Dennis Hauger, her fra pressekonferansen vedrørende teamlanseringen for en drøy uke siden.

«No hard feelings» mot Prema – men Dennis avslører at albuene er spissere enn noen sinne

Det er åpenbar en forskjell på 2020- og 2022-utgaven av Dennis Hauger, selv om begge årene innebar teambytte etter stor frustrasjon.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Det er mange paralleller å dra fra foregående formelbilsesonger for Dennis Hauger, og det er ikke vanskeligere enn å se på de to siste oddetallsårene at det betyr lykke for den norske 19-åringen. Sånn sett blir det lett å skru opp forventningene til Hauger neste sesong, i 2023, etter at han i 2019 og 2021 tok sølv og gull i det tyske og italienske Formel 4-mesterskapet, etterfulgt da av det overlegne gullet i det internasjonale Formel 3-mesterskapet i fjor.

FORMEL 2: Det er mange paralleller å dra fra foregående formelbilsesonger for Dennis Hauger, og det er ikke vanskeligere enn å se på de to siste oddetallsårene at det betyr lykke for den norske 19-åringen. Sånn sett blir det lett å skru opp forventningene til Hauger neste sesong, i 2023, etter at han i 2019 og 2021 tok sølv og gull i det tyske og italienske Formel 4-mesterskapet, etterfulgt da av det overlegne gullet i det internasjonale Formel 3-mesterskapet i fjor.

På veien så har det vært utfordrende år for Hauger. I 2018, debutsesongen i Formel 4, hadde han mye nytt å lære. Han vant riktig nok flere løp i det britiske Formel 4-mesterskapet det året, men det var også mye frustrasjon og irritasjon - og ikke minst stor variasjon fra de ønskede toppresultatene som dukket opp med jevne mellomrom.

I 2020, debutåret i Formel 3, var et eneste stort frustrasjonsår for Hauger. Sammen med Hitech GP fant han aldri trivselen i teamet, selv slet han ute på banen med å sanke like gode resultater som blant annet teamkollega Liam Lawson, parallelt med at han uttrykte stadig større misnøye og mistrivsel i teamet gjennom sesongen.

2021 trenger ingen større introduksjon lengre; etter overgangen til toppteamet Prema gikk det strålende fra start til slutt, han dominerte for det meste sesongen, og hadde råd til et par helger med større nedturer uten at dette egentlig utfordret hans reelle gullsjanser nevneverdig.

Tilbake til partallsår i 2022, og det har vært mye som har minnet om 2020-sesongen for de som fulgte Haugers karriere tett også det året. For i debutsesongen i Formel 3 følte Hauger at han aldri ble hørt når det kom til sine ønsker og sin filosofi på hvordan bilen skal settes opp og brukes.

Det ble på mange måter litt «deja vu» også i år, før han etter løpshelgen i Belgia rakrygget og stram i kassa gikk tydelig ut og sa at han nå har fått viljen sin og at det kom til å gå bedre i neste løp. Helgen etter ble det pallplass og totalt har han også skaffet to fjerdeplasser og én niendeplass, dekktabben på Monza til tross.

God relasjon med teamet

Hauger hadde med andre ord rett.

– Det har vært tøft innimellom, da det ikke har vært så lett å få igjennom de store endringene og ting vi har snakket om som burde blitt prøvd. Men det ble ikke prøvd før fire helger og null poeng senere, og det er sånne ting som har vært ekstra frustrerende, egentlig, sier Hauger til Parc Fermé, om ett av de sentrale punktene til at han nå forlater Prema til fordel for MP Motorsport neste sesong.

– Så at du fikk bekreftet at dine ønsker var rett for det, det skapte egentlig bare en ny frustrasjon?

– Ja, spesielt etter at vi gjorde den endringen. De neste fire løpene fikk vi alle innenfor poeng, slår han fast, og går derfor inn til kommende løpshelg i Abu Dhabi relativt avslappet.

Likevel vil han presisere én tydelig forskjell på Hitech fra 2020 og Prema fra 2022, utover likhetstrekkene ved at han har slitt med å nå fram med sine ønsker og krav.

– Ja, altså de (Prema, journ.anm.) er et mer åpent team, sånn sett. Jeg har fortsatt en god relasjon med dem, så det er ikke i nærheten av slik Hitech var. Men det var fortsatt vanskelig å gå igjennom en slik endring, sier 19-åringen.

Tøff i møtene

Han har fått mer pondus til å slå i bordet med kravene sine, og er mindre redd for å si hva han mener. Dette har gradvis også gjenspeilet seg i media, sist da etter løpshelgen på Spa-Francorchamps hvor han var tydelig frustrert over at de først etter den helgen gikk med på oppsettforandringene han har ønsket seg tilsynelatende over lang tid.

– Jeg har vært mye på de gjennom året, og lært meg mer hvordan jeg skal være i en sånn situasjon. At jeg må være tøff og pushe på, mase og ikke gi meg. Slik var jeg nok ikke i 2020. Da turte jeg ikke være like tøff.

– Så det kan være en høyrøstet Dennis å finne i debriefen etter et løp, altså?

– Ja, man kan det. Det er sånn det skal være også. Skal man fremover, så må man pushe dit man vil. Jeg er nok ganske annerledes på løp enn jeg er hjemme, smiler Aurskog-gutten.

Senkede skuldre

Denne helgen venter en ny trening, en ny kvalifisering, et nytt sprintløp og et nytt hovedløp, de første øktene bak rattet på flere måneder. Det gjelder samtlige F2-førere som har hatt en lang pause siden Monza i november

Dette blir Haugers siste oppdrag for Prema. Allerede uka etter er det klart for sin aller første test med MP Motorsport, på nettopp samme bane som de kjører på denne helgen, Yas Marina Circuit i Abu Dhabi.

– Nå er det bare senkede skuldre, egentlig. Jeg har fortsatt en god relasjon til teamet, så det er ikke det det står på. Nå vil vi bare avslutte på en god måte, og jeg skal ikke pushe for noen større endringer til siste løpet nå. Så tar jeg heller med informasjonen og kunnskapen over til testen igjen.

– Lenge siden forrige løp. Er dere mye ute av trening?

– Vi kjører mye simulator sånn sett, så det går ekstremt mange timer i «preppene» der. Sp jeg vet alle detaljer før løpet nå allerede. Men det blir selvfølgelig noe annet å komme ut på den ordentlige banen og få noen runder, fastslår han.

Powered by Labrador CMS