Ferrari satser stort på Langdistanse-VM ved siden av Formel 1 og annen kunderacing innenfor GT. Her med Antonio Fuoco som fikk æren av å sette pole position under sesongåpningen på Sebring i USA denne helgen.
Ferrari satser stort på Langdistanse-VM ved siden av Formel 1 og annen kunderacing innenfor GT. Her med Antonio Fuoco som fikk æren av å sette pole position under sesongåpningen på Sebring i USA denne helgen.

Nå starter VM i langdistanseracing – et større mesterskap enn noen sinne

Utvalget av fabrikanter og profesjonelle førere har eksplodert etter at regelverket ble endret i motorsportens store utholdenhetsdisiplin.

Publisert Sist oppdatert

RACING: World Endurance Championship (WEC), gjerne omtalt som Langdistanse-VM eller tidligere Sportsvogns-VM, har ikke vært internasjonal bilsports store publikumsmagnet gjennom en hel sesong, om vi ser bort ifra 24-timersløpet på Le Mans.

RACING: World Endurance Championship (WEC), gjerne omtalt som Langdistanse-VM eller tidligere Sportsvogns-VM, har ikke vært internasjonal bilsports store publikumsmagnet gjennom en hel sesong, om vi ser bort ifra 24-timersløpet på Le Mans.

Lange løp over få løpshelger med få fabrikanter i toppklassen har gjort at mesterskapet ikke har det samme underholdningsmessige fotfestet som eksempelvis Formel 1 og Rally-VM har hatt i mange tiår. Men når vi nå skriver 2023, så ser det - alle fall på papiret - helt annerledes ut.

Tekniske stikkord - WEC

Minimumsvekt: 1030 kg

Maks effekt: 500 kW (670 hk)

Dekkleverandør: Michelin

Rundetid Le Mans: Estimert til 3:30,00

Førerkrav: Bronsegradert FIA-lisens ikke tillat.

Kilde: FIA WEC

Etter at LMP1-klassen ble skrotet før fjorårsesongen, så har interessen fra fabrikantene økt. På slutten av LMP1-epoken var det kun Toyota som var inne som fullt fabrikkteam med hybridmotorer, mens toppklassen nå slås sammen av to internasjonale regelverk som har bestemt seg for å snakke sammen.

Det gjør at syv fabrikanter er klare for sesongstarten i år, som skjer på Sebring denne helgen, mens det potensielt kan være så mange som 11 som er inne fra neste sesong.

– Dette går litt i bølger, og selv om jeg ikke har noe godt svar på hvorfor så tror jeg det handler om en kombinasjon av et attraktivt teknisk regelverk med hybridmotorer som de mener er relevant, men også at det ikke er for dyrt, sier bilsportekspert og mangeårig bilsportkommentator Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Forøvrig er Sebring en klassiker på kalenderen, hvor symbolseringen av sammenslåingen med VM og IMSA gjør at man først kjører VMs 1000-milesløp sent fredag kveld, etterfulgt av den klassiske 12-timeren til IMSA lørdag.

80 prosent billigere

Merker/fabrikanter i Hypercar

WEC i 2023:

Toyota (LMH)

Glickenhaus (LMH)

Vanwall (LMH)

Peugeot (LMH)

Ferrari (LMH)

Porsche (LMDh)

Cadillac (LMDh)

IMSA/vei inn:

Alpine (LMDh, fra 2024)

BMW (LMDh, kun IMSA)

Acura (LMDh, kun IMSA)
McLaren (LMDh, sannsynlig)
Ford (LMDh, rykter)
Bugatti (LMH, rykter)

Selv melder WEC at kostnadene fra prototypene til hyperbilene reduseres med hele 80 prosent for et helt team med to biler. Da snakker man både titalls og potensielt hundretalls millioner. På sitt mest kostbare i LMP1-æraen kunne en satsing med Le Mans som hovedmål også ligge i milliardklassen, slik vi kjenner til fra Formel 1.

– Så kan det hende at hybrid teknologen får en renessanse. Det kan være et tegn på det nå, selv om det kan være litt vanskelig for oss i Norge å forstå da det er opplest og vedtatt at det er elbiler som er fremtiden, sier Gulbrandsen.

