Ni hundredeler fra raskeste runde – innrømmer nye aha-opplevelser

Formel 3 hadde noen dimensjoner som Dennis Hauger ikke nødvendigvis var like godt forberedt på.

Publisert

Likevel er det ingen overdrivelse å si at Formel 3-debuten på Silverstone var av det vellykkede slaget. Han satte seg i respekt fra første meter, og i takt med egen progresjon hadde Dennis Hauger en fart som absolutt kunne matche de raskeste i Euroformula Open, som på mange måter er arvtageren etter fjorårets Formel 3-EM.

Dennis Hauger i Motoparks Formel 3-bil under Euroformula Open-runden på Silverstone. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Likevel er det ingen overdrivelse å si at Formel 3-debuten på Silverstone var av det vellykkede slaget. Han satte seg i respekt fra første meter, og i takt med egen progresjon hadde Dennis Hauger en fart som absolutt kunne matche de raskeste i Euroformula Open, som på mange måter er arvtageren etter fjorårets Formel 3-EM.

Fasiten i de to løpene som ble kjørt på Silverstone ble henholdsvis sjette- og femteplass. Tilbakemeldingene fra teamet og Red Bull skal ha vært positive. Begge løpene ble forøvrig funnet av japanske Toshiki Oyu.

– Jeg har lært utrolig mye. Teamet er veldig fornøyde også ettersom jeg kom meg igjennom begge løpene på en «clean» måte. I tillegg er det 10 måneder siden jeg sist testet en slik bil, sier Dennis Hauger til Parc Fermé, som fikk sine første Formel 3-meter på Hungaroring i fjor.

Det satte igang spekulasjoner om hvorvidt Hauger skulle ta del i den nye internasjonale Formel 3-serien som kjøres sammen med Formel 1 i år. I stedet landet de på at det var mer fornuftig å kjøre to Formel 4-serier i Europa med høy konkurranse, og innsatsen har vært såpass sterk i år at Red Bull ville belønne sin norske unggutt med et Formel 3-forsøk.

Selv om det fortsatt er noen hakk på «stigen» igjen opp til Formel 1, så var det likevel store forskjeller mellom å kjøre en Formel 3-bil og Formel 4-bil.

Dennis Hauger. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

– Det var jo første gang på denne banen, og med en helt annen type dekk. Jeg fikk lært mye nytt og mye å jobbe med framover. Blant annet ga løpene en helt annen opplevelse med «dirty air», noe jeg fikk lært meg mye gjennom første løpet, sier Hauger videre.

Progresjonen var såpass god gjennom lørdagens kjøring at han hadde et håp om allerede å kjempe om pallplassering i det andre løpet. En tredjeplass på kvalifiseringen ga enda et håp, men Hauger måtte nøye seg med femteplass, blant annet rett bak Billy Monger som ble verdenskjent etter Formel 4-krasjen i 2017 som gjorde at han måtte amputere begge bena.

Likevel kvitterte han med nest beste rundetid blant samtlige deltakere, kun ni hundredeler bak bestetiden i løpet.

– Det var positivt i dag. Jeg slet i starten med mye overstyring så jeg klarte ikke ha så mye fart før de siste rundene. Da var balansen enda bedre, og jeg fikk også satt en av bestetidene. Det er jo en kul mane hvor man trenger «confidence» i de raske svingene, så der følte jeg at jeg tok et stort steg som sjåfør, sier han.

Powered by Labrador CMS