Norske Pål (45) klar for flere VM-løp i rallycross

Publisert

Det er kanskje ikke den mest ventede og åpenbare signeringen, men i mangel på at noen nordmenn har sikret seg kjøring i Rallycross-VM i år, så kommer altså sørlendingen Pål Try med meldingen om at han blir teamkamerat for latvieren Janis Baumanis.

Pål Try, sammen med sin rallykamerat og nå teamsjef Svein Frustøl fra Rally Sørland for flere år tilbake. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det er kanskje ikke den mest ventede og åpenbare signeringen, men i mangel på at noen nordmenn har sikret seg kjøring i Rallycross-VM i år, så kommer altså sørlendingen Pål Try med meldingen om at han blir teamkamerat for latvieren Janis Baumanis.

Dermed skal norske Pål kjøre i STARD-teamet, som forøvrig har fått styrket fabrikkstøtte fra Ford Performance denne sesongen. Try har, sammen med sørlendingen Svein Frustøl, kjørt Ford i norsk rally «i alle år», og det var et krav å kjøre Ford når han fant ut av at han ville gjør dette stuntet.

– Egentlig var jeg mest interessert i en avtale med Andreas Eriksson. For det eneste som var helt sikkert var at jeg skulle kjøre en Ford. Så skulle jo ikke han kjøre VM i år, så da kom vi i kontakt med Manfred Stohl. Jeg syns det teamet virket ryddig og bra, sier Pål Try til Parc Fermé

Eksotiske baner

Slik skal bilen til Pål Try se ut i de foreløpig tre planlagte løpene denne sesongen. (Grafikk: Sørlandsreklame)

Foreløpig er det kun tre løp det er snakk om. Og to av de heter ikke Lånke og Höljes, selv om man skulle tro at det var det mest naturlige. Try har nemlig gjort noen få innhopp i rallycross tidligere, og har huket av disse to banene på «checklista» fra før.

For formålet med å kjøre Rallycross-VM er nemlig å få en opplevelse for livet. Derfor har han valgt litt mer spektakulære anlegg. Først drar han til Abu Dhabi i sesongåpningen. Så prøver han seg på den nye banen på legendariske Spa-Francorchamps før han i høst setter kursen mot Riga.

– Det er noe fjernt ved å dra til Abu Dhabi å kjøre bil, samtidig som det er ett av verdens råeste baneanlegg. Spa valgte vi fordi den jo er legendarisk og har Eau Rogue og alt dette, og i Riga er det lettere å ta med sponsorene og deres ansatte for en billigere penge, sier Try, som legger opp til store sponsorarrangementer i de tre løpene han har plukket seg ut.

Lave målsetninger

For bilen er polstret med sponsorlogoer, og selv om Try ikke vil si noe om det konkrete budsjettet for tre løp, så er han veldig, veldig ærlig på hva slags status og situasjon han er i.

– Det blir jo noen kroner, og jeg kjører overhodet ikke gratis nei. Her må det betales. Jeg er helt klar på at jeg er 45 år og veier 100 kilo, så jeg blir garantert ikke den neste verdensmesteren. Vi kjører for opplevelsen, humrer Try, som har med seg sin gode rallykamerat Svein Frustøl som teamsjef.

I Norge er de kjent som tospannet fra sørlandet som har hatt mulighet til å kjøre i toppklassen, men fremdeles på et lavt nivå som han selv sier. Selv har de pleid å dele budsjett hvert år når de har kjørt.

Skryter av kompisen

Pål Try kan også være en showmann utenom bilkjøringa. Her fra en liten fontenedukkert midt på torget i Kristiansand i forbindelse med Rally Sørland i 2014. (Foto: Simen Næss Hagen)

Nå er han imidlertid svært takknemlig for at Frustøl også har lagt til rette for at han skal få til rallycrossopplevelsen.

– Jeg kjører jo opp både mitt og Svein sitt budsjett. Han er utrolig snill, og dette hadde det ikke vært sjans til uten han. Vi får se hva vi eventuelt måtte få råd til, vi bruker opp alle pengene på dette rallycrossgreiene, så skal vi kjøre mer så må vi finne noen slanter her og der, sier Try.

Som han selv konstaterte. Han skal ikke bli den nye verdensmesteren. Det er opplevelsen han er ute etter.

– Det er gøy bare å kunne få muligheten til å kjøre mot de kule gutta, og kunne få lov til å være med på en slik opplevelse. Er man sykt heldig, så får man til et bra heat eller to også, sier Try.

Powered by Labrador CMS