Nå stiller Krognes større krav i forhandlingene for framtiden

Han har vært «gratisføreren» som titt og ofte er raskere enn millionlønnede fabrikkførere. Men det er først nå han går til forhandlingsbordet med litt rakere rygg.

Publisert

Seieren på 24-timersløpet på Spa-Francorchamps i fjor står fortsatt som Christian Krognes’ desiderrt største enkeltprestasjon i karrieren. I høst kom også en særdeles sterk andreplass i IGTC-løpet på Kyalami i Sør-Afrika. I tillegg har han sanket pallplasser i VLN i Tyskland og titt og ofte satt de raskeste rundene rundt Nürburgring.

Christian Krognes. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Seieren på 24-timersløpet på Spa-Francorchamps i fjor står fortsatt som Christian Krognes’ desiderrt største enkeltprestasjon i karrieren. I høst kom også en særdeles sterk andreplass i IGTC-løpet på Kyalami i Sør-Afrika. I tillegg har han sanket pallplasser i VLN i Tyskland og titt og ofte satt de raskeste rundene rundt Nürburgring.

Krognes har i sin GT-karriere aldri trengt å betale for å kjøre. Samtidig har han aldri fått noe særlig betalt, foruten litt «lommerusk» i kontraktsfestede bonuser når resultatene har vært gode.

LES OGSÅ: Slik har tilværelsen som nybakt pappa påvirket Christians racingliv

Vanskelig kabal

Men det siste halvåret har privatlivet forandret seg mye. I september fikk han en datter, og nå nylig har han sammen med samboer Ida Skårholen kjøpt hus i hjembyen Hamar og flyttet fra Oslo, selv om Krognes fortsatt har sin faste jobb hos Mur Direkte i hovedstaden. Og det setter også sitt preg når Krognes nå skal sikre seg en kontrakt for videre GT3-kjøring sammen med BMW-teamet Walkenhorst Motorsport.

– Vi jobber fortsatt med å forhandle en avtale med dem der, og nå jobbes det med å få inn litt mer enn de foregående årene, sier Krognes til Parc Fermé.

– Snakker vi da mer kjøring eller mer i lønn?

– Begge deler, egentlig. Det er jo vanskelig å kombinere Sanna (datter på tre måneder, journ.anm.), pendling og karrieren. Egentlig vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp nå, det er litt vanskelig å se for seg, men det må jo gå på en eller annen måte, sier Krognes, som etter en kruttsterk 2019 på ingen måte ønsker å trappe ned satsingen.

Håper på VLN og europeisk langdistanse

Christian Krognes, her fra den legendariske Corkscrew-svingen på Laguna Seca på vårparten i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han trives veldig godt som såkalt «operations manager», en jobb som også har gitt ham stor fleksibilitet for å kunne kombinere dette med en i praksis ganske så profesjonell racingkarriere. Dog legger ikke Christian skjul på at han mer og mer kjenner på at han like gjerne kunne vært heltids profesjonell racingfører, selv om dette medfører et stort dilemma med tanke på jobben han trives godt i.

– Det blir en kabal man må få til å gå opp. Jeg vet jo ikke hvordan det er å være proffører, og det kommer jo litt an på hvor mye du reiser. Teamet har hatt et godt samarbeid med Yokohama på Nürburgring, og VLN er fortsatt noe av det kuleste jeg kjører. Samtidig håper jeg jo på flere langdistanseløp i Blancpain-serien, sier 29-åringen.

Klokkemerket Blancpain går forøvrig ut av GT3-mesterskapene til SRO, som nå erstattes med World Challenge-navnet. Foruten den internasjonale IGTC-serien, som Krognes neppe får kjøre neste år, så er det regionale mesterskap over hele verden, hvor den europeiske er mest aktuell.

Powered by Labrador CMS