Nå skal FIA ta grep om årets store snakkis på de nye Formel 1-bilene

«Porpoisingen» diskuteres som aldri før i Formel 1, og i Baku nådde problemene nye høyder for flere av teamene. Nå skal FIA se nærmere på hva som kan gjøres med problemet.

Publisert

FORMEL 1: Underveis i løpet sist helg slet flere av førerne med porpoising, denne sprettingen som preger de aller fleste Formel 1-bilene i år som følge av det nye aerodynamiske regelverket.

FORMEL 1: Underveis i løpet sist helg slet flere av førerne med porpoising, denne sprettingen som preger de aller fleste Formel 1-bilene i år som følge av det nye aerodynamiske regelverket.

Ikke minst hadde Lewis Hamilton tydelige problemer med ryggen. Det var på et tidspunkt tvil rundt om Hamilton kom til å bli klar for å kjøre i Canada denne helgen, men briten har i ettertid bekreftet at han er klar til dyst i Montreal.

Under et møte i Baku, hvor blant annet alle førerne og løps-direktør Niels Wittich var til stede, uttrykte førerne et behov for å gjøre noe med porpoising-problemet. Visst nok skal Fernando Alonso ha vært den eneste føreren som ikke stemte for en slik endring.

Også Red Bull-sjef Christian Horner har vært kritisk til forslaget.

– Det enkleste ville vært å heve bilen. Laget har en mulighet til å gjøre det. Det ville fremstått urettferdig å straffe de som har gjort en god jobb, har Horner sagt.

Men nå skal altså FIA se nærmere på saken. Forbundet skriver i en uttalelse at de har bestemt at med hensyn til sikkerheten ser de det nødvendig å gripe inn for å sørge for at teamene gjør de nødvendige justeringene for å redusere eller eliminere problemet.

De fremhever også at Formel 1-førere må kunne fokusere på det de skal, og at tretthet eller smerte hos sjåføren kan ha betydelige konsekvenser.

FIAs ekstra fokus på problemet skal ikke kunne påvirke hvordan teamene setter opp bilene sine allerede i Canada, da denne helgen skal brukes for å samle data og informasjon om utfordringen.

Powered by Labrador CMS