Nordmenn vil kjempe i toppen i 24-timeren på Nürburgring

Oskar Sandberg er tilbake fra skade, og Christian Krognes får bryne seg mot DTM-førere.

Publisert

Selv om 24-timerskonseptet først og fremst forbindes med Le Mans, så går det en rekke slike løp verden over i løpet av en sesong.

Foto: Simen Næss Hagen

Selv om 24-timerskonseptet først og fremst forbindes med Le Mans, så går det en rekke slike løp verden over i løpet av en sesong.

Lillebroren til Le Mans kan vel sies å være Nürburgring 24h. Fordi dette løpet er det dimensjoner over. Rundt 250.000 tilskuere er ventet å omkranse den drøye to mil lange nordsløyfa denne helgen, og på banen får vi se to nordmenn som vil kjempe beinhardt i toppen i hver av sine klasser.

I toppklassen SP9, som primært kjøres med GT3-biler, finner vi Hamar-gutten Christian Krognes. 26-åringen er blant annet kjent for å ha den uoffisielle banerekorden på VLN-sløyfa, som innebører to tredjedeler av GP-banen i tillegg til Nordsløyfa. Nå skal han i tillegg kjøre på Müllenbach-delen av banen.

LES OGSÅ: Her er våre beste tips til hva du bør gjøre på Nürburgring

Kveldstur på sykkel

Og direkte fra sykkelsetet rundt Nordsløyfa kunne Krognes fortelle litt om helgens forberedelser til Parc Fermé.

– Nå er det i gang, sier 27-åringen entusiastisk mens folk allerede hadde begynt å sette opp telt og startet vorspielene til ett av de store racinghøydepunktene i Tyskland.

For det å lade opp til 24-timeren er noe annet enn et ordinært VLN-løp, selv om det gir en motivasjon og reality-check på hva han er med på ved å ta en to-mils kveldstur sammen med VLN-kompisene.

– Det har vært masse simulatortrening og jobb med å bygge ned forventningene mentalt. Man må tenke neste sving og gjøre ting enkelt, først og fremst kose seg med at man er her, og gå skikkelig offensivt til verks, sier Krognes.

Skadet ryggen

En annen som er klar for 24-timeren er nesbuen Oskar Sandberg, som kjører i V4-klassen med en BMW 325i. I forrige VLN-løp ble 25-åringen relativt hardt skadd i ryggen under en bremsesvikt i Wehrseifen-svingen i nærmere 150 kilometer i timen.

Med en trøkk i ryggen og flere dager på sykehus, har han sakte men sikkert kommet seg tilbake til god form igjen, og er klar på at han skal gå for klasseseier.

– Kroppen virker igjen. Jeg hadde faktisk to fysio-timer i går og i dag for å være ekstra forberedt, sier Oskar Sandberg til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Nå kan Oskar (24) leve av å kjøre baneracing

Årets høydepunkt

Han er ubestridt en av de desidert raskeste, for ikke å si den raskeste, i klassen sin rundt Nürburgring - og med banerekord i klassen på Nordsløyfe-traseen er også Sandberg å regne med helt i toppen. Og 24-timersløpet blir en spesiell opplevelse også for Sandberg.

Foto: Simen Næss Hagen

– Alt føles bra! Dette er årets høydepunkt, med 250.000 tilskuere og masse party og drama, gliser 25-åringen.

Er vi heldige, sett med norske øyne, så kan man håpe på to klasseseire denne helgen. Oddsene er kanskje best for Sandberg, men på en god dag kan Krognes og hans team Walkenhorst Motorsport være med å kjempe i toppen. Det blir riktignok ikke lett, for 24-timeren er ikke bare høydepunktet for VLN-førerne. Også 10 DTM-førere er å finne på startstreken, alle i ulike GT3-team.

– Jeg tenker at vi kan kjempe om en topp fem-plassering, men går tingene vår vei, er vi plutselig med og kjemper om pallen. 24-timer er uansett sykt lenge, og det er først etter rundt 16 timer man kan begynne å tenke på en sluttplassering, egentlig. Frem til da må man bare «gjøre jobben», sier Krognes.

Foto: Simen Næss Hagen
Powered by Labrador CMS