Uttrykkene LMDh (Le Mans Daytona hybrid) og LMH (Le Mans Hypercar) er bare å lære seg, men i Langdistanse-VM blir toppklassen gjerne omtalt som Hypercar-klassen. Denne slås så sammen av disse to kategoriene. I fjor var det kun LMH som ble kjørt i VM, mens de i år også har åpnet for det amerikanske regelverket med LMDh. Sistnevnte er altså basert på IMSA sitt regelverk.

I LMH-regelverket er det nå satt at fabrikantene må ta utgangspunkt i et veigodkjent hyperbilkarosseri som det er produsert et visst antall av, mens LMDh er standardiserte chassiser fra enten Dallara, Multimatic, Ligier eller Oreca. Eksempelvis kjører Porsche med Multimatic-chassis. Den velkjente BOP-justeringen, så kalt «balance of performance» skal sørge for at bilene skal konkurrere på så like vilkår som mulig.

Porsche har bygd sin bil etter det amerikanske LMDh-regelverket, med Multimatic som leverandør av karosseri. LMH-regelverket er basert på eksisterende hyberbiler fra produsentene, men sammen går disse kategoriene under samme klasse i Langdistanse-VM.
Porsche har bygd sin bil etter det amerikanske LMDh-regelverket, med Multimatic som leverandør av karosseri. LMH-regelverket er basert på eksisterende hyberbiler fra produsentene, men sammen går disse kategoriene under samme klasse i Langdistanse-VM.

Tror på heftige løp

Norges fremste baneracingprofil, Dennis Olsen, er Norges håp om å etablere seg i verdensmesterskapet i framtiden med sin sterke link til Porsche. Han er naturlig nok positiv til økningen av fabrikanter og førere i toppklassen, som ikke bare gir ham god konkurranse - men også gode muligheter for framtiden dersom Porsche-avtalen eventuelt skulle ta slutt en dag.

Han tror uansett det blir en helt annen type racing i Langdistanse-VM nå enn tidligere.

– Jeg tror det kan bli jævlig kule løp, hvis det blir full grid med hypercar. De er bygd veldig forskjellige så de har styrkene sine på forskjellige steder. Løpene kan bli sinnssykt interessante, og det er litt kult. Man kan få litt spektakulære forbikjøringer, så jeg tror de kan bli kule å se på, og at man får litt action. I stedet for DRS i én fast sone, så kan det bli forbikjøringer andre steder hvor man ikke forventer, sier Olsen til Parc Fermé.

Dennis Olsen, Norges fremste racingprofil, kan øyne en mulighet i toppklassen i verdensmesterskapet - og aldri før har konkurransen og prestisjen vært høyere enn nå.
Dennis Olsen, Norges fremste racingprofil, kan øyne en mulighet i toppklassen i verdensmesterskapet - og aldri før har konkurransen og prestisjen vært høyere enn nå.

Kan by på flere muligheter

Han satser på DTM og GT World Challenge i år, med GT3-biler, som også skal inn for fullt i Langdistanse-VM som klassen under Hypercar - der de tar over den vesentlig mer kostbare GTE-klassen som fases ut. Men på sikt vil Olsen selv sitte i en LMDh-bil fra Porsche.

– Jeg kan ikke si noe annet enn at det er veldig lovende og bra. Nå er jeg ikke der enda, så jeg må jobbe på sjøl. Det at det er flere plasser potensielt som kommer i framtiden gjør at man må se seg rundt og tenke om. Det er ikke kun Porsche som er der. Man må holde øynene åpne og «gunne» på, slår Olsen fast.

Dette er hans vurdering på noen av de konkurrerende fabrikantene som er inne.

– Ferrariene blir interessante å se styrkeforholdet til i fohold til Toyota som har vært der. Ferrari har en sterk line-up. Peugeoten har sett litt «off» ut de første løpene i fjor, men et kan være at de kommer etterhvert. Så tipper jeg at Cadillac - altså, om bilen er bra nok, så kommer de til å være der.

Motorsportguru Henning Isdal mener vi ser en ny tid i Langdistanse-VM. På 80-tallet var dette kjent som Sportsvogns-VM og hadde også da høy prestisje. Men selv om deltakelsen var stor, så var det ikke et slikt mangfold av fabrikanter som vi ser nå.

– 10-12 biler var stort sett Porsche. Så hadde vi Jaguar og MErcedes med i toppklassen, og det utgjorde kanskje 14-15 biler på det meste. Som da var normalt, pluss en drøss flere på Le Mans. Men vi har aldri sett en så stor variasjon av biler og fabrikanter som nå, slår Isdal fast.

Powered by Labrador CMS