Veiby har hatt flere krevende år bak rattet på en rallybil, og legger ikke skjul på at overgangen til rallycross har gitt ham en trivsel og kjøreglede han har savnet en god stund.

Nå opplever Ole Christian en glede og trivsel som han har savnet i mange år

De siste årene i rally har vært tøffe for Ole Christian Veiby. Men overgangen til rallycrossen er

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Fortsatt kan man på mange måter mene at Rallycross-VM fortsatt ikke er på sitt optimale da mesterskapet enn så lenge kun har sine åtte faste biler som har vært med siden sesongstarten på Lånkebanen på sensommeren. Men den lave deltakelsen til tross, så er det fortsatt førere som kommer fra toppnivået som har preget mesterskapet de siste årene.

RALLYCROSS: Fortsatt kan man på mange måter mene at Rallycross-VM fortsatt ikke er på sitt optimale da mesterskapet enn så lenge kun har sine åtte faste biler som har vært med siden sesongstarten på Lånkebanen på sensommeren. Men den lave deltakelsen til tross, så er det fortsatt førere som kommer fra toppnivået som har preget mesterskapet de siste årene.

Det vil si; Johan Kristoffersson fortsetter å dominere, der han jages av Hansen-brødrene og med finske Niclas Grönholm på slep. Dette har vi vært vant til både underveis og etter at de både de norske profilene Petter Solberg og Andreas Bakkerud forsvant sakte men sikkert ut, i tillegg til Sebastien Loeb, Ken Block og nå også Mattias Ekström ikke lenger er på startlistene.

Ole Christian Veiby, her i forkant av helgens VM-runde på Spa-Francorchamps i Belgia.

Best av de nye

Inn fra sidelinjen har tre nye navn dukket opp; de svenske ungdommene Klara Andersson og Gustav Bergström, men definitivt ikke minst Ole Christian Veiby. Sistnevnte med en vesentlig mer omfattende CV enn de to foregående.

Men samtidig har Veiby nå på kort tid allerede etablert seg godt inne i det samme toppnivået som har vært tilstede i rallycrossen over flere år.

– Jeg har tenkt litt på det i det siste nå, hvor deilig det er å være et sted hvor man kan få prestere, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

Slagene i trynet har ikke vært få de siste årene. Interne uoverenstemmelser førte til en prematur avslutning på Skoda-kontrakten i WRC 2 tilbake til 2018. Etter et år som privatfører med gode enkeltresultater fikk han sjansen hos Hyundai, hvor han raskt kjente at han ikke følte seg hjemme - i alle fall bak rattet.

Bedre skulle det heller ikke bli at han brøt covid-protokollen under Rally Portugal i 2021 og i praksis ble utelukket resten av sesongen med seks måneders utestengelse. Og med stadig tøffere konkurranse om stadig færre seter i rallysportens øverste divisjon, så har han nå staket ut en annen kurs. Enn så lenge.

Men han innehar andreplassen i VM og har sikret seg fire pallplasser på dem første løpene, det var ikke nødvendigvis gitt at han skulle ha dette potensialiet. Han brukte RallyX Nordic med en Audi S1 fra JC Raceteknik til å finslipe rallycrossferdighetene han utviklet i 2014 og 2015, men det var åpenbart mye rust å få vekk.

Ei heller var han særlig komfortabel med bilen, noe han heller ikke har lagt skjul på.

Timmy Hansen og Ole Christian Veiby utveksler det klassiske tegnspråket som kun bilsportutøvere forstår.

Fått en helt annen selvtillit

Men når alt nå ligger tilrette for å kjempe i toppen, så har han grepet muligheten. Kristoffersson Motorsport, som har hatt svært tette bånd til Veiby og hans EVEN Management over flere år, har bygget en vinnerbil med en indirekte fabrikkstøtte fra Volkswagen Motorsport. Det vil si, den avdelingen finnes ikke lenger, men folkene og kompetansen har ikke forsvunnet.

Og nå har de sydd sammen en bil sammen med den identiske elektriske drivlinja som alle biler bruker, og da hører det bare med at Johan Kristoffersson fortsatt er den dominerende. Men Hansen-gutta og Grönholm må enn så lenge vike for norske Veiby.

– Nå sitter man en bil man føler seg bekvem i. Det er jo klart det er mange likheter fra R5-bilen i rally, og det er jo en bil jeg har likt godt. Det gir en annen selvtillit, spesielt når rammene rundt også er til stede. I tillegg gikk det jo bra i Hell, så da får man mer selvtillit av det også, sier Veiby, som i motsetning til den nordiske serien nå har fått rallycrossformatet godt inn i ryggraden.

Volkswagen-teamet slik vi er vant til å se dem allerede, med Johan Kristoffersson først - med teamkamerat Ole Christian Veiby hakk i hel. På denne måten har han klart å holde følge med verdens beste rallycrossfører, mens de øvrige toppførerne i det ellers tynne startfeltet må jobbe litt ekstra for å klå nordmannen.

Kikker Johan i kortene

Men det er jo ingen ulempe å ha den soleklart beste rallycrossføreren i teamet, hvor Veiby over mange år har etablert både et godt kameratskap og en god teamrelasjon med Johan Kristoffersson. Da hjelper det helt klart å kunne kikke ham i kortene og kunne se hva han er bedre på enn alle andre. I alle fall seg selv.

– Hva Johan er best på? Njeeii, det er å dra ut det siste lille hver gang, der det må til. Og da er jeg så heldig ved at vi kjører lik bil hvor jeg kan se på dataen og sammenlikne, slik at vi kan lære av hverandre.

– Når du ser dataen hans; hva konkret kan du sette fingeren på at du må bli bedre på?

– Det er alt, egentlig. Masse småting. Det er små, små ting hele tiden, små hundredeler her og der, som kanskje utgjør et par tideler på en runde, sier Veiby.

At Johan Kristoffersson og Ole Christian Veiby er nære og gode kamerater har vært et faktum i mange år. At de da kan dele den historiske pallen på Lånkebanen i den aller første helelektriske VM-runden i rallycross betød derfor litt ekstra.

Kun seieren som mangler

Og med god stemning innad i teamet, hvor alle drar i samme retning, så gir det automatisk en energi som framkaller positive resultater og opplevelser.

– Vi har jobbet utrolig godt som et team. Og jeg tar steg hele tiden. Jeg har vært så lei av å sitte i en bil man ikke kan prestere med, og med en totalpakke man ikke kan prestere med. De siste årene i rally så har man startet rallyløp man vet man ikke har sjans til å vinne i. Det er ingen god følelse.

– Har du sjans til å vinne nå?

– Absolutt. Det er det neste steget på pallen, sier nordmannen.

Norsk medaljekandidat i EM

Denne helgen kjøres den femte løpshelgen av totalt syv denne sesongen. Det er nok et dobbeltløp, denne gang på klassiske Spa-Francorchamps, som har innbydd til to svært gode løpshelger når det er blitt kjørt her i 2019 og 2021.

Dette er også den siste runden i Rallycross-EM med Supercar, i tillegg til at RX2e er på plass. I EM-klassen er det én nordmann som kjører full sesong, Sivert Svardal, og i likhet med Veiby kjemper han også om medalje. Svardal innehar før denne helgen en fjerdeplass totalt, men har ti poeng opp til medaljeplass.

Svenske Anton Marklund er allerede kronet som europamester og har tatt over denne tittelen etter Andreas Bakkerud, som sikret gullet på sin 30-årsdag på nettopp Spa-Francorchamps for ett år siden.


Powered by Labrador CMS